ایران گردی

سالانه حدود ۳ میلیون گردشگر بین عراق و ایران تردد دارند/ هزینه سفر درمانی به ترکیه و هند یک چهارم ایران است

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایلانا، محمدتقی الشطری (دبیر مرکز دانشجویان بین المللی استان تهران و دانشجوی دکتری مهندسی معماری دانشگاه تهران از عراق) وی با اشاره به تبادل گردشگر بین دو کشور ایران و عراق گفت: بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت گردشگری ایران سالانه حدود 3 میلیون گردشگر بین دو کشور تردد می کنند. به یک معنا می توان گفت به همان تعداد گردشگر که از ایران به عراق سفر می کنند، گردشگران عراقی نیز به ایران می آیند.

وی با اشاره به اینکه در بازه زمانی مشخصی شاهد افزایش رغبت گردشگران عراقی برای استفاده از توریسم درمانی و زیارتی در ایران بوده ایم، اذعان داشت: با وجود استقبال از توریسم درمانی در ایران در بین گردشگران عراقی، متاسفانه این منطقه باعث شده است. به تدریج پزشکان به بازار سیاه تبدیل شده اند، بنابراین زائران و بیماران عراقی کمتر به ایران سفر می کنند زیرا پزشکان سعی می کنند با عوامل غیرحرفه ای در این زمینه همکاری کنند که نه تنها مجوز فعالیت در این زمینه را ندارند، بلکه سعی می کنند هزینه های هنگفتی را نیز دریافت کنند. هزینه های گردشگران و بیماران عراقی.

الچتری ادامه داد: زمانی که بیمار عراقی با چنین هزینه های هنگفتی از سوی پزشکان ایرانی مواجه شد، با مقایسه این قیمت ها با هند و ترکیه متوجه شد که با یک چهارم این قیمت در هند یا ترکیه قابل درمان است. و البته خدمات اجتماعی در این کشورها نسبت به ایران کاملتر است، به این ترتیب ایران گردشگران پزشکی خود را از عراق تا حد زیادی از دست داد.

به گفته وی اولین مشکل زائر عراقی هنگام ورود به ایران خرید سیم کارت است. زیرا خرید سیم کارت و ارتباط و اتصال به اینترنت در ایران فقط با کارت ملی امکان پذیر است. به همین دلیل گردشگران حتی به ساده ترین و ابتدایی ترین امکانات ایران هم دسترسی ندارند. حتی کارت بانکی خاصی برای گردشگران در ایران تعریف نشده است و تمامی این خدمات مشمول افرادی است که در ایران اقامت دارند. اینها خدمات ساده ای هستند که هر توریستی در هر کشوری می تواند از آن بهره مند شود، اما در ایران وجود ندارد.

الچتری خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند هند و ترکیه بیمارستان هایی که برای جذب گردشگر بهداشتی و درمانی تلاش می کنند مترجم و امکانات لازم را برای جذب گردشگر فراهم می کنند و دلالان در این میان جایگاهی ندارند. بیمارستان ها سعی می کنند تبلیغ کنند و خود را به بازار هدف معرفی کنند و به راحتی ویزا صادر می شود. آن هم در حالی که دلالان حرف اول و آخر را در ایران می زنند! ضمناً قیمت ها در بیمارستان های ترکیه برای گردشگران و شهروندان ترکیه یکسان است و به صورت جداگانه حتی به دلار دریافت نمی شود و در ایران قیمت ها چند برابر و به دلار محاسبه می شود.

این فعال گردشگری عراقی در پاسخ به این سوال که آیا دفاتر خدمات گردشگری و رایزنان فرهنگی و اقتصادی ایران در عراق تبلیغات و معرفی جاذبه های ایران را به اندازه کافی انجام می دهند تا گردشگران عراقی از جاذبه های ایران باخبر شوند، گفت: من در حوزه ای هستم. در زمینه گردشگری آموزشی و جذب دانشجوی بین المللی برای ایران فعال هستم و مجوز جذب دانشجو از 15 کشور در ایران را داریم. به نظر من بزرگترین ضعف در ارائه ایران بیشتر در فعالیت مشاوران فرهنگی است. به عنوان مثال در زمینه جذب دانشجو برای دانشگاه های ایران می بینیم که عموم مردم در کشورهایی که در آن فعالیت داریم از دانشگاه های ایران اطلاعی ندارند. ایران نمایندگی چندانی ندارد و حتی بیمارستان ها و پزشکان خوب ایرانی نیز نمایندگی خوبی ندارند و فقط دلال ها در این بازار فعال هستند. در این حوزه ها باید از سد واسطه گری عبور کرد. دلال ها معمولاً سر گردشگران کلاه می گذارند و حتی نرخ ارز را به دلار محاسبه می کنند و به نوعی پیری تومان و ریال ایران را تضعیف می کنند.

الچطری یادآور شد: ایران سرشار از طبیعت، فرهنگی و… است. جاذبه هایی که علاوه بر سلامتی می تواند گردشگران عراقی را به این مناطق جذب کند. متاسفانه در حال حاضر فقط شهرهای شمالی ایران در بین عراقی ها شناخته شده اند و شهرهای جنوبی و شرقی کمتر شناخته شده اند. در حالی که شمال ایران همیشه مملو از گردشگر است و گردشگران عراقی تمایل زیادی برای سفر به این مناطق دارند. طبیعت شمال برایشان بسیار جذاب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا