ایران گردی

سد سلیمان تنگه؛ جاذبه ای جالب و دیدنی در مازندران

تودی تریپ: اگر به دنبال مکانی برای استراحت و خلوت با خود هستید، مجموعه گردشگری سد سلیمان تنگه در استان مازندران را به شما پیشنهاد می کنیم. مکانی در دل طبیعت و پر از سرسبزی و زیبایی که به دهکده آرامش معروف است.

این مجموعه توریستی در کنار یکی از سازه های دست ساز واقع شده است. سدی باشکوه که به مناظر زیبای سلیمان تنگه افزود. از بالای این سد می توان شکوه و مناظر خیره کننده این منطقه را دید و با تماشای آن گم شد.

سد سلیمان تنگه کجاست؟

سد سلیمان تنگه در استان مازندران در 45 کیلومتری جنوب غربی ساری و در نزدیکی روستای افرا چال قرار دارد.

برای رسیدن به سد سلیمان تنگه به ​​بلوار کشاورز ساری رفته و از آنجا به جاده کیاسر بروید. پس از طی 23 کیلومتر به روستای تاکام می رسید.

در این نقطه یک اتصال وجود دارد که علامت سد در سمت راست دیده می شود. از این تقاطع 25 کیلومتر دیگر رانندگی کنید تا به سد سلیمان تنگه برسید.

سد سلیمان تنگه;  جاذبه ای جالب و دیدنی در مازندران

در پاییز که درختان جنگل های اطراف سد سلیمان تنگه رنگ های متفاوتی به خود می گیرند، این منطقه به تصویر تبدیل می شود.

در زمستان آب دریاچه کمی یخ می زند و زیباترین تصویر را خلق می کند. جنگل های انبوه پوشیده از برف بسیار زیبا هستند. به هر طرف که بچرخید، منظره ای جذاب جلوی چشمانتان باز می شود.

پوشش گیاهی این منطقه بیشتر از درختان سالم تشکیل شده است که جنگل را تشکیل می دهند. البته نمونه هایی از گیاهانی که ساکنان محلی روستاهای اطراف سد سلیمان تنگه از آنها به عنوان داروی گیاهی استفاده می کنند را مشاهده می کنید.

تنوع این پوشش گیاهی زیاد است و همین امر این منطقه را به مکانی دیدنی تبدیل کرده است.

گونه های جانوری مختلفی در این منطقه وجود دارد از جمله حیوانات وحشی و پرندگانی که به تنهایی در میان شاخه ها زندگی می کنند.

اگر به جنگل بروید حتما این گونه های جانوری را خواهید دید. پرندگان آوازهای بسیاری می خوانند که صدای جنگل است و بر زیبایی سد مازندران می افزاید.

در طول سفرم یکی از بهترین مکان ها را در ساری دیدم. اگر دوباره فرصت کنم به این منطقه سفر می کنم و این بار روستای سرام را برای اقامت انتخاب می کنم تا فرصت بیشتری برای بازدید از سد سلیمان تنگه داشته باشم.

سد سلیمان تنگه;  جاذبه ای جالب و دیدنی در مازندران

عمق سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه از نوع بتنی دو قوسی و ارتفاع آن 138 متر است. طول یال سد 427 متر و عرض آن 7 متر است. به همین دلیل می گویم این یک سد غول پیکر است.

تصور کنید با این عرض 7 متری دو ماشین از طول سد عبور کنند. باید طول سد را از نزدیک ببینید تا باور کنید چند 427 متر جلوی سد ما وجود دارد.

اگر بالای سد بایستید و کسی از شما عکس بگیرد، متوجه خواهید شد که این سد چقدر عالی است. وسعت دریاچه ای که سد مازندران بر روی آن ساخته شده است 520 هکتار و طول دریاچه 8500 متر است.

البته این دریاچه نیز مانند تمام منابع آبی کشور رنگ خود را از دست می دهد. هنگامی که هوا گرم است، آب دریاچه تبخیر می شود، همانطور که تبخیر می شود، انتظار داریم باران این آب تبخیر شده را جبران کند. اما مشکل اینجاست که باران نمی بارد.

در میان سرسبزی فراوان و طراوت و مسیر پرهیاهوی رودخانه دودانگه ساری، سدی عظیم و باشکوه به نام سد شهید رجایی که مردم محلی به آن سد سلیمان تنگه می گویند ساخته شده است. سدی که چشم ها را مسحور می کند.

در صورت خرید بلیط سد وودی می توانید منظره ای زیبا از کوه های اطراف را از بالای تاج آن ببینید و صدای آب را بشنوید.

شب‌ها می‌توانید در اطراف رودخانه تجن (که دودانگه شاخه‌ای از آن است) بمانید و خاطرات شیرین بسیاری را در روستای آرام شهید رجایی داشته باشید و از قایقرانی، اسکی روی آب، دوچرخه آبی، اتوبوس دریایی و ماهیگیری لذت ببرید.

سد سلیمان تنگه;  جاذبه ای جالب و دیدنی در مازندران

چندین ویلا، رستوران و سالن غذاخوری، زمین‌های ورزشی و شهربازی، آلاچیق‌ها و سایر امکانات در این مکان قرار دارند تا آسایش مسافران را تضمین کنند.

مطالعات اولیه ساخت سد سلیمان تنگه (شاهد رجایی) از سال 1377 آغاز شد، ساخت آن در سال 1378 آغاز شد و در سال 1378 به بهره برداری رسید و برای رسیدن به این سد باید 45 کیلومتر در جهت جنوب غربی تا روستای افراچال طی کرد.

  • بازدید از سد تاج: در طول روز می توانید با تهیه بلیط از تاج ساد دیدن کنید.
  • سرگرمی فرزند پسر: حتما در اسکله شیرین رود به قایق سواری، جت اسکی، اتوبوس دریایی و پارو سواری بروید.
  • گردشگری ورزشی: سلیمان تنگه مکانی مناسب برای ورزش های آبی و مسابقات ورزشی است.
  • تورهای ماهیگیری و غواصی: در دریاچه سد ماهی هایی مانند زرد باله، کاپو، فیتوفاگوس، کولی، ماهی سفید رودخانه ای و قزل آلای رنگین کمان یافت می شود. می توانید در تورهای ماهیگیری شرکت کنید و لذت ماهیگیری در سلیمان تنگه را تجربه کنید. غواصی نیز یکی از تورهای تفریحی است که در این مکان برگزار می شود.
  • کوهنوردی در جنگل و تماشای منظره آرام: سلیمان تنگه و چشم انداز زیبای آن شما را به قدم زدن در دل جنگل، تماشای منظره سرسبز شالیزارها و گوش دادن به صدای شنیدنی طبیعت دعوت می کند.
  • سرگرمی های دیگر: در این روستا پیست کوهنوردی و زمین بازی کودکان وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا