ایران گردی

سفری در معمای جهان بی‌پایان کویر سیاه کوه

تودی تریپ: کویر بخش بزرگی از هویت جغرافیایی ایران را تشکیل می دهد. سرزمین های خشک و بی آب و گاه سوزان با شب های سردی که در زیر پوست نازک سکوت سرشار از زندگی است. قدم زدن روی تپه های شنی و قدم زدن زیر نور خورشید یا تماشای آسمان شب رویایی کویر بی نظیر و لذت بخش است. در میان کویرهای معروف و پرطرفدار ایران، کویر سیاه جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. این کویر شکلی شبیه به هلال ماه دارد که در قوس درونی هلال سیاه کوه قرار دارد و به خاطر یال های بلندش که از دور شبیه به کوه هستند، شهرت دارد.

صحرای مرموز کوه سیاه

کویر سیاه در 40 کیلومتری شمال شهر اردکان و 20 کیلومتری جنوب شهر انارک قرار دارد. بخش اصلی کویر سیاه در استان اصفهان بخش انارک شهرستان نایین قرار دارد. جالب است بدانید که کویر سیاه کوه با ارتفاع زیاد در وسط به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود.

به راز دنیای بی پایان کویر سیاه سفر کنید

نام جغرافیایی این کویر سیاه کوه است که به دلیل ایجاد اردوگاه ریگ زرین به این نام نیز معروف است. این کویر از شمال به ارتفاعات انارک، از جنوب به گریگون و کوه نمک و از غرب به کویر نوگن آباد و نایین محدود می شود.

این کویر با تپه‌های پر از امواج هنری شکل گرفته از باد یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین چهره‌های طبیعی ایران است که بین روستای ساغند و کویر بافک قرار دارد. باید بدانید که این کویر توسط مناطق کویری و کویری احاطه شده است که می تواند بخشی از سفر به این منطقه باشد.

در مرکز این کویر کوهی با ارتفاع تقریبا 2050 متر روییده است. یکی از جذاب ترین نقاط کویر سیاه کوه این است که ساختار کلی آن مانند نعل اسب است که سیاه کوه در طاق داخلی آن قرار دارد. تپه های مرتفع با سطوح صاف باعث شده این کویر در سال های اخیر مورد توجه گردشگران کویری قرار گیرد.

به راز دنیای بی پایان کویر سیاه سفر کنید

اگر از روستای مگستان به سمت کویر سیاه کوه بروید، یکی از زیباترین مناظر این منطقه را خواهید دید. در مسیر رسیدن به این روستا، نخل های بلند و پهناوری دیده می شوند که حضورشان در این منطقه در ابتدا کمی عجیب به نظر می رسد.

راه اصلی روستا آسفالت است اما پس از عبور از روستا جاده خاکی در مقابل شما باز می شود. گیاهان کویری و شوره زار مانند بوته های گاز در کنار جاده به وفور دیده می شود. اگر چند کیلومتر در کویر قدم بزنید به مرزهای کویر می رسید.

این کویر به دلیل مجاورت با روستای مغستان به کویر مغستان نیز معروف است. در حاشیه کویر تپه های شنی مرتفعی دیده می شود که ارتفاع آن ها را شبیه به کوه کرده است. هر بار که باد می وزد نقش نصاب عوض می شود.

به راز دنیای بی پایان کویر سیاه سفر کنید

سنگ های پخته و شن مانند که فقط به دست خالق طبیعت اینگونه چیده شده اند. نقش این برجستگی ها به صورت خطوط پیوسته و منظمی است که به صورت متوالی بر روی بدنه پشته نقش می بندند و غالباً توسط باد تغییر می کنند.

این خط الراس در بالاترین سطح خود بیش از 1160 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. آنچه این کویر وسیع را همان طور که گفته شد منحصر به فردتر می کند وجود کوهی است که درست در وسط این کویر واقع شده است که آن را به دو قسمت جنوبی و شمالی تقسیم کرده است. طول این کویر حدود 50 کیلومتر و عرض آن 13 کیلومتر است.

کویر سیاه کوه در 40 کیلومتری شمال شهرستان اردکان و 20 کیلومتری جنوب شهرستان انارک در استان یزد قرار دارد. این کویر از جنوب به کوه نمک و گریگون، از غرب به کویر نایین و نو گنبد و از شمال به ارتفاعات انارک محدود می شود.

آدرس: استان یزد، اردکان، شمال اردکان به سمت احمدآباد

به راز دنیای بی پایان کویر سیاه سفر کنید

گیاهان و جانوران صحرای سیاه

هیچ گونه پوشش گیاهی در کویر سیاه کوه دیده نمی شود. فقط در حاشیه کویر گیاهان هالوفیتی و نمک دوست مانند اشنان و گز وجود دارند.

در خارج از منطقه بیابانی و در سرزمین هایی که شوری خاک کمی کاهش یافته است، می توان پوشش گیاهی از جمله گون، اسفناج وحشی، تره تند، کاکوتی، فرفیون، گل گندم، شقایق کوهی، آنگوس، زنبق بیابانی، ملیکا و هارستر را مشاهده کرد.

به دلیل شوری خاک، پوشش گیاهی کم و کمبود چشمه های آب شیرین، هیچ گونه حیات وحشی در این منطقه وجود ندارد. اما حیواناتی مانند گرگ، شغال، روباه معمولی، کفتار، کبک، ساکت، بلدرچین، عقاب معمولی، کبوتر، یاکریم، جغد شاهی، سمور هندی، دم و گنجشک معمولی در حاشیه این منطقه یافت می شوند. گونه های مختلفی از خزندگان متعلق به راسته لاک پشت ها و همچنین خانواده آگام ها، سمندرها و پوسته ها در این مکان دیده می شود. از دیگر خانواده های خزندگان می توان به خزندگان اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا