ایران گردی

سراب نیلوفر در کدام شهر است؟

تودی تریپ: چشمه های بزرگ با حوض بزرگی در کنار آنها به سراب در کرمانشاه معروف است.

همچنین به دریاچه هایی که آب آنها از چشمه های داخل یا کنار دریاچه تامین می شود سراب نیز گفته می شود.

در استان کرمانشاه سراب های زیادی وجود دارد که یکی از زیباترین آنها سراب نیلوفر نام دارد که در فاصله کمی از شهر کرمانشاه حدود 20 کیلومتر است.

تا چند سال پیش سطح این دریاچه پوشیده از نیلوفرهای زیبا بود، اما به دلیل خشکسالی های پی در پی و حفر چاه های عمیق در اطراف سراب، دریاچه شروع به خشک شدن کرد و آثار نیلوفرهای آن کمتر باقی ماند.

در سال های اخیر بر اثر بارندگی های به وجود آمده سراب دوباره رونق خود را به دست آورده و پر آب شده است اما هنوز اثری از نیلوفرهای سابق نیست.

گل نیلوفر آبی با شکوه و مقدس در نظر گرفته می شود.

گل نیلوفر آبی نماد صلح و صفا است، گفته می شود که به عنوان هدیه سلطنتی برای تقدیم به پادشاهان برای آوردن افتخار به درب آنها استفاده می شود.

گفته می شود آب این دریاچه جدا از زیبایی و شفافیت می تواند برای پرورش ماهی نیز مناسب باشد.

در مورد تمیزی و شفافیت آب این دریاچه در زمانی که سطح آب مساعد است، نظرات زیادی وجود دارد.

حتی گفته می شود که از سطح آب می توان ساقه نیلوفرهای آبی را به وضوح دید.

سراب نیلوفر در کدام شهر است؟

سراب نیلوفر کجاست؟

سراب نیلوفر یکی از مقاصد مهم گردشگری در شمال غرب کرمانشاه است. گل‌های نیلوفر آبی که در کف دریاچه زندگی می‌کنند سوژه‌ای عالی برای عکاسان از جلوه‌های طبیعی ناب است و این ویژگی همه ساله گردشگران زیادی را به دریاچه سراب نیلوفر می‌کشاند.

سراب نیلوفر در حاشیه روستایی به همین نام و در 20 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه واقع شده است. این مجموعه تفریحی در ابتدای منطقه «سنجابی» و در دامنه کوه «کماجار» قرار دارد. سراب نیلوفر آبی پر از نیلوفرهای آبی است که جوانه ها و برگ های آن در نیمه اول سال از آب بیرون آمده و منطقه وسیعی را می پوشاند. وزش باد بر فراز تالاب گل ها را به حرکت وا می دارد و منظره زیبایی را خلق می کند.

سراب نیلوفر در واقع دریاچه ای طبیعی به مساحت 1331 هکتار است که از چشمه های متعدد در کف و اطراف آن تغذیه می شود. آب شفاف دریاچه باعث می شود که ریشه و ساقه نیلوفرهای آبی در تمام طول سال نمایان شود. با بارندگی سالانه خوب، تالاب در طول سال پر آب است و عمق برخی از قسمت های آن به 32 متر می رسد. این تالاب دارای غارهای زیرزمینی است. آب دریاچه سراب نیلوفر دارای مواد معدنی خاصی است که شرایط را برای رشد نیلوفرها فراهم می کند.

سراب نیلوفر یکی از زیستگاه های مهم انواع ماهی، مرغ ماهی خوار و غازهای وحشی است. تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در فصل زمستان به سراب نیلوفر سفر می کنند و همین امر این منطقه را به یکی از مهمترین مناطق پرنده نگری کشور تبدیل کرده است.

برای رفتن به سراب نیلوفر از کرمانشاه باید وارد بلوار کارگر در میدان اصلی شهر یا میدان آزادی شده و به سمت بلوار بهنار حرکت کنید. بلوار هنر به جاده سراب نیلوفر می رسد. تابلوهای راه به خوبی راه رسیدن به این جاذبه را نشان می دهند.

در کرمانشاه قطار و اتوبوسی برای رسیدن به سراب نیلوفر وجود ندارد و بهترین راه استفاده از تاکسی یا وسیله نقلیه شخصی است.

سراب نیلوفر در کدام شهر است؟

  • نشانی: در 20 کیلومتری شمال غربی استان کرمانشاه، روستای سراب نیلوفر

روستاهای اطراف سراب نیلوفر

روستای سراب خانم

سراب خانم، روستایی در بخش مرکزی شهرستان سلش در استان لرستان. این روستا در دهستان خانم قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۴، جمعیت آن ۲۲۱ نفر (۵۲ خانوار) ​​می‌باشد.

روستای سراب هرسم

روستای سراب هرسم یکی از روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه است و دارای چشمه زیبا و خودجوش سراب و تالاب بی نظیری پوشیده از گل های نیلوفر است. اطراف سراب پوشیده از ارژن، بلوط و کیکام است. طبیعت بکر روستا، کوه‌های مصفا، تپه ماهور، متصل به هم آرامش خاصی را القا می‌کند. کوه‌های سراب و پنجه‌بانه از جاذبه‌های ورزشی این منطقه هستند و قله‌های پوشیده از برف آن‌ها منظره‌ای جذاب در فصل زمستان ایجاد می‌کنند. این روستا یکی از روستاهای دهستان هرسم است.

به طور کلی سراب نیلوفر در چهار فصل زیبایی خود را دارد. ویژگی شناور بودن گل های نیلوفر بر روی سطح دریاچه، آب شفاف و شفاف دریاچه و چشمه های اطراف آن، سراب نیلوفر را از سایر دریاچه های کشور متمایز می کند.

بنابراین اگر به دنبال دیدن گل های نیلوفر سبز، سفید و زرد برآمده از آب آبی دریاچه هستید، اردیبهشت تا جولای بهترین زمان برای سفر به آنجا است. در این زمان از سال، گل های نیلوفر شکوفه می دهند و خودنمایی می کنند.

سراب نیلوفر در کدام شهر است؟

در نیمه اول سال پرندگان مهاجر زیادی در اطراف سراب نیلوفر وجود دارد و زیبایی آن را دو چندان می کند. در نیمه دوم سال اگرچه نیلوفرهای آبی حضور ندارند. اما دیدن ریشه آنها در آب شفاف دریاچه جذاب است.

در فصل پاییز، برگ های زرد و نارنجی درختان اطراف دریاچه منظره ای دیدنی از محیط اطراف را به نمایش می گذارد. زمستان نیز در سراب نیلوفر جلوه خاصی دارد و تماشای مناظر برفی این منطقه کوهستانی خالی از لذت نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا