ایران گردی

سرای بی‌همتای عامری‌ها در کاشان

تودی تریپ: خانه عامری کاشان با حدود 800 سال قدمت، 9 هزار متر مربع مساحت و 12 هزار متر مربع اشراف، 85 اتاق و 7 حیاط، بزرگترین خانه تاریخی ایران است. این خانه بالاترین بادگیر را در بین بادگیرهای خانه های کاشان دارد. خانه عامری ها به بخش خصوصی واگذار شده و هم اکنون به عنوان بزرگترین خانه-هتل سنتی ایران فعالیت می کند.

شایان ذکر است، هتل سرای عامریها، خانه منوچهری و خانه ایرانی جزو 25 اقامتگاه برتر خاورمیانه بودند.

معرفی خانه عامری کاشان

خانه تاریخی امیران کاشان یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی کاشان است که قدمت آن به دوره زندیه بازمی‌گردد که البته در دوره قاجاریه دوباره توسعه یافت و قسمت‌های دیگری به آن اضافه شد.

مساحت این خانه که در منطقه سلطان میر احمد کاشان قرار دارد، هفت هزار متر مربع با زیربنای وسیع و دارای 85 اتاق است. این خانه چند حیاط نیز دارد که قدیمی ترین آنها حیاط بیرونی و اندرونی است.

خانه بی نظیر امیر در کاشان

همانطور که گفته شد این خانه مانند اکثر خانه های تاریخی کاشان از 2 قسمت بیرونی و اندرونی تشکیل شده است که در هر کدام قسمت های دیگری مانند دریاچه، ایوان، اتاق های 3 دری و کاخ های 7 دری دیده می شود. در سراسر حیاط در هماهنگی کامل قرار گرفته است.

در مورد معماری خانه های تاریخی امیران کاشان باید گفت که از معماری ایرانی استفاده شده است. هر دو قسمت بیرونی و داخلی با گچبری های بسیار زیبا و کنده کاری های دقیق و سایر تزئینات ایرانی تزیین شده است. خانه عامری دارای حیاط های متعددی است که همگی از اصل تقارن پیروی می کنند و بادگیر به کار رفته در آن در بین سایر خانه های کاشان بلندترین حیاط است.

خانه بی نظیر امیر در کاشان

در خیاط ها دریاچه هایی وجود دارد که در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گرفتند. خانه تاریخی آمریس دارای 2 حمام مجزا برای مردان و زنان است.

در قدیم که خانواده سهام السلطان در این خانه زندگی می کردند، به دلیل بزرگی خانه، قسمتی از حیاط اندرونی و بیرونی آن به پسرش می رسید و سایر اعضای این خانواده در بقیه خانه ساکن شدند. ساختمان هایی که منجر به جدا شدن تدریجی قسمت های خانه و فروش برخی از قسمت ها به افراد دیگر شد.

جلوه های خانه عامری در کاشان

مجموعه خانه تاریخی آمریکا یکی از قدیمی ترین خانه های تاریخی کاشان است. تاریخچه این مجموعه مربوط به دوره زندیه است اما وضعیت فعلی آن مربوط به دوره قاجاریه (اواسط قرن سیزدهم هجری قمری) است که توسط سهام السلطان امیر بازسازی و توسعه یافته است.

خانه بی نظیر امیر در کاشان

این مجموعه از هفت حیاط تشکیل شده است که چهار صحن آن بیرونی، اندرونی، مهمانخانه است که مورد استفاده خیاطان و سوارکاران نظامی بوده و در سه صحن باقیمانده اقوام نزدیک سهام السلطان زندگی می کردند.

طراحی، معماری، شکوه و تزئینات جالب این مجموعه و ایوان‌ها و حوض‌های خانه‌های وزیر اراضی و حیاط‌های زیرزمینی این مجموعه، آن را در ردیف یکی از دیدنی‌ترین بناها قرار می‌دهد.

مجموعه مذکور دارای سرویس بهداشتی مجزا برای بانوان و آقایان می باشد. مهم ترین قسمت خانه عامری ها از دو قسمت اندرونی و بیرونی با حوض، ایوان های مرتفع و تخت های 7 دری و تعداد زیادی اتاق با 3 در تشکیل شده است که در حیاط به صورت هماهنگ چیده شده اند.

تمام نمای بیرونی حیاط ها و برخی از اندرونی ها و پوشش ها با انواع تزئینات زیبا و هنرمندانه ایرانی مانند گچبری، سواری و باندهای رسمی، مکران، گچ بری، گلدوزی، خاتم کاری، گره چینی و برخی هنرهای تزیینی پوشیده شده است.

خانه بی نظیر امیر در کاشان

بازسازی و مرمت این خانه در سال ۱۳۷۳ آغاز شد و با ادامه روند بازسازی، این بنا در طرح پردیس سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت تا به عنوان اقامتگاه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

با واگذاری خانه عامری به بخش خصوصی، مرمت این بنا در فاز اول به پایان رسید و در بهار سال 1392، خانه عامری ها به عنوان بزرگترین هتل خانه سنتی ایران فعالیت خود را آغاز کرد. بازسازی فاز دوم هتل خانه عامریخا نیز در حال انجام است.

این خانه تاریخی به عنوان یک مجتمع مسکونی منحصر به فرد در تاریخ 5 خرداد 1393 افتتاح شد.سرای امیری دارای هفت حیاط بزرگ است که دو یا سه حیاط آن برای بازدید عموم باز و بقیه مهمان خانه هستند.

در بین خانه‌های کاشان، خانه عامری‌ها بالاترین بادگیر را دارد. چهار حیاط بیرونی، حیاط اندرونی، مهمانسرا، حیاط خدمه و حیاط سوارکاران مورد استفاده قرار می گرفت و بستگان سهام السلطان در سه حیاط دیگر سکونت داشتند، علاوه بر این، این خانه دارای حمام اختصاصی برای زنان و مردان است.

خانه بی نظیر امیر در کاشان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا