ایران گردی

سد شوسف نهبندان؛ جاذبه‌ای جالب و دیدنی

تودی تریپا _ خدمات توریستی: آب انبار شوسف در 38 کیلومتری شمال شهر نبندان قرار دارد. این سد یکی از جاذبه های گردشگری نبندان است و آبشار آشیانه در بالادست آن قرار دارد.

آشنایی با سد شوسف

آب انبار شوسف در 38 کیلومتری شمال شهر نبندان قرار دارد. حجم سد در سطح نرمال 0.3826 و حجم مفید سد 0.23 میلیون متر مکعب است.

رودخانه آشیانه ای که این سد بر روی آن ساخته شده از ارتفاعات کوه حوری سرچشمه می گیرد و حوضه آبریز آن طویل و کشیده است و از شرق به غرب جریان دارد و بلندترین نقطه آن از سطح دریا 2723 متر است.

جهت جریان در داخل حوضه از غرب به شرق است. یکی از تفرجگاه های شوسف این سد است که در غرب شوسف ساخته شده است.

سد شوسف آب مورد نیاز خانوارهای شوسف را تامین می کند. اهالی شوسف در مناسبت های خاص مانند یک لحظه باران، شکست عشقی… یا به اصطلاح دوردست به آنجا می روند و فرش پهن می کنند و موج های آب را تماشا می کنند.

سد شوسف نهبندان;  یک جاذبه جالب و دیدنی

سد شوسف یکی از تفرجگاه های شهر شوسف در نهبندان است که در ضلع غربی این شهر ساخته شده است. آبشار آشیانه که در بالادست سد جریان دارد از دیگر جاذبه های این منطقه است.

آب انبار شوسف در 38 کیلومتری شمال شهر نبندان قرار دارد.

حجم سد در سطح نرمال 0.3826 و حجم مفید سد 0.23 میلیون متر مکعب است.

رودخانه آشیانه ای که این سد بر روی آن ساخته شده از ارتفاعات کوه حوری سرچشمه می گیرد و حوضه آبریز آن طویل و کشیده است و از شرق به غرب جریان دارد و بلندترین نقطه آن از سطح دریا 2723 متر است.

جهت جریان در داخل حوضه از غرب به شرق است. یکی از تفرجگاه های شوسف این سد است که در غرب شوسف ساخته شده است.

این سد آب آشامیدنی خانوارهای شوسف را تامین می کند. اهالی شوسف در مناسبت های خاص مانند یک لحظه باران، شکست عشقی… یا به اصطلاح «دور» به آنجا می روند و فرش پهن می کنند و موج های آب را تماشا می کنند.

آبشار آشیانه

این آبشار در بالادست این سد قرار دارد و بسیار جذاب و زیبا است. آبشار آشیانه بیشتر فصلی است و در امتداد رودخانه هنگر جریان دارد که از کوهک غرب شوسف سرچشمه می گیرد.

سد شوسف نهبندان;  یک جاذبه جالب و دیدنی

برای شهر نبندان

شهرستان نبندان جنوبی ترین شهرستان استان خراسان جنوبی و در ارتفاع 1196 متری از سطح دریای آزاد واقع شده است.

این شهر به دلیل موقعیت طبیعی و مجاورت با کویر در دشت نسبتا وسیعی قرار گرفته است. این شهر از نظر ناهمواری شامل ارتفاعاتی در شمال است که ارتفاعات آن به 2500 متر می رسد.

کوه سرخ، کوه بیدامشک و کوه بوبک از جمله این ارتفاعات هستند.

شهرستان نهبندان از شمال به کوه های کم ارتفاع شهرستان بهاران و بیرجند، از شرق به کوه های گرم افغانستان و شهرستان زابل، از غرب به ارتفاعات کوه های چشمه، شاهکو، هاری و. کرمان و از جنوب به دامنه کوه های استند و استان های سیستان و بلوچستان محدود است.

آب و هوای نخبندان به دلیل مجاورت با کویر در گروه اقلیم گرم و خشک قرار دارد.

شهرستان نبندان دارای دو بخش «مرکزی» و «شاوسف»، دو شهر «نبندان» و «شاوسف» و پنج روستا است.

منطقه نهبندان به دلیل وجود راه های اصلی و درجه یک، ارتباط نزدیک با سیستان و استان های بلوچستان و کرمان، همجواری با پاکستان و افغانستان و بنادر جنوبی کشور به ویژه چابهار یکی از مناطق مهم ارتباطی است. ، و موقعیت مسیرهای تجاری مهم استان خراسان تجاری است.

همچنین وجود سنگ های قیمتی در معادن این منطقه در کنار کشاورزی دلیل دیگری بر اهمیت نبندان است.

سد شوسف نهبندان;  یک جاذبه جالب و دیدنی

مردم این منطقه از نظر قومی از اقوام اشکانی و آریایی هستند که از قبل از اسلام در این منطقه زندگی می کردند. علاوه بر مردم فارس، اقوام دیگر بلوچ و عرب نیز در این منطقه زندگی می کنند. مردم نهبندان به گویش محلی نزدیک به خراسانی صحبت می کنند.

گویش آنها به گویش سیستانی نزدیک است و برخی از آنها سیستانی هم صحبت می کنند. اکثر مردم نهبندان مسلمان و شیعه هستند.

در روزگاری که سیستان و کهستان دو ناحیه حاکم به حساب می آمدند، «نه» و «بندان» دو مرکز مهم حکومتی محسوب می شدند که برای هر کدام نایب السلطنه ای از سوی حاکم انتخاب می شد.

در این میان «نه» بزرگتر و مهمتر از «بندان» بود و همچنین به دلیل تعداد شهرهایی که نام «نه» در کشور وجود داشت، بعدها «نه» به همراه «بندان» نامگذاری شد با مرکز و آبادانی این شهر «نبندان» نام دارد.

اشاره به پیشینه تاریخی نهبندان قبل از اسلام در منابع تاریخی بسیار محدود است.

یکی از منابع منحصر به فرد و مستقل در مورد ایران تقریباً مربوط به زمان میلاد مسیح است که در قالب سفرنامه خلاصه ایزودوروس هرکسی به دست آمده است و از نظر اطلاعات مربوط به قسمت شرقی جالب تر است. ایران.

از گفته هرکسی می توان چنین استنباط کرد که نیه یا نه، واقع در حومه شرقی لوت، در ضلع جنوبی، شهری مهم بوده است.

منبع دوم البته در عهد اسلامی به نام نزاح القلوب به قلم حمدالله بن ابی بکر نوشته شده است که از ناحیه سوم 9 عدد است که اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله سامانیان است که از 226 تا 241 می زیسته است. ق. او بر کردها حکومت کرد، او آن را ساخت.

حمدالله مستوفی گوید: چنانکه اردشیر نه شهر را در مفازه بنا کرد، شاپور بن اردشیر فرمانروای خراسان بود. این شهر را از پدر خواست و شاپور را آزار داد.

سد شوسف نهبندان;  یک جاذبه جالب و دیدنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا