ایران گردی

ساز افسانه‌ای نی انبان

تودی تریپ: یکی از سازهای قدیمی و اصیل ایرانی، نی انبان است. این ساز نوعی صدای هواست که با لوله های صوتی دوتایی ایجاد می شود. ابزار نی انبان بیشتر در مناطق جنوبی ایران مانند بوشهر، خوزستان، هرمزگان و جنوب کرمان یافت می شود. نی انبان یکی از آلات موسیقی است که برای جنوبی ها به اندازه کورنا اهمیت دارد که بیشتر در عروسی ها و مهمانی ها استفاده می شود. برای آشنایی با ابزار Nii Anban با مطالعه این مطلب همراه باشید

چگونه سنتور بزنیم

اجزای نی انبان تاثیر خوبی در نحوه نواختن ساز دارد، دسته نی انبان نی چمنی چوبی به شکل سنبله است که داخل آن دو نی زبانه دار که با موم ثابت می شود، داخل آن قرار دارد. دستگیره وجود دارد 6 صدا دهانه هر نی، که بر روی سر قرار می گیرد. انبان از چرم دباغی شده بز و گوسفند ساخته می شود که به حفظ هوا کمک می کند. قسمت پایینی پوست در یک نقطه جمع شده و از داخل بسته می شود. یک دهانه در مجرای هوای ورودی تعبیه شده است که وظیفه آزادسازی هوا را دارد.

ساز افسانه ای نی انبان

نوازنده قبل از نواختن ساز را با دمیدن پر از هوا می کند، سپس دسته قلقلک را در دست گرفته و شروع به نواختن می کند. فشار هوای داخل مخزن باعث ارتعاش نی می شود و با نگه داشتن و برداشتن سوراخ های صوتی نی تغییر می کند. هنگام نگهداری نی، زبانه ها در داخل مخزن هوا قرار می گیرند که با لب های بازیکن تماس پیدا نمی کند. با ثبت نام در آموزشگاه موسیقی ساز نو نواختن ساز انبان را فرا می گیرید.

اجزای عصا

ابزار نگهداری نی از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. که از سه قسمت بازشو، ذخیره سازی و دسته تشکیل شده است که روی هر تولید کننده صدا تاثیر دارد. همانطور که گفتیم انبان یک کیسه هوای بزرگ است که توسط نوازنده ساخته شده است که از پوست گوسفند ساخته شده است. دسته ساز با باد وزیده می شود و بدنه آن شبیه ساز نی است. نوازنده با گرفتن و رها کردن سوراخ ها نت و صدای ساز را تعیین می کند. دهنی قسمتی است که نوازنده دمیده و هوا را به انبانا می آورد.

ساز افسانه ای نی انبان

نی انبون بیشتر در عروسی ها و جشن ها نواخته می شود و با آهنگ ها و قطعات مختلفی مانند هاجیونی و آهنگ های رقص همراه است. در نواحی غربی استان بوشهر از نی انبان در مراسمی مانند ولادت و عزاداری استفاده می شود. ساز نی انبان با نام های مختلفی مانند نی هامبونه، نی مشکی، هایکنایی، نی تکی، نی جفتی، نی بی لی بو و نی هامبونه شناخته می شود. خوب.

انواع عصا

انواع و مدل های مختلف صندلی چرخدار چوبی و فلزی موجود می باشد. سازهای بادی به دو دسته تقسیم می شوند. این سازها دو نوع برنجی و چوبی هستند که صدای ساز در دهان است. روش اجرای سازه های بادی دو دسته است: دمیدن و مکش هوا یعنی. دمیدن هوا مستقیماً در داخل ورودی هوا انجام می شود. صدای سازهای برنجی از لرزش لب ها همراه با دمیدن هوا تولید می شود. ساز بادی دو قسمتی در انواع گودولکا، گودولاکا، گودولکا، دوزله، کورنی، سرنا، بالابان، کرنا و … شناخته می شود.

ساز افسانه ای نی انبان

ابزار دوزل

یکی از انواع سازهای نی که در بین کردها استفاده می شود دوزل است. این ساز دست ساز و از چوب ساخته شده است. دوزل مانند دو فلوت است که به یکدیگر متصل می شوند، وزش هوای داخل این سازها مستقیماً بدون هیچ گونه لرزشی انجام می شود. تنفس در هنگام نواختن این ساز مهارت بالایی می خواهد که با تمرین و پشتکار شکل می گیرد.

ساز بالابان

نوعی ساز بادی چوبی است که صدایی دلنشین و رویایی دارد. این ساز در مناطق آذربایجان مورد توجه مردم محلی قرار گرفته و همیشه طرفداران خود را دارد. بدنه ساز بالابان مانند ساز فلوت است اما دهانه آن با ساز فلوت متفاوت است. قسمت دهانی این ساز به صورت دو زبانه است که طول آن حدود 6 سانتی متر است.

صدای ساز شفاهی

ساز دهانی معروف به سازدهنی که با دمیدن و مکیدن هوا صدا تولید می کند. با دمش به سمت صورتحساب نشانه می رود و یک سوراخ هوا می مکد. سازدهنی نوعی ساز چوبی است که بدنه و زبانه آن از فلز و برنج ساخته شده است. در سازدهنی هر سوراخ با دمیدن هوا صدایی ایجاد می کند. سازدهنی کروماتیک محبوب ترین و پرکاربردترین مدل سازدهنی است که دارای 4 نت در هر سوراخ می باشد.

ساز افسانه ای نی انبان

فلوت

قدیمی ترین نوع ساز نی فلوت است. فلوت یک ساز بادی است که از یک لوله چوبی و فلزی تشکیل شده است. بیشتر سازهای بادی تیغه ای دارند که با دمیدن هوا صدا تولید می کند.

ضبط کننده

یکی از سازهای بادی چوبی بی صدا ضبط است که با فلوت بسیار متفاوت است. فلوت ضبط مستقیماً روی دهان قرار می گیرد، نوازنده مستقیماً با قطعه دهنی ساز تماس می گیرد و مستقیماً روی آن می دمد.

ساز بادی برنجی

یک ساز بادی از ارتعاشات لب ها همراه با قطعه دهنی ایجاد می شود. با این سازهای بادی می توانید انواع سبک های موسیقی را اجرا کنید. سازهای بادی شامل فلوت، ترومبون، ترومپت، هورن و کرنت است.

ترومپتوز

ترومپت یکی از سازهای برنجی است که سابقه بسیار طولانی دارد. آلات موسیقی نظامی در بسیاری از ارکسترها و تکنوازها استفاده می شود. ترومپت یک ساز بادی است که لب ها و در عین حال دم را در دهان می لرزاند با لرزش لب ها می توانید صدای زیبای این سازها را در بیاورید.

ساز افسانه ای نی انبان

یک ساز توبا

توبا یکی از سازهای بادی برنجی است که در اثر ارتعاش لب ها در دهان ایجاد می شود. این یک ساز دست ساز کلاسیک است که دارای صدای بم است که به صورت تک نواخته می شود که بسیار جذاب است.

منبع: سازنو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا