ایران گردی

زیباترین گنبد دوران سلجوقیان همدان

به گزارش تودی تریپ، آنطور که الی گشت می نویسد، شهر همدان با قدمت چند هزار ساله خود همواره مقصدی جذاب برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ بوده است. از جمله جاذبه های دیدنی این شهر، گنبد علویانبا معماری حیرت انگیز و گچ بری ظریف، مانند یک جواهر درخشان می درخشد.

گنبد علویان در میدان امامزاده عبدالله همدان قرار دارد. این بنا که در گذشته در بافت تاریخی شهر قرار داشت، بعدها با تخریب بافت اطراف شکوه و زیبایی خود را به همگان نشان داد. گنبد علویه در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و از آن زمان تاکنون مورد توجه گردشگران و پژوهشگران قرار گرفته است.

معماری شگفت انگیز، گنجینه ای از هنر و ظرافت

گنبد علویان از آجر سفالی ساخته شده و به صورت مکعبی چهار گوش به ارتفاع حدود 11 متر ساخته شده است. ستون های استوانه ای به ارتفاع بیش از 9 متر و قطر یک متر در گوشه و کنار این بنا به چشم می خورد. در قسمت شمالی گنبد نیز طاق بسیار باشکوهی به ارتفاع 10 متر وجود دارد.

اما شکوه اصلی گنبد علویا در گچبری ظریف و پیچیده آن نهفته است. تزیینات این بنا شباهت زیادی به گنبد سرخ مراغه و گنبد حیدریه قزوین دارد و ظرافت و هنرمندی منحصر به فردی را به نمایش می گذارد.

زیباترین گنبد دوره سلجوقی در همدان

بازدید از گنبد علویان، سفری در تاریخ

علاوه بر گنبد علویان، جاذبه های تاریخی و گردشگری دیگری نیز در مجاورت این بنا وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست. از جمله این جاذبه ها می توان به آرامگاه بابا طاهر، موزه امامزاده عبدالله و هگمتانه اشاره کرد.

آرامگاه بابا طاهر: آرامگاه این شاعر پرآوازه ایرانی با گنبد فیروزه‌ای رنگ و معماری بی‌نظیر یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر همدان است.

امامزاده عبدالله: این بنای تاریخی که در مجاورت گنبد علویان قرار دارد برای مردم همدان از اهمیت بالایی برخوردار است و در مناسبت های مختلف مذهبی در آن مراسم برگزار می شود.

موزه هگمتانه: در این موزه آثار باستانی مربوط به دوره های مختلف تاریخی ایران از جمله مادها، هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان به نمایش گذاشته شده است.

بهترین زمان برای سفر به همدان

بهترین زمان برای سفر به همدان و بازدید از گنبد علویان. فصل بهار و تابستان و- در این دو فصل هوا خنک و مطبوع است و می توانید از گشت و گذار در این شهر تاریخی لذت ببرید.

نکات بازدید از گنبد علویان:

  • ساعت کار این بنای تاریخی همه روزه از ساعت 9 صبح تا 19 بعد از ظهر می باشد.
  • برای بازدید از گنبد علویان نیازی به پرداخت هزینه ورودی ندارید.
  • در بازدید از این بنای تاریخی به رعایت نظافت و احترام به فرهنگ و آداب و رسوم مردم همدان توجه کنید.

سفر به همدان و بازدید از گنبد علویان فرصتی برای آشنایی بیشتر با تاریخ و فرهنگ غنی ایران است. با سفر به این شهر سفری فراموش نشدنی به دل تاریخ را تجربه کنید.

زیباترین گنبد دوره سلجوقی در همدان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا