ایران گردی

سفر بین ایران و مصر از اواخر تابستان آغاز می شود

به گزارش تودی تریپ، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران از امضای تفاهم نامه با کشور مصر و آغاز سفر گردشگری و هوایی بین ایران و مصر از ماه ربیع الاول ماه جاری خبر داد. پایان تابستان 1402.

این قرارداد بین بخش خصوصی گردشگری ایران و مصر با میانجیگری عراق امضا شد. بر اساس متن این قرارداد که عکسی از آن در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است، طرفین بر تقویت همکاری ها در زمینه گردشگری و سفر و تسهیل در تبادل دیدارهای جمهوری عربی مصر و جمهوری اسلامی ایران توافق کردند. ایران. هدف از این قرارداد کمک به تسهیل گردشگری، سفر و صدور ویزا بین دو کشور است.

حرمت الله رفیعی که برای امضای این تفاهم نامه به مصر سفر کرده بود به تشریح جزئیات این تفاهم نامه پرداخت و گفت: روند برقراری تعاملات گردشگری بین ایران و مصر از حدود دو ماه پیش با سفر یک هیئت خصوصی گردشگری ایرانی به مصر از طریق عراق آغاز شد. اکنون یک قرارداد تجاری سه جانبه بین شرکت های خصوصی گردشگری مصر، عراق و ایران امضا شده است.

به گفته رئیس هیئت مدیره سندیکای دفاتر خدمات مسافرتی ایران، بر اساس این توافقنامه، نخستین سفرهای گروهی از ایران به مصر از ابتدای ماه ربیع الاول برابر با آخر شهریور 1402.

رفیعی افزود: ابتدا پروازها غیر مستقیم بوده و از تهران به بغداد و سپس شرم الشیخ یا قاهره انجام می شود.

وی بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه امضا شده محدودیتی در تعیین مقصد سفر گردشگران ایرانی بین شرم الشیخ یا قاهره وجود ندارد و این مقاصد بر اساس انتخاب، پذیرش و سلیقه مسافران ایرانی تعیین می شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صنف دفاتر خدمات مسافرتی ایران همچنین از دستگاه های دولتی خواست در این راستا در کنار یکدیگر باشند و موانع و محدودیت های احتمالی را برطرف کنند تا تبادل گردشگر بین دو کشور مهم میانه صورت گیرد. شرق.

رفیعی در خصوص هزینه این سفر با توجه به اینکه در مرحله اول از طریق عراق و به صورت غیرمستقیم انجام می شود، گفت: جزئیات برنامه و هزینه سفرهای گردشگری ایران و مصر هفته آینده با بازدید کشور مصر به سمت تهران.

طرفین بر اساس مفاد قرارداد تجارت گردشگری بین شرکت‌های خصوصی ایران و مصر از طریق عراق در تاریخ 23 اوت 2023 برابر با 1 سپتامبر 1402 در قاهره در سه نسخه به زبان‌های عربی، فارسی و انگلیسی با اعتبار یکسال امضا کردند. برای استقبال از گروه‌های توریستی ایرانی در شهرهای ساحلی گردشگری مصر از طریق پروازهای مستقیم بین دو کشور و یا از طریق عراق به‌عنوان واسطه سوم با امضای تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین دو کشور همکاری می‌کنند تا گروه‌های گردشگری ایرانی بتوانند از شهرهای دیگر مصر بازدید کنند. آینده.

همچنین توافق شد که طرف ثالث (عراق) به عنوان هماهنگ کننده و ضامن بین طرف اول (مصر) و طرف دوم (ایران) در زمینه توسعه برنامه، قیمت گذاری، ترتیبات حمل و نقل، سفر هوایی، ویزا و امور مالی عمل کند.

طرف ثالث متعهد می شود که مکانیسم کاری مشترک بین طرفین را برای راه اندازی بهتر و کارایی بیشتر مفاد این توافقنامه و توسعه یک فناوری تجاری موازی مشابه شیوه های فعلی مربوط به وب سایت مصر گردشگری مرک فراهم کند.

علاوه بر این، طرفین در مورد همکاری های مشترک آتی در زمینه توسعه مشترک گردشگری، حمایت از افزایش تعداد گردشگران بین دو کشور، حمایت از ایجاد محصولات گردشگری و گردشگری نوآورانه از طریق مطالعه میراث فرهنگی و طبیعی و توسعه بحث و تبادل نظر کردند. گردشگری تفریحی، اجرای تحقیقات مشترک برای احیای گردشگری در سایر استان های مصر، تبادل کارشناسان در زمینه آموزش، گردشگری و صنعت گردشگری برای آژانس ها، موسسات تخصصی و افراد، تبادل تجربه و اطلاعات در زمینه توسعه و ترویج گردشگری تاریخی، فرهنگی، پزشکی، ورزشی و طبیعی، تسهیل مشارکت در رویدادهای بین المللی گردشگری در هر یک. دو کشور با برگزاری دوره‌های آموزشی و تورهای آشنایی بین آژانس‌های مسافرتی، مجریان تور، نمایندگان و خبرنگاران و ایجاد و مدیریت دفاتر مشترک گردشگری بین جمهوری عربی مصر و جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.

همچنین با برپایی نمایشگاه ها و رویدادهای فرهنگی مشترک، دو کشور از تبادل فرهنگی و تقویت همکاری ها در زمینه هنر و فرهنگ بین دو کشور حمایت خواهند کرد. هدف از این اقدام ترویج تبادل گردشگری بین دو کشور و تسهیل تبادل تجربه و دانش در این زمینه است.

این قرارداد در حالی بین بخش‌های گردشگری ایران و مصر منعقد شد که بیش از چهار دهه است که روابط دو کشور قطع شده و تاکنون تردد گردشگران بین دو کشور برقرار نشده است. اما شهروندان مصری می توانند به مدت 20 روز بدون اخذ ویزا به ایران سفر کنند.

از سوی دیگر، در آوریل 1402، وزیر جهانگردی مصر در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کشورش به اتباع چین، هند، اسرائیل، ترکیه، ایران، مراکش و الجزایر ویزای توریستی و سایر تسهیلات اعطا می کند. احمد عیسی تاکید کرد که شهروندان ایرانی تنها از طریق شرکت های مسافرتی می توانند وارد مصر شوند.

اگرچه بر اساس این اظهارات و تایید رئیس دفتر بازپرس ایران در قاهره، سفر اتباع ایرانی تنها به «سینای جنوبی» و «شرم الشیخ» محدود شده است، اما در متن اخیرا در قرارداد تجاری، به این مقاصد اشاره ای نشده و از عبارات کلی «خوش آمدید از گردشگران ایرانی به شهرهای ساحلی گردشگری مصر» و «در آینده به سایر شهرهای مصر» استفاده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا