ایران گردی

زیباترین پدیده طبیعی گرمسار کجاست؟

تودی تریپ: در قسمت جنوب شرقی پارک کویری دو دیوار به ارتفاع 30 متر و طول 2 متر وجود دارد که تنگه ای به نام تنگه تاریکی ایجاد کرده است.

اینجا برای فرار از گرمای پارک ملی کویر نسیم خنکی می وزید. گفته می شود این تنگه بر اثر زلزله ایجاد شده و شباهت زیادی به گرند کنیون آمریکا دارد.

برای رفتن به Darkness Gorge به کمک یک فرد با تجربه نیاز دارید و فراموش نکنید که دوربین خود را بردارید.

جریان تاریکی؛ زیباترین پدیده طبیعی گرمسار

اینجا در دل کویر و در میان گرمای سوزان پارک ملی کویر، تنگه ای به نام زلمت از روی زمین برمی خیزد که به عنوان یک جاذبه طبیعی در صنعت گردشگری شناخته می شود و همه ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر جهان است. در تمام فصول

در قسمت جنوب شرقی پارک ملی کویر تنگه ای به نام زلمت وجود دارد. این تنگه شمالی- جنوبی بر اثر فرسایش آبی و بادی ایجاد شده و مناظر بی نظیری را به وجود آورده است.

زیباترین پدیده طبیعی گرمسار کجاست؟

تصور کنید در زمینی هموار و هموار در دل کویر قدم می زنید، دو دیوار به طور همزمان جلوی چشمان شما ظاهر می شود. باد از میان تنگه می پیچد، به جلو می رود و سمفونی آهنگ تنهایی خود را می خواند. به ورودی تنگه می رسید.

انرژی عجیب و جذاب شما را به تنگه فرا می خواند و نسیم خنکی به شما خوشامد می گوید. تو برو جلو

دیواره‌های تنگه در قسمت شمالی کوتاه‌تر از دیواره‌های جنوبی است و بازوهای آن به سمت آسمان است.

ارتفاع دیوارهای تنگه زلمت در برخی نقاط به 30 متر می رسد. حدود 2 کیلومتر طول، شکاف تاریکی شباهت عجیبی به گرند کنیون آمریکا دارد.

در اینجا می توانید هنر دست خالق را که به زیبایی در دل کویر طراحی شده است ببینید و از آن نهایت لذت را ببرید.

اگر شانس با شماست، می توانید در سفر به این منطقه، گونه های جانوری بی نظیری را در منطقه مشاهده کنید. یکی از مسیرهای تنگه تاریکی از پارک ملی کویر گرمسار شروع می شود.

بازدید از تنگه تاریک گرمسار

تنگه تاریکی گرمسار که به آن تنگه های تاریکی نیز می گویند یکی از جاذبه های ایجاد شده توسط طبیعت است که در پارک ملی کویر شهرستان اردستان و پشت کوه های شرقی واقع شده است.

این مکان جذاب به دلیل قرار گرفتن در کویر نسبتا ناشناخته و دست نخورده باقی مانده است. تنگه تاریکی در استان سمنان و در نزدیکی استان اصفهان و جنوب شهرستان گرمسار قرار دارد.

زیباترین پدیده طبیعی گرمسار کجاست؟

تنگه زلمت از نظر جغرافیایی بین شهرهای اردستان، آران و بیدگل قرار دارد. فاصله تنگه تا مرکز شهرستان اردستان حدود 88 کیلومتر است و مسیر صعب العبوری وجود دارد.

این تنگه در غرب کویر مرکزی ایران و جنوب شرقی پارک ملی کویر واقع شده است و موقعیت جغرافیایی تنگه زلامت شمال 52 درجه و 41 دقیقه و 31/59 اینچ و شرق 34 درجه و 24 دقیقه و 20/22 دقیقه است.

برای رسیدن به تنگه تاریکی باید از شوره زارهای گرمسار جنوبی عبور کرد.

پس از دو ساعت رانندگی به کاروانسرای قصر بهرام می رسید.

قدمت این کاروانسرا قدیمی به دوران ساسانیان می رسد که در دوره صفویه بازسازی شده و هم اکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

کاروانسرای قصر بهرام جاده ای پر پیچ و خم در پیش است و باید حدود سه ساعت رانندگی کنید.

این مسیر به فسیل آباد می رسد. این منطقه همانطور که از نامش پیداست صخره ای و مملو از فسیل حیوانات است و فسیل نرم تنان دریایی مانند دوکفه ای های بزرگ در آن به وفور یافت می شود.

دوکفه ای ها پوسته های متقارن دو قسمتی هستند که توسط یک رباط به هم متصل می شوند و یکی از جاذبه های این مسیر محسوب می شوند.

بعد از فصیل آباد، تنگه زلمت ظاهر می شود.

برای رفتن به تنگه زلمت باید از محیط زیست سفید آب به حفاظت محیط زیست ملک آباد بروید.

حفاظت محیط زیست سفید آب در 50 کیلومتری شرق مرنجاب و حفاظت محیط زیست ملک آباد در شرق حفاظت محیط زیست سفید آب واقع شده است.

در این مسیر باید قبل از فسیل آباد وارد جاده شط شوید و پس از طی حدود 10 کیلومتر به تنگه برسید.

زیباترین پدیده طبیعی گرمسار کجاست؟

برای رفتن به حفاظت از محیط زیست آب سفید سه مسیر پیش روی شماست.

مسیر اول «ورامین، پیشوا، راه آهن قلعه بلند، سر محبانی مبارکیه، کاخ بهرام و سفید آب»، مسیر دوم «کاشان، آران و بیدگل، مرنجاب، سفید آب» و مسیر سوم «کاشان، ابوزید» است. آباد، قاسم آباد، قلعه کرشاهی “آب سفید”.

  • آدرس تنگ زلمت: سمنان، گرمسار، جنوب شرقی پارک ملی کویر

موقعیت تنگه زلمات به گونه ای است که برای رسیدن به آن به یک فرد بومی آشنا به منطقه و یک خودروی مناسب نیاز دارید.

همچنین با توجه به وجود این اثر طبیعی در یکی از مناطق حساس حفاظت شده پارک ملی کویر، مجوز سازمان محیط زیست و پارک ملی کویر برای بازدید از آن الزامی است.

طبیعت تنگه تاریکی وهم انگیز، تخیلی و گاهی ترسناک است. به همین دلیل داشتن راهنما برای عبور از تنگه ضروری است.

اوایل در تنگه تاریک می شود و بهترین زمان برای پیمایش اوایل روز یا چند ساعت قبل از غروب آفتاب است.

همچنین پوشیدن لباس اضافی برای این پیمایش برای چندین ساعت ضروری به نظر می رسد.

نزدیکترین مکان با ماشین برای رسیدن به تنگه تاریکی کویر مرنجاب و گردنه سفید آب است.

بقیه راه که تقریباً 60 کیلومتر است باید توسط وسایل نقلیه با یک جفت دیفرانسیل، شاسی بلند، مجهز، قدرتمند و مناسب برای کوهنوردی در کویر طی شود.

زیباترین پدیده طبیعی گرمسار کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا