ایران گردی

سردری منحصر به فرد و تاریخی / سردر باغ ملی؛ جاذبه‌ی دیدنی تهران

تودی تریپ: تهرانی های قدیم میدان مشاه را به خوبی می شناسند. مکانی که در آن آموزش نظامی برای سربازان و سربازان انجام می شد. این مکان دقیقا همان جایی است که ورودی باغ ملی تهران قرار دارد.

میدان مشاه نظام در زمان ناصرالدین شاه با دو طاق نما و یک دروازه بزرگ دو بال تزئین شد و نام آن به دروازه ناصری تغییر یافت، اما با روی کار آمدن پهلوی دستور ساخت دروازه فعلی در این میدان صادر شد.

با توجه به اینکه اولین سنگ بنای سردار باغ ملی در دوره قاجاریه گذاشته شد، این بنای عظیم و بنیادی از دیرباز به عنوان نماد اصلی شهر تهران شناخته می شد. لازم به ذکر است ساختمان مورد نظر در سال 1394 بازسازی شده است.

معماری دیدنی باغ ملی تهران

این سردار توسط جعفرخان معمار کاشانی طراحی و ساخته شده است. اما نمی توان تلاش های دیگران را برای انجام این کار نادیده گرفت.

سردار بی نظیر و تاریخی / سردار باغ ملی;  جاهای دیدنی تهران

در اینجا می توان به استاد اسماعیلی که مقاوم سازی بنا را انجام داد و یا از کریم منیه که ستون ها را ساخت و در این میان هنر کاشی کاری استاد خاک نگار مقدم و کاشی کاری استاد حسین کاشیپاز را فراموش کرد.

ساختار سردار باغ ملی تلفیقی از سبک معماری ایرانی- اروپایی معروف به سبک رضاخانی به چشم می خورد که معماری مدرن این دوره محسوب می شود و بیش از هر جای دیگری در روکش کاری و کلافرنگی جلب توجه می کند.

این سبک در معماری ایرانی تلفیقی از معماری دوران های مختلف تاریخی ایران و سبک های اروپایی است و در آن می توان استفاده یا تقلید از سبک های معماری ایران باستان با فرم و کارکرد مدرن را مشاهده کرد.

این سبک در ساختار تمامی بناهای میدان مشاه تجلی یافته است: ساخت موزه ایران باستان به سبک ساسانی و به تقلید از طاق کسری و مدائن ایوان، بنای کاخ شهربانی به سبک هخامنشی، ساختمان وزارت امور خارجه به سبک هخامنشی و تقلیدی از نظام زرتشتی در نقش رستم و ساختمان سازمانی ثبت اسناد و املاک با تلفیقی از سبک معماری هخامنشی، ساسانی، اسلامی و اروپایی.

سردار بی نظیر و تاریخی / سردار باغ ملی;  جاهای دیدنی تهران

شکل این بنا بسیار شبیه به دروازه های پایتخت از دوران ناصرالدین شاه است. بیشتر قسمت های این بنا از جمله پایه و پایه ستون های هشت ضلعی و پایه ستون ها آجری است و سنگ، چوب، آهن و برنز از دیگر مصالح به کار رفته در بنا است.

عرض این دماغه از شرق به غرب به حدود 28 متر می رسد. در گذشته دو اتاق نگهبانی و بازرسی در قسمت های غربی و شرقی وجود داشت که باعث افزایش عرض دروازه می شد. البته پس از مدتی اتاق غرب به ساختمان شرکت نفت ایران و انگلیس تبدیل شد و اتاق شرقی به ساختمان اداره پست تهران اضافه شد و مدتی بعد تخریب شد.

هشت ستون آجری در بیرون این مسجد دیده می شود که به صورت جفت طراحی و ساخته شده اند.

این ستون ها در اطراف ورودی های سه گانه قرار دارند و با یک قطر ستون فاصله دارند. یعنی دو ستون از چهار ستون اطراف هر ورودی کمی عقب رفته و این مشکل در ترکیب با سایه و روشنایی نور جلوه متفاوتی به بنا بخشیده است.

سردار بی نظیر و تاریخی / سردار باغ ملی;  جاهای دیدنی تهران

در بالای این سازه یک پست دیده بانی، طبل و گذرگاه نیروهای نظامی وجود دارد. در بالای ورودی وسط اتاقی به شکل ناقوس و در آن الهاماتی از معماری روسی را می بینید.

این بخش دارای سقف شیروانی و پنجره های هلالی شکل در دو طرف باغ ملی است. این اتاق در قدیم آلات موسیقی بوده و مردم تهران با نواختن شیپور در آن از طلوع و غروب خورشید اطلاع داشتند.

چگونه به ورودی منحصر به فرد باغ ملی برسیم

خوشبختانه دسترسی به ورودی باغ ملی از تمام نقاط تهران بسیار آسان و راحت است. زیرا این جاذبه در یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین نقاط تهران قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است.

اما بهترین وسیله حمل و نقل برای رسیدن به جاذبه تاریخی باغ ملی سردار باغ استفاده از مترو است. این محدوده مشمول طرح ترافیک است و در صورت تردد در زمان های غیرمجاز وسیله نقلیه شما جریمه می شود.

سردار بی نظیر و تاریخی / سردار باغ ملی;  جاهای دیدنی تهران

بنابراین می توانید از خط یک مترو تهران (تجریش – کهریزک) و خط دو مترو تهران (فرهنگ سرا – صادقیه) استفاده کنید و در ایستگاه امام خمینی (ره) پیاده شوید. پس از خروج از ایستگاه مترو، به سمت غرب قدم بزنید تا در کمتر از پنج دقیقه، دردار باغ ملی را ببینید.

اگر می خواهید با اتوبوس به باغ ملی بروید، کافی است سوار اتوبوس هایی شوید که به سمت میدان امام خمینی یا ترمینال فیاضبخش می روند و پس از پیاده شدن به سمت شمال بروید تا به خیابان امام خمینی و باغ ملی برسید.

بازدید از سردرباغ ملی هیچ هزینه ای ندارد و بهترین زمان برای سفر در تابستان و بهار به خصوص در تعطیلات نوروزی است که تهران ساکت و آرام است. تماشاخانه سنگلج تهران، موزه عبرت تهران، پارک شهر تهران، عمارت مسعودیه تهران، شمس عماره، کاخ گلستان و پارک لاله تهران از جاذبه های نزدیک سردارباغ ملی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا