ایران گردی

زیباترین منطقه‌ حفاظت شده سقز

تودی تریپ: منطقه حفاظت شده عبدالرزاق یکی از جاذبه های گردشگری سقز است که با وسعت 43950 هکتار عنوان سومین منطقه حفاظت شده استان کردستان را به خود اختصاص داده است.

این قلمرو زیستگاه 80 گونه پرنده، 17 گونه پستاندار و بیش از 350 گونه از گیاهان مختلف به ویژه گیاهان کمیاب و کمیاب است.

در کنار زیبایی های طبیعی، وجود آثار تاریخی مانند تپه باستانی زیویه بر اهمیت و محبوبیت این منطقه افزود.

کبک، قوچ، لک لک، عقاب شاهنشاهی، هما، گرگ، مرغ حق، شغال، گوسفند و مرغ و سایر حیوانات و کما، گون، مرزه، بادام وحشی، زنبق، میخک و باغ وحش از جمله گیاهانی هستند که در این منطقه یافت می شوند. ، ارزشمند است.

آشنایی با منطقه حفاظت شده عبدالرزاق

سقز یکی از شهرهای استان کردستان است که علاوه بر تاریخ غنی، مناظر منحصر به فردی دارد که باعث می شود سالانه گردشگران بی شماری از این منطقه دیدن کنند.

زیباترین منطقه حفاظت شده سقز

کوه های مرتفع شهرستان سقز با ارتفاع بیش از 2500 متر از سطح دریا، عمدتاً در جنوب، غرب و شرق شهرستان قرار دارند و به ویژه در غرب و جنوب غربی دارای شیب های تند و دره های عمیق هستند.

یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان سقز منطقه حفاظت شده عبدالرزاق است که بر اساس مصوبه 290 به عنوان منطقه حفاظت شده به وسعت 43950 هکتار به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شد. شورای عالی محیط زیست مورخ 1395/11/12.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در شرق شهرستان سقز در استان کردستان واقع شده و یکی از مناطق ترانزیت حیوانات وحشی به ویژه قوچ و میش ارمنی در مناطق حفاظت شده بیجار در کردستان و بیان در آذربایجان غربی است.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق در شرق شهر سقز واقع شده است. این منطقه سومین منطقه حفاظت شده کردستان است که زیستگاه مهم گونه های جانوری و گیاهی است.

بیش از 350 گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد که بسیاری از آنها دارویی هستند. بادام وحشی، زنبق، میخک، مارس و سل از این گیاهان هستند. قوچ، میش، عقاب طلایی، کبک، مرغ هک، باکلان و لک لک از جمله گونه های جانوری در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق هستند.

هر منطقه حفاظت شده در اصل مکانی است که موجودات مختلفی در آن زندگی می کنند که برخی از آنها بسیار کمیاب و در آستانه انقراض هستند و این دلیل حفاظت از آن منطقه است.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق نیز از این معضل مستثنی نیست و شامل جاندارانی است که بسیار مهم هستند.

زیباترین منطقه حفاظت شده سقز

تاکنون 80 گونه پرنده و 17 گونه پستاندار در این منطقه یافت شده است.

از آن جمله می توان به لک لک، عقاب شاهی، هما، گرگی، هک مرغ، کبک، قوچ و میش، شغال و میش مرغ اشاره کرد که از گونه های شاخص این منطقه هستند.

علاوه بر این، در این منطقه می توانید گیاهان و درختان زیادی را ببینید که برخی از آنها بومی منطقه هستند.

در حال حاضر بالغ بر 350 گونه گیاهی در این منطقه یافت می شود که برخی از آنها گونه های کمیاب هستند.

برخی از گیاهان منطقه عبارتند از مرزه، گون، کما، بادام وحشی، زنبق، میخک و زل.

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق کجاست؟

منطقه حفاظت شده عبدالرزاق یکی از مکان های معروف سقز است که با مساحتی بالغ بر 43 هزار و 950 هکتار عنوان سومین منطقه حفاظت شده استان کردستان را به خود اختصاص داده است.

این منطقه زیستگاه 80 گونه پرنده، 17 گونه پستاندار و بیش از 350 گونه از گیاهان مختلف به ویژه گیاهان کمیاب و کمیاب است.

علاوه بر زیبایی های طبیعی این منطقه از سقز مانند جنگل ها و مراتع سرسبز، وجود آثار تاریخی مانند غار کرفتو و قلعه زیویه بر اهمیت و محبوبیت این منطقه افزوده است.

زیباترین منطقه حفاظت شده سقز

کبک، قوچ، لک لک، عقاب شاهنشاهی، هما، کورگی، مرغ حک، شغال، گوسفند و مرغ و سایر حیوانات و کما، گون، مرزه، بادام وحشی، زنبق، میخک و باغ وحش از جمله گیاهانی هستند که در این منطقه یافت می شوند. ، ارزشمند است.

پس از رسیدن به سقز می توانید با وسایل نقلیه عمومی به این مکان برسید. اگر می خواهید با وسیله نقلیه شخصی سفر کنید باید در جاده سقز – دیواندر باشید تا به این منطقه برسید.

بازدید از این منطقه نیازمند شرایط خاصی است و باید آنها را رعایت کنید. شما نمی توانید در این منطقه شنا کنید و فقط باید از مناظر دیدن کنید و به اکوسیستم آسیب نرسانید.

یکی از دلایلی که به اهمیت این منطقه حفاظت شده کمک می کند وجود مناظر جذابی مانند قلعه زیویه است. قلعه زیویه یکی از معروف ترین آثار تاریخی شهرستان سقز است که در ارتفاعی بلند و بر روی تپه ای دیدنی قرار گرفته است.

دژی باستانی که پس از سال ها ساخت هنوز آثاری از تأثیر آن باقی مانده است.

علاوه بر وجود قلعه باستانی زیویه که اهمیت منطقه حفاظت شده عبدالرزاق را دوچندان کرده است، اثر فرهنگی غار باستانی کرفتو از دیگر جاذبه های این منطقه به شمار می رود که بر اهمیت این منطقه تاثیر بسزایی داشته است. حوزه.

غار باستانی کرفتو یک غار مصنوعی است که قدمت آن به دوران مادها برمی گردد و اسرار بسیاری را در خود جای داده است.

گردشگران تور کردستان می توانند در بازدید از شهر سقز هم از قلعه زیویه و هم از غار باستانی کرفتو دیدن کنند و در هنگام بازدید از این جاذبه ها لحظات متفاوتی را تجربه کنند.

همچنین اگر علاقه مند به خرید هستند، می توانند سری به بازار تورقز بزنند و صنایع دستی که هنر مردم با ذوق کردستان است را بخرند و سوغات این دیار را با خود ببرند.

زیباترین منطقه حفاظت شده سقز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا