ایران گردی

سرای تاریخی باقری ها؛ بنایی زیبا و تماشایی در گرگان

تودی تریپ: خانه تاریخی خانواده باقری نمونه ای ارزشمند از معماری مسکونی بومی در این شهر به شمار می رود. این مجموعه در مرز بین بخش های نعلبندان و سرچشمه و در انتهای جنوبی یکی از گذرگاه های اصلی بافت باستانی گرگان واقع شده است.

خانه باقری با مساحتی بیش از 2500 متر مربع بزرگترین خانه تاریخی گرگان و همچنین بزرگترین خانه تاریخی شمال کشور محسوب می شود. این اثر در تاریخ 16 مهر 1379 با شماره ثبت 2803 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و برخی از قطعات آن شامل انباری، آتلیه عکاسی، مغازه صنایع دستی و بوتیک هتل می باشد.

آشنایی با خانه تاریخی باقری

یکی از جاذبه های جذاب و قدیمی گرگان متعلق به خانه ای با بیش از 150 سال قدمت است که به آن «خانه تاریخی باقری ها» می گویند. خانه تاریخی باقری در منطقه سرچشمه گرگان قرار دارد و از اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی به جای مانده است. در بافت تاریخی معماری گرگان، این خانه یکی از بناهای قابل توجهی است که به خوبی نمایانگر معماری مسکونی گرگان است.
خانه تاریخی باقری ها در منتهی الیه جنوبی یکی از جاده های اصلی و پرتردد شهر، بین محله سرچشمه و نعلبندان قرار دارد و به مکان های مهم و قدیمی زیادی مانند بازار، نعلبندان نعلبندان، امامزاده نور و سرچشمه نزدیک است. آسان

در میان تمام خانه‌های قدیمی گرگان، خانه تاریخی باقری بزرگ‌ترین و مستحکم‌ترین خانه است. مساحت این بنا 1950 متر مربع و مساحت تمامی فضاهای داخلی 1555 متر مربع می باشد. خانه تاریخی باقری بیش از 150 سال قدمت دارد و با بازدید از آن می توانید این معماری قدیمی را درک و احساس کنید.

تخت ها و حوض این خانه شما را به حال و هوای گذشته و صمیمیتی که در آن زمان ها وجود داشت می برد و حتی برای یک ساعت از زندگی امروزی شما را دور می کند و حس خوبی به شما دست می دهد. همه بناهای قدیمی با معماری زیبا و دلنشین خود به نظر می رسد دارای احساسات و روح هستند، زنده هستند و بودن در محیط آنها حس سرزندگی می دهد. خانه تاریخی باقری نیز از جمله این خانه هاست.

خانه تاریخی باقری;  ساختمانی زیبا و دیدنی در گرگان

اگر می خواهید لحظاتی آرام و آرام را در کنار دوستان و عزیزان خود بگذرانید و یا می خواهید در سفر به گرگان خستگی را از خود دور کنید، خانه تاریخی باقری مکان بسیار خوبی است. خانه تاریخی باقری امروزه به عنوان کافه و رستوران در شهر گرگان فعالیت می کند و با حفظ آرامش و صمیمیت محیط و مراقبت از آن، درهای خود را به روی مردم گشوده است تا آنها نیز از زیبایی های آن بهره مند شوند. محیط و خانه قدیمی به این زیبایی را فراموش نکنید.
در خانه تاریخی باقری گربه های زیادی وجود دارد و گربه ای به نام «همایون» است که بسیار دوست داشتنی است. اگر عاشق گربه هستید، این خانه پر از گربه های شگفت انگیز است. اگر از گربه می ترسید مشکلی نیست زیرا گربه ها با شما کاری ندارند و می توانید با آرامش در این خانه وقت بگذرانید.

خودتان را پذیرایی کنید و خود را به چای در خانه تاریخی باقری دعوت کنید. روی تخت کنار استخر بنشینید و چای خود را در لیوان های ظریف و ظریف بنوشید.

کاربری بنای تاریخی باقری

گفتیم سرای باقری مدت ها رها شده بود. اما در سال ۱۳۷۹ سایه هما سعادت بر سر این بنای قدیمی افتاد. در آن زمان سازمان میراث فرهنگی خانه باقری را از صاحبان آن خریداری کرد. پس از این معامله شرایط برای مرمت کاخ باقری فراهم شد. متأسفانه بازسازی قسمت های مختلف این خانه چندین سال به طول انجامید.

خانه تاریخی باقری;  ساختمانی زیبا و دیدنی در گرگان

وضعیت نابسامان سرای باقری تا سال 1395 ادامه داشت و در آن زمان سازمان میراث فرهنگی کاخ باقری را به صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی و بخش خصوصی واگذار کرد. این شرایط زمینه را برای مرمت کامل خانه باقری فراهم کرد; در نتیجه این خانه به یکی از دیدنی های گرگان تبدیل شده است.

سرای باقری قسمت های زیادی دارد. این شهرک از نظر وسعت شرایط مناسبی را برای ایجاد جاذبه های گردشگری فراهم کرده است. به همین دلیل غرفه های مختلفی در سرای باقری خودنمایی می کند. البته قبل از بازدید از این غرفه ها بهتر است از قسمت های مختلف کاخ باقری دیدن کنید. معماری بیرونی و داخلی این قسمت ها حکایت از هنر معماران از دوران باستان دارد.

در سرای باقری غرفه های مختلفی وجود دارد. یکی از جالب ترین آنها غرفه ای است که گالری تصاویری از زندگی مردم گرگان قدیم در آن خودنمایی می کند. این تصاویر زندگی انسان های دوردست را در ذهن گردشگران زنده می کند. غرفه دیگری که توصیه می کنیم در بازدید از سرای باقری از آن دیدن کنید. غرفه عکس و در این غرفه لباس های بومی گرگان در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. گردشگران با پوشیدن این لباس ها ظاهری محلی پیدا می کنند. عکاس این غرفه سپس تصاویر جذابی از گردشگران با لباس محلی می گیرد. این عکس ها به خاطر آوردن و ثبت خاطرات خوب سفر جان می بخشند.

خانه تاریخی باقری;  ساختمانی زیبا و دیدنی در گرگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا