ایران گردی

سفر به تاریخ و فرهنگ ایلام / همه چیز درباره قلعه والی

به گزارش تودی تریپ به قلم الی گشت قلعه والیاین بنا به عنوان یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی این استان با معماری منحصر به فرد و هویت باستانی خود در قلب شهر ایلام خودنمایی می کند. این قلعه که در دوره قاجاریه به دستور غلامرضا خان فیلی والی ایلام ساخته شد امروزه به نام موزه مردم شناسی عیلامگنجینه ای از اشیاء باستانی، لباس های محلی، ابزار آلات و نمادی از فرهنگ و زندگی مردم این دیار را به نمایش می گذارد.

معماری قلعه: تلاقی ظرافت و استحکام

قلعه ولی با 25 اتاق کوچک و بزرگ، چهار ایوان و دو تراس، هنر معماری دوره قاجار را به نمایش می گذارد. اتاق های تو در تو با طراحی هنرمندانه انگار داستان های تاریخ را در دل خود زمزمه می کنند. سازه های شرقی و غربی قلعه با تقارن چشم نواز حدود 80 سانتی متر از حیاط بلند شده اند. سه راه پلهراه رسیدن به سقف قلعه را فراهم می‌کنند و سقف‌ها به سبک رومی با طاق‌های صلیبی، نیم‌دایره و سه‌جانبه طراحی شده‌اند.

اما جاذبه های معماری قلعه به همین جا ختم نمی شود. تراس های سرپوشیده با پنجره های مشبک رنگارنگ، جان پناه های آجری فیروزه ای، سرستون های کنده کاری شده، طاق های قوسی و ستون های گرد.هر یک از آنها زیبایی قلعه را به عنوان بخشی از یک تصویر ظریف دو چندان می کند.

یکی از شگفتی های معماری این قلعه، سیستم تامین آب زیرا در گذشته از چشمه بی بی اطراف قلعه تغذیه می شد و امروزه از طریق سیستم لوله کشی آب مورد نیاز را تامین می کند.

سفر به تاریخ و فرهنگ عیلام / همه چیز درباره قلعه ولی

قدم زدن در اطراف قلعه: طبیعت و تاریخ مخلوط شده است

بازدید از قلعه والی نیز فرصتی برای گشت و گذار در جاذبه های گردشگری و طبیعی اطراف آن فراهم می کند. پارک کودک ایلام با امکانات رفاهی مختلف پارک سراب (ملت) با طراوت و سرسبزی، کاخ فلاحتی با معماری تاریخی تپه خرگوش با طبیعت طبیعی، پارک جنگلی چگاسبز با درختان قطور و منطقه جنگلی شش در و کوه گالاگیران با داشتن مسیرهای پیاده روی، هر یک از آنها مقصدی دلپذیر برای استراحت و پیاده روی در طبیعت است.

بهترین زمان برای سفر: بهار و تابستان طبیعت ایلام مهمان است

فصل بهار و تابستانبهترین زمان برای سفر به ایلام و بازدید از قلعه ولی و موزه مردم شناسی آن است. در این دو فصل طبیعت بکر این استان رونق می گیرد و آب و هوای معتدل سفر را لذت بخش تر می کند. آوریل می و اواخر تابستان و سپتامبربهترین ماه ها برای بازدید از این قلعه و گذراندن اوقات خوش در این سرزمین کهن است.

جاده به قلعه: سفری آسان و بی دغدغه

قلعه والی در ضلع شمالی خیابان پاسداران و روبروی شهرداری ایلام واقع شده و دسترسی به آن بسیار آسان است. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ها و تاکسی های شهری، راهی راحت و ارزان برای رسیدن به این مکان تاریخی است. موقعیت جغرافیایی مناسب قلعه امکان بازدید آسان و بدون دردسر را برای گردشگران فراهم می کند.

قلعه ولی و موزه مردم شناسی عیلام، دروازه ای به تاریخ، فرهنگ و طبیعت بکر عیلام، منتظران سفری فراموش نشدنی را به آغوش گرم خود دعوت می کند.

سفری به تاریخ و فرهنگ ایلام / همه چیز درباره قلعه ولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا