ایران گردی

زیستگاه گاندو کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: این منطقه که حدود 456000 هکتار وسعت دارد، گمان می رود تنها نقطه ای در ایران باشد که گاندو، تنها تمساح بومی ایران در آن زندگی می کند.

به غیر از گاندو، حیوانات دیگری مانند سیاه گوش، جابر، سنجاب بلوچی، هادنگ، گز بنگال، شغال، روباه، عقاب طلایی، کاکائو، شاهین، شاهین، اژدها و لاک پشت سبز دریایی نیز وجود دارند.

مردم منطقه علاقه خاصی به گاندو دارند و آن را مایه برکت و افزایش امرار معاش می دانند.

آشنایی با منطقه حفاظت شده گاندو

در واقع منطقه حفاظت شده گاندو یکی از روستاهای با مناظر جذاب و عالی است که در کنار رودخانه این روستا و بر روی تپه ای به ارتفاع 40 متر از سطح دریا واقع شده است.

آب و هوای روستا در فصول بهار و پاییز معتدل و مناسب ولی در تابستان گرم است.

روستای باهوکلات از دو معماری جدید و سنتی تشکیل شده است و بیشتر خانه های روستا تک طبقه است، مراسم مذهبی در بین اهالی روستا از اهمیت ویژه ای برخوردار است و مردم این روستا بیشتر با لباس محلی در مراسم شرکت می کنند.

این روستا طبیعت فوق العاده ای دارد که بسیار چشمگیر است و می تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند.

زیستگاه گاندو کجاست؟

پرندگانی از شبه قاره هند از جمله راسو، سنجاب، ماهی گل خوار و لاک پشت دریایی در این روستا زندگی می کنند.

تمساح گاندو و اجدادش تقریباً 225 تا 265 میلیون سال پیش زندگی می کردند، البته علاوه بر اینکه این تمساح ها در اطراف روستای باهوکلات و رودخانه آن قرار داشتند، در اطراف رودخانه کاجو واقع در شهرستان سرباز نیز وجود داشتند. نکته جالب در مورد کروکودیل این است که 90 روستای استان سیستان میزبان گاندو هستند.

اگر می خواهید از تمساح های پوزه کوتاه دیدن کنید و می خواهید زیستگاه اصلی آنها را ببینید، پس از رسیدن به چابهار باید از منطقه حفاظت شده گاندو، دریاچه های اطراف و رودخانه سرباز دیدن کنید.

بهتر است بدانید که تعداد گاندوهای بیشتری در کنار سد وجود دارد و تعداد بیشتری از آنها را در این مکان خواهید دید.

یکی از مهمترین مراکزی که گاندو در آن وجود دارد، رودخانه سرباز و همچنین دریاچه آزادی، دریاچه درگز، دریاچه جنگل و … است. خب، البته باید به شما بگوییم که دیدن این کروکودیل ها در تاریکی و شب بسیار راحت تر از روز است.

در شب تمساح ها به دلیل تاریکی و سکوت کمتر ترسیده اند و می توان حضور آنها را در خشکی شاهد بود که در این صورت دیدن و شناسایی آنها بسیار راحت تر است.

البته اکنون گونه های گوندو در خطر انقراض قرار گرفته اند و هرگونه آسیبی که به آنها وارد شود جریمه های سنگینی را برای انسان در پی خواهد داشت.

در مجموع لذت بازدید از این حیوان کمیاب و دیدنی به قدری زیاد است که اگر به شهر زیبای چابهار سفر می کنید حتما باید سری به گاندوس بزنید و به روستای باهوکلات سفر کنید تا تجربه ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید.

زیستگاه گاندو کجاست؟

محل زیستگاه گاندو

  • نشانی: استان سیستان و بلوچستان، چابهار و سرباز

منطقه حفاظت شده گاندو در حاشیه جنوب شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان و در امتداد مرز ایران و پاکستان قرار دارد و وسعت آن در امتداد رودخانه سرباز و باهوکلات و تا دریای عمان ادامه دارد. این منطقه در چابهار، سرباز و بخشهایی از نیکشهر واقع شده است.

منطقه حفاظت شده گاندو در تابستان هوای بسیار گرم دارد. اما با شروع بهار و پاییز هوا معتدل می شود. بنابراین بهترین زمان برای سفر به گاندو را می توان فصل بهار و پاییز دانست.

  • گونه های حیوانی: 28 گونه پستاندار متعلق به 6 راسته و پنج خانواده. 192 گونه پرنده متعلق به 52 خانواده و 123 جنس. 71 گونه خزنده متعلق به 42 جنس و 13 خانواده و چهار گونه دوزیست در منطقه حفاظت شده گاندو شناسایی شده است. منطقه حفاظت شده گاندو به لطف رودخانه هایی مانند سرباز و باهوکلات زیستگاه 12 گونه ماهی از 5 خانواده و 10 راسته بوده است. مهمترین گونه جانوری در این منطقه را می توان تمساح پوزه کوتاه ایرانی (گاندو) معرفی کرد. منطقه حفاظت شده گاندو زیستگاه مناسبی برای پستاندارانی مانند جابر، کفتار، شغال و سنجاب بلوچی است. علاوه بر این، آبزیان و دوزیستانی مانند لاک پشت سبز دریایی، ماهی بافر و پرندگانی مانند سنجاقک، بلبل بلوچ، گنجشک بلوچ شهد خوار، عقاب ساده و بسیاری از پرندگان خاص شبه قاره هند در این منطقه دیده می شود.
  • زندگی گیاهی: این منطقه از نظر تنوع گیاهی از دامنه تا بالای کوه شامل انواع درختان گرمسیری، استپ های کوهپایه ای و گونه های گیاهی مناطق معتدل می باشد. از جمله این درختان می توان به بانه و بادام اشاره کرد. در این منطقه دره هایی وجود دارد که معمولا پوشیده از انواع درختان و بوته هاست. گیاهانی مانند اقاقیا، کندر، کهور و استرابراک در دشت های منطقه می رویند.

زیستگاه گاندو کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا