ایران گردی

ساعت بازدید تکیه بیگلربیگی کرمانشاه

تودی تریپ: یکی از زیباترین تکیه ها و دیدنی های کرمانشاه تکیه بیگلربیگی است. تکیه بیگلربیگی آینه کاری فوق العاده و چشم اندازی بی نظیر در میان تکیه های کرمانشاه دارد.

این سنگر در محله قدیمی فیض آباد قرار دارد و سابقه آن به دوره قاجار می رسد. در ضلع غربی حیاط تالار آینه بزرگی قرار دارد که به حسینیه معروف است.

این حمایت به عنوان موزه خوشنویسی و موزه پارینه سنگی کرمانشاه نیز پذیرای بازدیدکنندگان است.

آشنایی با تکیه بیگلربیگی در کرمانشاه

تکه بیگلربیگی که در بافت تاریخی کرمانشاه قرار دارد، قدمت آن به دوره قاجار می رسد و به همین دلیل ترکیبی از معماری دوره زندیه و قاجار را نشان می دهد.

این بنا علاوه بر ارزش تاریخی، دارای معماری و تزئینات آینه ای جذابی است که برای هر بیننده ای جذاب است.

در بازدید خود قطعا با قاب عکس های زیادی که متعلق به بنیانگذاران تکیه و افراد مشهور شهر است برخورد خواهید کرد.

زمان بازدید از تکای بیگلربیگی کرمانشاه

جالب اینجاست که قرار گرفتن موزه پارینه سنگی زاگرس و موزه خوشنویسی بر اهمیت این مکان افزوده و بازدید از آن را در سفر به کرمانشاه اجتناب ناپذیر کرده است.

مهم ترین قسمت سنگر بیگلربیگی قسمت غربی آن است و شامل گنبد حسینیه است که شامل ایوان نسبتاً بزرگی است که از طریق یک سری پلکان سنگی سه پله ای به صحن منتهی می شود.

در جلوی دهلیز دو ستون چوبی نسبتاً بلند و دو ستون رویی قرار دارد که سرستون‌های آنها از نوع بیزانسی و با گچ بری‌های رنگی و گیاهی تزئین شده و سقف هشتی نیز دارای تزئینات خاتم‌کاری است.

از طریق یک در چوبی بزرگ با بال زیبا می توان وارد فضای اصلی حسینیه شد، حسینیه ساختمانی دو طبقه است و در هر طبقه شش اتاق ساخته شده و با آینه های زیبایی تزئین شده است.

در هر یک از گوشواره‌ها، فضای حسینیه دارای پنجره‌ای مجلسی با هلال ماه است و اطراف آن عبارت «لا اله الا الله محمد رسول الله» و «علی ولی الله» از جمله تزئینات دیگر آن نوشته شده است. فضای حسینیه دارای ستون‌های گچی، طرح‌های هندسی، نقوش گیاهی و شمع‌های فروزان است.

در ضلع جنوبی حسینیه بال زیبایی با شیشه الوان قرار دارد که حسینیه را به حیاط کوچکتری متصل می کند و از طریق این حیاط می توان وارد مجموعه حمام بیگلربیگی شد.

از فضاهای ضلع جنوبی حسینیه برای اسکان بانوان در مراسم عزاداری و همچنین نگهداری وسایل و لوازم مراسم عزاداری استفاده می شد.

اساساً تالارها و اتاق ها در اطراف حیاط مرکزی عمارت ساخته شده اند، تالار آینه کاری شده است، این بنا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در سال 1392 موزه خوشنویسی و کتابت در منطقه بیگلربیگی افتتاح شد که اسناد و مدارک تاریخی و نسخ خطی در آن نگهداری می شود و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد.

زمان بازدید از تکای بیگلربیگی کرمانشاه

همچنین موزه پارینه سنگی زاگرس که تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه است در این تکیه قرار دارد که در ایام نوروز مورد بازدید علاقمندان قرار می گیرد.

عمارت تکیه بیگلربیگی در بافت قدیمی کرمانشاه، در خیابان مدرس، روبروی مسجد جامع واقع شده است. این تکیه در سال 1309 توسط عبدالله خان فراشباشی ملقب به بیگلربیگی از مقامات مشهور و متنفذ کرمانشاه در دوره قاجار ساخته شد. ، و ساخت آن در سال 1315 آغاز شد. تکمیل رسید

به تازگی دروازه جدیدی برای ورود به این مجموعه بزرگ در خیابان اصلی (مدرس)، روبروی مسجد جامع کرمانشاه باز شده و گردشگران و مسافران نوروزی نیز می توانند از این دروازه وارد این مجموعه باشکوه شوند.

پشتیبانی بیگلربیگی باز است

این بنا در محله قدیم فیض آباد و خیابان صارم الدوله واقع شده است. این بنا که توسط عبدالله خان در زمان قاجاریه توسط عبدالله خان ملقب به بیگلربیگی ساخته شده است، از نظر آینه کاری در بین تکای های کرمانشاه بی نظیر است.
تالار بزرگ آینه کاری معروف به حسینیه در قسمت غربی صحن ساخته شده است. این تالار مزین به تزیینات عالی و کتیبه های متعدد مربوط به دوران مظفرالدین شاه است و در دو طرف دیگر اتاق بزرگ مهمانسرای بیگلربیگی قرار دارد. تکه بیگلربیگی در حال حاضر به عنوان موزه خوشنویسی مورد بازدید عموم قرار می گیرد. اسناد قدیمی متعلق به خانواده بیگلربگی در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

ساعات بازدید از کرمانشاه

تکه بیگلر یکی از زیباترین تکه های ایران است.
موزه خوشنویسی در این تکیه قرار دارد.
تکه بیگلر بیگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

  • بازدید از مجموعه در ساعات کاری از ساعت 8 صبح تا 14 بعد از ظهر امکان پذیر است.
  • تکه بیگلربیگی در مرکز شهر قرار دارد و با ماشین، تاکسی یا اتوبوس به راحتی قابل دسترسی است.
  • در زیرزمین Takiya یک انباری وجود دارد که می توانید از نوشیدنی های سرد و گرم لذت ببرید.
  • تکه بیگلربیگی دارای سه درب ورودی است که تنها یکی از آنها برای ورود به مجموعه استفاده می شود. این مسجد روبروی مسجد جامع قرار دارد و آنقدر کوچک است که شاید در نگاه اول متوجه آن نشوید.
  • موزه پارکینگ ندارد. اما در نزدیکی پارکینگ عمومی وجود دارد.
  • بازار تاریکه، مسجد شافعی و تکیه عظفرالملک از جمله جاذبه‌های دیدنی نزدیک تکیه بیگلربیگی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا