ایران گردی

زیبایی‌های بکر روستای خرانق یزد

تودی تریپ: در شهر کویری یزد روستایی به نام کرنک با قدمت 4500 سال وجود دارد. این روستا جلوه ای از شهر یزد است که کمتر در معرض دید عموم قرار داشت. روستای خرانق یزد محل سکونت بسیاری از اهالی این شهر است و در گوشه و کنار آن بناهای منحصر به فردی ساخته شده که در طول تاریخ این سکونتگاه ها روز به روز کاملتر شده است. روستای هارانا یکی از مقاصد گردشگری اروپایی ها در ایران است.

تور روستای هرنق یزد

در شهر کویری یزد روستایی به نام کرنک با قدمت 4500 سال وجود دارد که یکی از قدیمی ترین نقاط این استان به شمار می رود. قدیمی ترین اسناد تاریخی که از این منطقه یاد شده مربوط به دوران ساسانیان است. در معرض هجوم اقوام کوچ نشین قرار گرفت به همین دلیل مناطق مختلف آن از جمله هرنک مانعی بر سر راه تجارت محسوب می شد و از زمان هخامنشیان برای حفظ امنیت کاروان ها و کالاها در این مناطق قلعه ها و شاهراه ها به شمار می رفت. و چاپخانه های متعددی تأسیس شد.

زیبایی های دست نخورده روستای هرنق یزد

عمر بنای اولیه خرانق جنبان منار به دوره ساسانی می رسد، اما ساخت و تکمیل آن به دوره سلجوقیان می رسد و تاریخچه این بنا بسیار طولانی تر از جنبان منار اصفهان است.

خرانق روستایی قدیمی با معماری غنی و بافت تاریخی منحصر به فرد است. بافت ارتباطی و کوچه ها به شکل جالبی به هم پیوسته اند. کوچه هایی که به خانه ها ختم می شود کم عرض و کم طاق است، به طوری که سواره ای نمی تواند وارد آن شود، به طوری که امکان حمله به خانه ها با اسب وجود ندارد. خرانق تاریخ پرفراز و نشیبی داشته و طی سالیان متمادی مورد هجوم و یا تخریب قبایل مهاجم بوده است. اما شرایط ویژه استراتژیک و شرایط اقلیمی و آب و هوایی و از همه مهمتر نیازهای اقتصادی، عبور کاروانها و سیاست حاکمان، خرانق را بار دیگر در حاشیه جنوبی کویر رونق داد.

زیبایی های دست نخورده روستای هرنق یزد

بافت تاریخی خرانق بسیار زیباست و قدم زدن در لابه لای کوچه ها و بین خانه های خشتی حس وصف ناپذیری را به همراه دارد. در مجاورت قلعه زمین های کشاورزی قرار دارد و کمی دورتر کوه های زیبا جلب توجه می کند.

منار جنبان خرانق بنایی شگفت انگیز است که دارای سه طبقه و دو پلکان مجزا برای بالا و پایین رفتن است و در ضلع شمالی مسجد جامع خرق ساخته شده است. پله های این ساختمان مارپیچ است و هر چه بالاتر می رویم از عرض پله ها کاسته می شود. از کلاف های چوبی برای نگه داشتن دیوارها و اجزای آن در قسمت های بالایی مناره استفاده می شود. این بنا تماماً از خشت است و آثاری از روکش روی آن دیده نمی شود. یکی از ویژگی های متمایز آن تحرک آن است و در زمان های قدیم از آن به عنوان برج مراقبت استفاده می شد. این مناره جنبان یکی از زیباترین مناره های ایران و جهان است.

زیبایی های دست نخورده روستای هرنق یزد

جذابیت روستای زیبا و بکر هرانا یزد

145 خانوار در روستای هرنق یزد زندگی می کنند. شغل اصلی مردم روستای خرانق کشاورزی و دامپروری است و این روستا به دلیل دارا بودن معادن سنگ آهن، اورانیوم، باریت، روی و گرانیت از نظر اقتصادی برای کشور اهمیت زیادی دارد. حیوانات زیادی در دل این روستای کویری زندگی می کنند که یوزپلنگ، قوچ، میش، بز، گربه وحشی، خرگوش و روباه و پرندگانی مانند تیکو، کبک، چکاوک صحرایی، زاغ و دودک از جمله پرندگانی هستند که در این روستا زندگی می کنند. روستای هرنق هستند.

اگر به این روستا می روید و می خواهید شب را در آنجا بگذرانید، باید بدانید که سقفی از ستاره های درخشان بالای سرتان وجود دارد. بنابراین نمی توانید باور کنید که این همه ستاره در آسمان وجود دارد. ماندن:

کاروانسرای تاریخی هارانا مرمت و بازسازی شده است و شما می توانید با اقامت در دل کویر و شهر تاریخی ایران بهترین سفر را برای خود رقم بزنید. البته علاوه بر این اقامتگاه می توانید با رزرو هتل در یزد اقامت داشته باشید، بستگی به سلیقه سفر شما دارد.

زیبایی های دست نخورده روستای هرنق یزد

شاید خیلی ها شهر یزد را فقط به خاطر کویری و شنزارهای بی پایان بشناسند، اما اینطور نیست. در کنار این شنزارها روستایی به نام خرانق با قدمتی 4500 ساله قرار دارد. این مکان در مرکز شهر یزد به قدری در بین گردشگران اروپایی محبوب است که با شنیدن نام ایران این روستا به ذهنشان خطور می کند.

روستای خرانق که در زبان محلی شهر یزد به آن خرناق می گویند به زادگاه خورشید تعبیر می شود. وقتی به این روستای تاریخی سفر می کنید، می توانید شاهد دو قطب زندگی باشید. ممکن است بپرسید این به چه معناست؟ در روستای کرنک از توابع شهر یزد برخی از مردم این روستا زندگی روستایی دارند و می بینید که با ورود به نقاط مختلف این روستا سکوت و آرامش عجیبی حاکم می شود.

سکونتگاهی که هیاهوی زیادی را نشان می دهد، اما در سال های اخیر این صدا جای خود را به سکوتی آرامش بخش داده است. در قسمتی دیگر می توانید با هم صحبتی با مردم شهر یزد شاهد زندگی ساده و شیرین روستاییان هرانگ باشید و تمام مشکلات و غم های خود را فراموش کنید که دلیل آن لهجه شیرین آنهاست.

زیبایی های دست نخورده روستای هرنق یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا