ایران گردی

زیباترین قلعه‌های میناب هرمزگان

تودی تریپا _ خدمات توریستی: شهرستان میناب در استان هرمزگان قرار دارد.

با تحقیقات محققان و باستان شناسان و کشف اشیاء باستانی مشخص شد که قدمت میناب به دوره اشکانیان می رسد اما بر اساس متون تاریخی این شهر در زمان ساسانیان آباد شده است.

مینو، هرمز و هرمز نام های قدیمی شهر میناب هستند. سفر به شهر میناب مانند بسیاری از شهرهای ایران تجربه ای خوشایند برای آشنایی با تمدن و فرهنگ مردم و این کشور است.

آشنایی با میناب هرمزگان

میناب یا هرمز قدیم بقایای شهری است که بنای آن را به اردشیر بابکان نسبت می دهند. تاریخ میناب با تاریخ شهر باستانی هرمز آمیخته شده است.

این شهر منا، مناب، مینا و مینو نام داشت. به دلیل مجاورت با دریا و فراوانی رودخانه به آن «میان آب» نیز می گویند. مردم میناب به زبان فارسی با گویش میناب صحبت می کنند.

هوای میناب به دلیل نفوذ هوای کویری و نیمه بیابانی گرم و خشک است. میناب در تابستان گرم و مرطوب و در زمستان معتدل است.

گاهی اوقات و به ندرت یخبندان در این شهر وجود دارد. باران‌های آن عمدتاً در فصل زمستان می‌بارد و عموماً شهری دو فصل است که تابستان ۹ ماهه و زمستان ۳ ماهه دارد.

زیباترین قلعه های میناب هرمزگان

با توجه به آب و هوای این منطقه، بارندگی ها عمدتاً به صورت رگبارهای کوتاه مشاهده می شود.

شارجه یکی از ویژگی های قابل توجه این منطقه است که در نزدیکی کوه ها از شدت آن کاسته می شود.

در میناب ارتفاعات فراوانی وجود دارد که از جمله آنها می توان به کوه گدارا (رشته کوهی ناهموار با ارتفاع 647 متر) و بشاگرد از رشته کوه زاگرس و همچنین کوه سفید با ارتفاع 323 متر اشاره کرد. شرق میناب.

کوه سفید توسط رودخانه میناب از کوه کاکو جدا می شود. با این توضیحات اگر خواستید ببینید مکان های دیدنی میناب لذت ببرید، در روزهای سرد و خنک سال مانند اواخر زمستان و اوایل بهار به این شهر بروید.

میناب یا هرمز قدیم بقایای شهری است که بنای آن را به اردشیر بابکان نسبت می دهند. تاریخ میناب با تاریخ شهر باستانی هرمز آمیخته شده است. این شهر منا، مناب، مینا و مینو نام داشت.

به دلیل مجاورت با دریا و فراوانی رودخانه به آن «میان آب» نیز می گویند. مردم میناب به زبان فارسی با گویش میناب صحبت می کنند.

اگر قصد سفر به میناب را دارید باید به بندرعباس برسید و سپس به میناب برسید که بعد از بندرعباس دومین شهر پرجمعیت است.

پوشش گیاهی منطقه عمانی است که به پوشش گیاهی ضعیفش معروف است. گیاهان اصلی در این اقلیم گونه های کهور ایرانی و اقاقیا هستند.

زیباترین قلعه های میناب هرمزگان

منطقه حفاظت شده حرا در کرانه شمالی خور هرمز واقع شده و یکی از پربازدیدترین تالاب های ساحلی است.

حرا می تواند در آب نمک رشد کند و جالب است که در هنگام سیل همه قسمت های درخت به جز تاج زیر آب می رود. جنگل های کمیاب اقاقیا، کهور، کنار، گاز و مقداری نخل در این منطقه دیده می شود.

تالاب حرا یکی از نقاط دیدنی میناب و زیستگاه مناسب برای تخم ریزی و گذر از مراحل جوانی سخت پوستان و ماهیان آبزی است. همچنین 14 گونه پرنده در این منطقه زندگی می کنند که تنها یکی از آنها بومی و بقیه مهاجر زمستانی هستند.

در منطقه گرمسیری صدف شکار، شاه گیلان، پلیکان، حواصیل بزرگ و هندی وجود دارد. میناب زیستگاه مناسبی برای حیوانات و محافظ سواحل در هنگام طغیان دریا است.

قلعه های زیبای میناب

قلعه هزاره میناب

این قلعه به بی بی مینو نیز معروف است. مردم محلی معتقدند دو خواهر به نام های بی بی مینو و بی بی نازنین این شهر را در گذشته ساخته اند. در گذشته دو قلعه وجود داشت که یکی از آنها ویران شد. این قلعه تا اواخر دوره قاجار مرکز حکومت محلی بود و اطراف آن خندقی وجود داشت. در آن زمان سربازان مسلح همیشه از قلعه محافظت می کردند.

زیباترین قلعه های میناب هرمزگان

قلعه سیریک میناب

قلعه سیریک در بخش سیریک قرار دارد و به کلات میرهاجی نیز معروف است. این قلعه امیرنشین بوده و در قرن هشتم تا دهم هجری مورد استفاده و سکونت بوده است.

قلعه شاداب میناب

این قلعه در ۶۸ کیلومتری جنوب غربی میناب و بر فراز صخره‌های مرتفع روستای کنارجو قرار دارد. سفال های رنگی متعلق به قرون متاخر اسلامی از این قلعه به دست آمده و به نظر می رسد از قرن نهم تا یازدهم مورد استفاده بوده است.

قلعه گرازو

این بنای تاریخی در روستای گرازویه قرار داشت که اکنون به صورت مخروبه باقی مانده است.

قلعه گوربند

قلعه غوربند در روستای غوربند در حدود 30 کیلومتری میناب قرار دارد و اطراف آن هم اکنون در محاصره زمین ها و خانه های کشاورزی قرار گرفته است. این قلعه چهار برج دیده بانی داشت که ویران شد.

قلعه کاردر میناب

قلعه کاردر یا کلات نادرشاهی در 13 کیلومتری جنوب میناب در میان نخلستانی بزرگ قرار دارد. این قلعه دارای چندین برج است که در بدنه هر برج سوراخ هایی برای هدف گیری و نظارت بر محیط تعبیه شده است.

زیباترین قلعه های میناب هرمزگان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا