ایران گردی

زیباترین قصر خوزستان / بازدید از قصر فیلیه را در خرمشهر از دست ندهید

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: این جاذبه گردشگری خرمشهر ۹۲ سال پیش توسط شیخ هزل حاکم وقت خوزستان در زمینی به مساحت ۷۸۸ متر مربع ساخته شد. ساختمانی باشکوه که حوادث تاریخی زیادی را پشت سر گذاشته است. چندی پیش مردم زیادی به دیدار او آمدند. ساختمانی با تابلوی نقاشی بزرگ در ورودی که متاسفانه در سال ۱۳۸۸ به کلی تخریب شد.

آشنایی با کاخ زیبای فیلیر

خرمشهر جاذبه های تاریخی متنوعی دارد و به همین دلیل می توان گفت یکی از شهرهای مهم خوزستان به شمار می رود.

یکی از بهترین جاذبه هایی که در این شهر می توانید از آن دیدن کنید، کاخ فیلیه یکی از بهترین جاذبه های گردشگری خرمشهر است که می توانید از آن دیدن کنید، زیرا قدمتی طولانی دارد و یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی است. این شهر است.

این بنا در سال 1917 به دستور شیخ هزل که حاکم وقت خوزستان بود ساخته شد. شیخ هزل نه تنها حاکم خوزستان در زمان قاجار بود، بلکه شیخ عشایر عرب بنی کعب نیز بود.

بازدید از زیباترین کاخ خوزستان / کاخ فیلیه خرمشهر را از دست ندهید

در ساخت این کاخ از مصالحی مانند آجر و گچ استفاده شده که متأسفانه در زمان جنگ از بین رفته است. در زمان ساخت این بنا تغییرات زیادی داده شد اما اکنون به ویرانه تبدیل شده است. نقوش به کار رفته در ساخت این بنا مربوط به معماری دوره قاجار است و آجرکاری زیبایی را در آن مشاهده می کنید. در سقف آینه ای قرار دارد و ایوان های این عمارت مانند ایوان های زمان شاهان است.

همانطور که گفته شد این کاخ در سال 1917 ساخته شده و زیرزمین آن به 788 متر مربع می رسد. موقعیت این عمارت در کنار رود فیلیه بوده و یکی از زیباترین بناهای دوره قاجار به شمار می رفته است. در 13 دی 1303 رضاشاه به دلیل اختلافات متعدد با شیخ هزل به خرمشهر رفت و اقامت خود را در کاخ فیلیه سپری کرد.

بازدید از زیباترین کاخ خوزستان / کاخ فیلیه خرمشهر را از دست ندهید

علت اختلاف به اختلاف حکومت تهران و شیخ هزل برمی گردد. در این کاخ، مدتی پس از حضور رضاخان، قراردادی منعقد شد که به موجب آن شیخ هزال به شرط دریافت دستورات مربوط به حاکمیت خود از سوی دولت، اجازه ادامه اقامت در خوزستان را یافت.

در این میان با رضایت شیخ، اموال و دارایی او نیز محترم شمرده شد. کاخ فیلیه خرمشهر در طول تاریخ خود حوادث مختلفی را تجربه کرده است که بر ارزش این بنا افزوده است. اگر به خرمشهر سفر می کنید بهتر است سری به این کاخ بزنید و از نزدیک آن را مشاهده کنید.

کاخ فیلیه در منطقه شلمچه در کنار اروندرود واقع شده است.

برای ساخت این کاخ زیبا از مصالحی مانند آجر و گچ استفاده شده است. آجرکاری های زیبا و در و پنجره های آن از چوب ساج و آبنئوس بوده و در سقف، داخل اتاق ها، آینه کاری، طرام و ایوان هایی با مجسمه های شاهان قاجار وجود داشته است.

بازدید از زیباترین کاخ خوزستان / کاخ فیلیه خرمشهر را از دست ندهید

بخش‌هایی از این بنای تاریخی بر اثر جنگ تحمیلی و عوامل جوی تخریب شد، اما پس از پایان جنگ، کاخ فیلیه دوباره بازسازی شد. کاخ فیلیه در سال 1355 مرمت و بازسازی شد و بعداً توسط دانشکده علوم دریایی خرمشهر مورد استفاده قرار گرفت.

این بنای تاریخی که توسط معماران اصفهانی و شیرازی ساخته شده هیچ اثری از آن باقی نمانده است و با تخریب این بنا آثار هنری بسیار زیبایی را که شاید نتوانند دوباره مانند آن خلق کنند از بین برده اند.

گشت و گذار در کاخ فیلیه

اگر قصد بازدید از این بنای تاریخی را دارید، بهتر است ابتدا اطلاعاتی در مورد آن به دست آورید و سپس اقدام به بازدید از آن کنید. شما می توانید این بنای تاریخی را که اکنون ویران شده است، به صورت رایگان مشاهده کنید و بازدید از آن کمتر از یک ساعت طول می کشد.

برای رسیدن به کاخ فیلیه که در کنار رودخانه کارون قرار دارد می توانید ابتدا به خیابان بهارستان که یکی از خروجی های میدان مقبل است بروید.

بازدید از زیباترین کاخ خوزستان / کاخ فیلیه خرمشهر را از دست ندهید

شمال غربی این خیابان را ادامه دهید تا به میدان برسید. در میدان به بلوار رجایی رفته و از اولین خروجی وارد آن شوید. در جاده پیش رو به دو میدان دیگر خواهید رسید، میدان اول به خروجی اول و میدان دوم به خروجی دوم می‌روید، سپس باید به راست بپیچید.

مسیر روبروی خود را ادامه دهید تا به قصر Fillier که در سمت چپ است برسید. مسافت در مسیر مشخص شده تقریباً 2.5 کیلومتر است و می توانید در حدود 5 دقیقه بدون ترافیک پیاده روی کنید. همچنین می توانید با استفاده از موقعیت مکانی زیر به راحتی با نقشه به مقصد برسید.

آدرس قصر فیلیه: خوزستان، خرمشهر، جنب اداره کل گمرک خرمشهر، ساحل رودخانه کارون

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا