ایران گردی

زیباترین گنبد مراغه

تودی تریپ: گنبد کبود مراغ یکی از بناهای تاریخی ارزشمند است. بر روی این برج کتیبه ای برای نشان دادن تاریخ ساخت آن وجود ندارد، اما کارشناسان آن را مربوط به دوره سلجوقیان می دانند و تاریخ ساخت آن را سال 593 می دانند. در نمای این برج، بسیاری از کاشی‌های نفیس مانند نگینی در میان ردیف‌های آجر قرار گرفته‌اند.

چون نسبت کاشی به آجر کم است بسیار زیباست. این برج ده ضلعی است و هر ضلع این گنبد بیش از شش متر است. تزئینات به کار رفته در این بنا در مقایسه با سایر بناهای دوره سلجوقی و ایلخانان مغول نادر است.

گنبد آبی یعنی چه؟

گنبد آبی ماراژ در واقع یک برج تدفین است و گفته می‌شود محل قبر مادر هلاکوهان است. این گنبد که در 24 آذر 1310 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت به دلیل قرار گرفتن در مرکز شهر بیش از سایر گنبدهای مراغه مورد توجه قرار گرفت.

در چند متری این گنبد برجی تاریخی قرار دارد که به برج مدور معروف است و همانطور که از نامش پیداست از سازه ای استوانه ای شکل ساخته شده است. البته از دید یک بازدیدکننده عادی زیبایی گنبد آبی بسیار بیشتر از برج مدور است و تزئینات به کار رفته در آن بسیار جذاب است. از نظر بازسازی نیز گنبد کبود در شرایط بهتری قرار دارد.

زیباترین گنبد ماراژ

در سال های اخیر تلاش های زیادی برای بازسازی محوطه این بنا صورت گرفته است. اما بیشتر آنها عقیم هستند. بازسازی این بنا در سال 1395 هجری شمسی آغاز شد. اما مرمت آن به دلایل مختلف تکمیل نشده است و به همین دلیل بازدیدکنندگان نمی توانند از فضای داخلی این بنا دیدن کنند.

گنبد کبود با برج منشوری خود یکی از کهن ترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی مراغه به شمار می رود که با رنگ و لعاب زیبا و پلان ده ضلعی خود هر ساله گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را در قالب تور تبریز به خود جذب می کند.

کناره های برج گنبدی آبی دارای طاق ها، حاشیه ها و فرورفتگی های جذابی است که چشم بینندگان و گردشگران شهر ماراج را به خود جلب می کند. در نمای این برج قطعاتی از کاشی های بسیار نفیس مانند نگینی در میان ردیف های آجر قرار گرفته است، نسبت کاشی به آجر بسیار کم است، همین عامل باعث زیبا و جذابیت مجموعه تاریخی شده است.

برج گنبد کبود مراغه گنبدی ده ضلعی است که هر ضلع گنبد آن بیش از شش متر مساحت دارد که یکی از بناهای مربوط به دوره سلجوقی و ایلخانی محسوب می شود. تزیینات به کار رفته در بنای این برج تاریخی مراغه در مقایسه با سایر بناهای دوره سلجوقی و ایلخانان مغول واقعاً بی نظیر است.

در بالای هر طاق گنبد کبود مراغه سه ردیف موکران دیده می شود که کاشی های فیروزه ای رنگ آن تقریباً به همان ترتیبی که در تمام سطوح بیرونی دیوارها به کار رفته است تزئین شده است.

معماری جالب گنبد آبی

گنبد آبی برجی آبی و زیبا به شکل یک منشور ده ضلعی است. اضلاع این برج دارای طاق نما، حاشیه کاری و پایه ستون مانندی در طرفین ساخته شده است. این برج نیز مانند سایر برج های مقبره دو طبقه است.

زیباترین گنبد ماراژ

این گنبد قدیمی ترین آرامگاه برج مراغه است که به اشتباه به آرامگاه مادر هلاکو معروف است. به گفته «آندره گدار» تاریخ ساخت برج باید مربوط به زمان قبل از تخریب باشد و شاید سال ها قبل از حمله مغول ساخته شده است.

این برج ده ضلعی با مهارت خاصی شکسته شده است. در نمای آن، در میان ردیف‌های آجر، کاشی‌های نفیس زیادی مانند نگین قرار گرفته است. از آنجایی که نسبت کاشی به آجر کم است، بسیار زیبا به نظر می رسد.

مساحت آن هشتاد متر مربع با زیر زمین و زیر بنای آن پنجاه متر مربع است. گنبد کبود یکی از بناهای دوره سلجوقی در شهرستان مراغه است. اتاق دارای سقف بلندی است که گنبد آن فروریخته و بیشتر گچ بری ها، تزئینات و کتیبه ها نیز از بین رفته است.

اضلاع این برج دارای طاق نما، حاشیه کاری و پایه ستون مانندی در پهلوی آنها ساخته شده است. این پایه‌ها مانند سطح بیرونی طاق‌ها با تزئینات متشکل از آجر و سرامیک و کاشی‌های فیروزه‌ای در طرحی هندسی به شکلی منحصربه‌فرد تزیین شده‌اند.

این برج مانند سایر برج های مقبره دو طبقه است. قسمت پایین آرامگاه و قسمت فوقانی اتاقی است که با گچبری و کاشی و کتیبه تزئین شده است. در داخل بنا، زیر گنبد، بر روی حاشیه وسیع گچ بری، قسمتی از آیه اول سوره 67 قرآن کریم به خط مورب نوشته شده است.

اندازه قبری که در زیر گنبد قرار دارد بزرگتر از حد معمول است. در بالای هر طاق سه ردیف موکران نمایان است. کاشی های فیروزه ای این قسمت را به همان ترتیبی که در تمام سطوح دیوار بیرونی استفاده می شود تزئین می کنند.

زیباترین گنبد ماراژ

گنبد کبود از نظر ترکیب کلی شبیه به دیگر مقبره‌های مراغه است، به این معنی که از یک شبستان بلند بر فراز پایه‌ای سنگی با سردابی در بین آن تشکیل شده است. کتیبه ای که گلوی گنبد را در داخل شبستان فوقانی احاطه کرده است بر روی نوار پهنی از گچ سفید گچ بری شده است.

در زیرزمین عمارت سنگی وجود دارد که به دیوار بنا تعبیه شده و متعلق به بنای اولیه است. در زیر گنبد کبود، آیاتی از قرآن کریم از داخل میدان کتیبه گچی که به خط نسخ نوشته شده دیده می شود. در داخل مقبره بقایای اندکی از تزئینات دیگر از جمله گچ بری و نقاشی وجود دارد. زیر اتاق اصلی برج نیز یک سرداب کوچک وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا