جاذبه های گردشگری خارجی

سفر به مسیر نهنگ ها در سانتا باربارا

از لحظه ای که من و دختر نه ساله ام، ویلا، در فرودگاه پنج دروازه سانتا باربارا پیاده شدیم، می توانستم احساس کنم سطح استرسم شروع به کاهش می کند. آیا موسیقی زنده پیانو کلاسیک از طبقه اول می آمد؟ هنر مدرن و نقاشی های دیواری با دست روی دیوارهای ترمینال؟ یا اینکه اقیانوس آرام (و امکان دیدن نهنگ ها در عنصر طبیعی آنها) یک مایل با برج مراقبت فاصله داشت؟

پس از یک تاکسی کوتاه به مرکز شهرمان، به سرعت به زندگی خوشبختی آخر هفته خود در سانتا باربارا آفتابی، شهر 88000 نفری کالیفرنیای جنوبی بین دریا و کوه‌های پرتگاه سانتا ینز در شرق عادت کردیم. در خلال یک ناهار در فضای باز با ماهی قزل آلای دودی خانگی و ماهی قزل آلا سرد دودی در The Daisy، یک جفت صاحب گلدندودل دوستانه از ما پرسیدند برای چه در شهر هستیم. گفتم: «در حال تماشای نهنگ». ویلا اضافه کرد: «کافه گربه».

سانتا باربارا که به دلیل شباهت اقلیمی، توپوگرافی و پولی اش به کوت دازور فرانسه و منطقه ساحلی لیگوریا ایتالیا، ریویرا آمریکایی نامیده می شود، مدت هاست مکانی برای سفرهای تورهای تماشای نهنگ بوده است. در اکتبر 2023، کانال سانتا باربارا به طور رسمی توسط اتحادیه جهانی کیتاسه و حفاظت از حیوانات جهانی به عنوان منطقه میراث نهنگ تعیین شد. این کانال تنها نهمین مکان در جهان است که به این عنوان شناخته می‌شود و به دلیل «نگاه کردن نهنگ‌ها و دلفین‌ها مسئولانه و پایدار» تحسین می‌شود، جایی که گیلاس‌ها و انسان‌ها در هماهنگی زندگی می‌کنند. این مناطق بازدیدکنندگان را تشویق می کنند تا این موجودات دریایی را در زیستگاه طبیعی خود به شیوه ای مسئولانه تجربه کنند. من و ویلا امیدوار بودیم روز بعد همین کار را انجام دهیم.

اما اول، کافه گربه. ویلا از زمانی که تابستان گذشته دو بچه گربه را به فرزندی پذیرفت، وسواس زیادی برای به حداکثر رساندن زمان خود با گربه سانان داشت. بنابراین ما از Cat Therapy، اولین کافه گربه سانتا باربارا، در منطقه ARTS شهر بازدید کردیم، محله‌ای که اخیراً در مرکز شهر تغییر نام داده است، مملو از بوتیک‌ها و گالری‌های هنری و دو تئاتر تاریخی، گرانادای 100 ساله و آرلینگتون. در فضای دنج و پر نور گوشه، ویلا عاشق یک تابی کوچک قهوه ای رنگ شد، و من قول دادم قبل از پرواز به خانه دوباره از آن بازدید کنیم.

صبح روز بعد، پیاده‌روی پیاده‌روی خیابان ایالتی را به سمت سانتا باربارا لندینگ پیاده‌روی کردیم، جایی که با کاتاماران 71 فوتی تماشاگر نهنگ خود، Condor Express، ملاقات کردیم. این کشتی که به طور خاص با در نظر گرفتن ایمنی حیات وحش طراحی شده است، نه پروانه دارد و نه سکان تیز.

هنگامی که ما سوار شدیم، کاپیتان دیو بیزر اعلام کرد که در تورهای دو روز قبل یک نهنگ آبی دیده شده است. بزرگ‌ترین حیوانات جهان، نهنگ‌های آبی معمولاً در اواخر سال (ژوئیه تا سپتامبر) در کالیفرنیای جنوبی یافت می‌شوند و ما در اواخر ماه می از آن بازدید می‌کردیم. اما من امیدوار بودم.

کانال سانتا باربارا یکی از مولدترین اکوسیستم‌های دریایی روی زمین است. گوژپشت، خاکستری، آبی، باله، مینک، اسپرم، و نهنگ های براید همگی در آب های گرم آن دیده شده اند. بسیاری از گونه‌های دلفین و خوک‌ماهی نیز در این کانال عبور می‌کنند، از جمله ارکا – بزرگترین عضو خانواده دلفین‌ها – و دلفین‌های معمولی و پوزه بطری.

همانطور که از اسکله به راه افتادیم، داوطلبان سپاه طبیعت گرای جزایر کانال در مورد موجودات دریایی بی شماری که ممکن است در سفر چهار و نیم ساعته خود ببینیم صحبت کردند. آنها همچنین در مورد زنجیره غذایی اقیانوسی و برنامه علمی شهروندی Happywhale به ما آموزش دادند، یک پایگاه داده جمع‌سپاری و مبتنی بر هوش مصنوعی از تصاویر، برچسب‌ها و داده‌های نهنگ که برای تحقیقات و تلاش‌های حفاظتی استفاده می‌شود.

حدود 45 دقیقه از سفرمان می‌گذرد، جایی بین سانتا باربارا و جزایر کانال، من و ویلا به باله‌ای افتادیم. از جایگاهمان در سمت بندر قایق، صبورانه منتظر ماندیم تا دوباره به سطح آب برسد. و به همان سرعتی که اولین بار حیوان را دیده بودیم، صدای هق هق بلندی را شنیدیم که شبیه هیچ صدای دیگری نبود: یک قوز در فاصله 10 فوتی ما فاصله گرفت و جریانی از هوا و آب مانند یک شلنگ آتشین عمودی از سوراخ آن فوران کرد. توصیف آن به عنوان عالی یک دست کم گرفتن است. سر ترازو گیج شده بودیم. نزدیک‌ترین تشبیهی که من به صدا دارم، صدای آسانسور غول‌پیکر است که از شفت پایین می‌آید.

مدت کوتاهی پس از آن، ما یک نهنگ باله را دیدیم که تا 30 دقیقه بعد آن را دنبال کردیم. کاپیتان دیو نهنگ باله را به عنوان سگ تازی دریاها توصیف کرد که در حرکات خود سریع و رادار است. نزدیک شدن به آن دور از دسترس به نظر می رسید. ما به سمت جزایر کانال فشار آوردیم، لایه مه آلود دریایی بالا می رود تا نمای عالی از مجمع الجزایر پیش روی ما را نشان دهد.

در دوردست، چیزی را دیدم که شبیه ارتش کوچکی از موجودات بود که به سمت ما می‌رفتند. وقتی نزدیک‌تر شدیم، کاپیتان دیو به ما گفت که در میان غلاف دلفین‌های معمولی هستیم. در 30 دقیقه بعدی، ما در حالی که صدها دلفین، اگر نه هزاران، در کنار ما شنا می کردند، جادو شده بودیم، به طور همزمان در کنار قایق ما جست و خیز می کردند و می پریدند.

نهنگ آبی از ما (یا ما) فرار کرد، اما وقتی قایق به سمت شرق حرکت کرد، به سمت اسکله برگشت، من و ویلا نزدیک کمان نشستیم، خورشید روی صورتمان بود و نسیم نمکی دریا در پشت ما. دیده بودیم، شنیده بودیم و حس کرده بودیم برای چه آمده بودیم. و به خشکی برگشتیم، ما یک بچه گربه برای دیدن داشتیم.

کجا بمانید

سانتا باربارا هیچ کمبودی در استراحتگاه‌های مجلل و هتل‌های بوتیک ندارد. El Encanto، یک هتل بلموند، در سراسر هفت هکتار در کوه های سانتا ینز قرار دارد. ساحل Miramar Rosewood یک استراحتگاه مجلل روی آب در همسایه Montecito است. قناری کیمپتون، درست در نزدیکی خیابان اصلی، خیابان ایالتی، در سال 2023 بازسازی شد.

کجا غذا بخوریم

گالا که در سال 2023 افتتاح شد و به نام همسر نقاش سالوادور دالی نامگذاری شد، ادای احترامی به Cadaqués در اسپانیا است. مالک تارا پنکه (بومی سانتا باربارا) و همسرش، سرآشپز-مالک، جیمی ریسکو (بومی شیلی)، نزدیک به دو دهه در بارسلونا زندگی کردند. در Barbareño، آشپز جولیان مارتینز غذاها را به سنت‌های غذایی محلی مانند باربیکیو به سبک سانتا ماریا، سه نوک با دود سرد، سوسیس پخته، و کبابی روی بلوط قرمز متصل می‌کند. Barbareño اخیراً شروع به همکاری با مرکز قایقرانی سانتا باربارا برای ارائه شام ​​در دریا، شام در کنار اسکله در یک قایق بادبانی و سپس یک بادبان عصرگاهی کرده است. بازار عمومی سانتا باربارا مکانی عالی برای صرف ناهار بداهه تاکو، شیرینی یا سوشی است. و ماهواره در ARTS District است بار شراب طبیعی با تم فضانوردان و رستوران گیاهی.

چه باید کرد

کشتی تماشای نهنگ Condor Express در تمام طول سال حرکت می کند. تورها از ساعت 10 صبح شروع می شود و حدود چهار ساعت و نیم طول می کشد. مهمانان می توانند غذا و نوشیدنی را در کشتی خریداری کنند. موزه تاریخ طبیعی سانتا باربارا، که در سال 1916 تأسیس شد، برای کسانی که دوست دارند دنیای زمینی تر را قدردانی کنند، مجموعه ای از بیش از 3.5 میلیون نمونه دارد. پروانه ها زنده!این موزه، یک نمایشگاه در فضای باز، تا 2 سپتامبر ادامه دارد. این موزه همچنین یک آکواریوم و مرکز دریایی تخصصی در اسکله استرنز دارد.