ایران گردی

زیباترین قلعه های کلیبر در آذربایجان شرقی

تودی تریپ: کلیبر مرکز شهرستان کلیبر با محیطی غنی تاریخی و آب و هوای بسیار مطبوع یکی از پرطرفدارترین شهرهای گردشگری استان آذربایجان شرقی است.

نام کلیبر با جنگل های بابک خرمدین و ارسباران گره خورده است و همه ساله گردشگران زیادی به خصوص در فصل تابستان به این منطقه سفر می کنند.

کلیبر از جنوب غربی با تبریز، از جنوب شرقی با اردبیل، از جنوب با اهر و از غرب با مرند همسایه است و فاصله چندانی با دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان ندارد.

فاصله کلیبر تا تبریز ۱۷۰ کیلومتر (دو ساعت و نیم) و ۷۵۵ کیلومتر (هشت ساعت و ۴۰ دقیقه) تا تهران است.

با ما همراه باشید تا شما را با دیدنی های تاریخی کالیبر آشنا کنیم.

زیباترین قلعه های کالیبر

قلعه بابک

  • آثار ملی ایران
  • نشانی: استان آذربایجان شرقی، دهستان کلیبر، بخش مرکزی، روستای شجاع آباد

قلعه بابک بر فراز کوهی مرتفع قرار دارد که اطراف آن را دره های عمیق احاطه کرده است.

قلعه بابک که با نام‌های قلعه بابک، باج و قلعه گوهور نیز شناخته می‌شود، یکی از معروف‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است. این بنا به مدت 20 سال محل زندگی و مبارزه بابک خرمدین، یکی از سرداران معروف ایران بود.

زیباترین قلعه های کلیبر آذربایجان شرقی

بابک خرمدین و دوستانش با زندگی در این قلعه توانستند بیست سال در میان لشکریان عرب در کوهستان سرگردان شوند و آنها را بکشند و سرانجام فراری دهند.

قلعه بابک در ارتفاع حدود 2300 تا 2700 متری از سطح دریا واقع شده و اطراف آن را دره هایی به عمق 400 تا 600 متر احاطه کرده است. بنابراین، برای رسیدن به آن، باید کمی راه بروید. اما مطمئن باشید به محض رسیدن به این قلعه تاریخی و مشاهده منظره خیره کننده آن از کوه ها و اطراف، تمام سختی سفر را فراموش خواهید کرد.

قدمت قلعه بابک بر اساس کاوش های باستانی و تاریخی و با توجه به اشیای کشف شده در داخل آن به دوران اشکانیان و ساسانیان می رسد.

این بنا احتمالاً یک قلعه دفاعی بوده است. جالب است بدانید سبک معماری قلعه بابک شباهت زیادی به مجموعه تهت سلیمان دوره ساسانی دارد.

قلعه پیام

  • آثار ملی ایران
  • نشانی: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، روستای پیگانچای، روستای پماش

قلعه پیام ها یکی از بناهایی بود که بابک خرمدین در جنگ با اعراب از آن استفاده کرد. این قلعه در روستایی به همین نام قرار دارد و احتمالاً به همین دلیل به نام رساله نامگذاری شده است. البته برخی بر این باورند که علت نامگذاری قلعه به دلیل ارسال دستورات نظامی از سوی این بنا بوده است.

قلعه پیام بر روی کوهی قرار دارد که رودخانه کالیبر از زیر آن می گذرد. علاوه بر این، قلعه از سه طرف توسط صخره ها احاطه شده است. با این ویژگی ها افراد ساکن در قلعه در گذشته به تمامی ورودی ها و خروجی های شهر دسترسی داشتند.

به گفته باستان شناسان و بر اساس معماری بنا، مصالح آن و سرامیک های یافت شده، قدمت قلعه پوسلانیه به دوران قبل از اسلام و اشکانیان برمی گردد. قلعه ای که تنها ۲۵ کیلومتر (۴۰ دقیقه) با قلعه بابک فاصله دارد.

زیباترین قلعه های کلیبر آذربایجان شرقی

دو قلعه دیدنی کلیبر در آذربایجان شرقی

قلعه پشتو کلیبر

قلعه پشتو قلعه ای تاریخی و منحصر به فرد است که مشرف به کوه و دره ای خطرناک اما جذاب است. مسیر رسیدن به این قلعه ممکن است برای همه سنین مناسب نباشد و برای کوهنوردان یا طبیعت گردی راحت تر باشد.

ورودی قلعه، جاده ای باریک و کوچک است و مشرف به دره ای از طرف های دیگر قلعه است. کوه با شکوهی که این قلعه بر روی آن قرار دارد، کوه هشت سر نام دارد. این قلعه از نظر تاریخی مربوط به دوره اشکانی و ساسانی است.

این قلعه نظامی احتمالا در دوره کورامدین نیز مورد استفاده بوده است. به قلعه پشتو قلعه پشتتاب نیز گفته می شود.

جالب است بدانید که قلعه پشتو در دسامبر 2007 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است.سنگ، ساروج گل و مقداری آجر مصالح به کار رفته در ساخت قلعه است.

از آثار یافت شده در این محوطه می توان به سرامیک هایی با تزئینات هندسی خاص اشاره کرد. از آنجایی که این قلعه در ارتفاع حدود 2000 متری قرار دارد، بهتر است در زمستان به این مکان نروید.

با توجه به موقعیت و آب و هوای کوهستانی منطقه، بهتر است در فصول گرم و معتدل به قلعه پشتو بروید.

برای رسیدن به قلعه از جاده اهر-کلبر بروید و به سمت هوراند بروید، بعد از چند کیلومتر تابلوی قلعه را می خواهید.
آدرس قلعه پشتو: استان آذربایجان شرقی، جاده اهر – کلیبر، کیلومتر 12 خورند، کوه هشت سر

زیباترین قلعه های کلیبر آذربایجان شرقی

قلعه کالیبر فاروکی

  • نشانی: استان آذربایجان شرقی، شهرستان کلیبر، مرکز شهرستان کلیبر

قلعه فاروکی کلیبر (برج آجری کلیبر) ساختمانی هشت ضلعی (اضلاع 2.2 متر) به ارتفاع هشت متر است که بر کل شهر کلیبر و راه های ورودی آن تسلط دارد. به همین دلیل در دوره های مختلف تاریخی از آن به عنوان برج دیده بانی استفاده می شد.

کتیبه سنگی می گوید که قلعه فاروکی کلیبر در سال 1111 هجری قمری توسط شخصی به نام محمد کاظم بن بوداغ خلیفه قاسم بازسازی شده است. برخی این بنا را به ملک شاه سلجوقی نسبت می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا