ایران گردی

زیباترین سد اندیمشک کجاست؟

تودی تریپ: سد دس یکی از قدیمی ترین سدهای ایران است. این سد که در استان خوزستان قرار دارد، قدمت آن به دوره پهلوی می رسد.

این سد بسیار زیباست و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

اگر شما هم قصد بازدید از این سد را دارید اما از راه دسترسی به سد و تاریخچه ساخت آن اطلاعی ندارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

درباره سد اندیمش

لازم به ذکر است که سد دز (17045 هکتار وسعت) که در زمان محمدرضا پهلوی بر روی رودخانه دز ساخته شده بود، توسط ایتالیایی ها در رشته کوه های زاگرس در سال 1338 شروع و در سال 1341 به پایان رسید.

دریاچه Des Dames 65 کیلومتر طول و 225000 کیلومتر مربع مساحت دارد و ظرفیت نهایی آن 3.3 میلیارد متر مکعب است.

در حال حاضر این سد 125 هزار هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری می کند و نقش مفیدی در مهار سیلاب های بالادست دارد.

در واقع سد دز به ارتفاع 203 متر در زمان ساخت به عنوان یکی از مرتفع ترین سدهای جهان شناخته می شد. «ششمین سد جهان در آن زمان» و در حال حاضر پنجاهمین سد مرتفع جهان در بین سدهای ساخته شده و در حال ساخت، خود را به حساب می آورد.

در ادامه این مطلب بهتر است به دو تونل سرریز سد دز اشاره کنیم که برای مهار سیلاب در ضلع شرقی دریاچه و با فاصله کمی از بدنه سد احداث شده است.

زیباترین سد اندیمشک کجاست؟

قطر این دو تونل به ترتیب 14 متر و 12.6 متر است. (به طوری که هر یک از آنها توانایی تخلیه 3000 متر مکعب آب در ثانیه را دارند.) همچنین دو تونل دیگر به عنوان حوضه آبریز اصلی در سمت غرب دریاچه ایجاد شد که هر کدام به شاخه هایی با قطر کمتر تقسیم می شوند. آب به پشت حوض می رود و به سمت توربین ها هدایت می شود.

همانطور که در بالا گفتیم دریاچه سد دز با وسعت 17045 هکتار در شمال و شمال شرقی شهرستان اندیمشک واقع شده است که در منطقه چهل پا (منطقه حفاظت شده چل پا) معروف به کوه تنگوان قرار دارد.

این منطقه در 50 کیلومتری شمال منطقه حفاظت شده و حفاظت شده دز قرار دارد.

مناظر خیره کننده، دره های عمیق و زیبا، ارتفاعات باشکوه و باشکوه، مناظر اطراف سد دز و دریاچه به همراه پوشش گیاهی ایده آل در این نقطه از خوزستان، از دلایل محبوبیت و قرار گرفتن آن در فهرست مناطق پرطرفدار گردشگری در استان خوزستان.

امکانات اقامتی توریستی قابل توجه و کافی در قسمت شمالی وجود دارد. شنا و اسکی روی آب روی دریاچه، پرواز بادبادک و صخره نوردی از ارتفاعات مشرف به دریاچه از تفریحات این منطقه حفاظت شده است.

جاده آسفالته سد دز و جاده شنی حسینیه به ساحل دز در غرب منطقه، جاده آسفالته دزفول به پامنار واقع در شرق منطقه و وجود خط راه آهن سراسری خوزستان – تهران در مجاورت منطقه و گل محک. ایستگاه از دیگر راه های دسترسی به این منطقه است. این منظره ای است که توصیه می کنیم از دست ندهید.

زیباترین سد اندیمشک کجاست؟

مناظر شگفت انگیز سد دس

آب انبار دز یکی از دیدنی ترین مناظر اندیمشک است که علاوه بر داشتن ساختاری شگفت انگیز به سرسبزی طبیعت اطراف و آب و هوای معتدل منطقه کمک شایانی کرده است.

برای دسترسی به مناظر زیبای سد دز با ماشین شخصی به اندیمشک رفته و پس از ورود به جاده کمربندی 26 کیلومتر را طی کنید و در 30 دقیقه به این سد باشکوه برسید.

خبر خوب این است که شهر اندیمشک ایستگاه قطار نیز دارد. علاقه مندان به سفرهای هوایی نیز باید بدانند که نزدیک ترین فرودگاه به سد دز در شهر دزفول و در مسیر اندیمشک است.

بنابراین اگر می خواهید مستقیم به سد دز بروید می توانید به محض پیاده شدن از هواپیما سوار تاکسی شوید و پس از طی 39 کیلومتر به مقصد برسید.

در غیر این صورت می توانید در یکی از اقامتگاه های دزفول یا اندیمشک استراحت کنید و در زمان مناسب از دیدنی های اندیمشک به سمت سد حرکت کنید.

بازدید از سد و دریاچه دز در تمام روزهای هفته رایگان است. در ایام تعطیل به خصوص در ایام نوروز می توانید از ساعت 9 صبح تا 17 از امکانات تفریحی این مکان استفاده کنید.

دریاچه پشت سد یا دریاچه دز یکی از مکان های معروف اندیمشک یکی از بزرگترین دریاچه های مصنوعی کشور است که شامل چندین جزیره است و چشم انداز زیبایی را به وجود آورده است.

سد و دریاچه دز که به دریاچه شهیون نیز معروف است، توسط درختان بادام احاطه شده است.

این سد حدود 3.3 میلیارد متر مکعب ظرفیت دارد. یکی از دیدنی ترین مناظر اندیمشک به حساب می آید. کافی است چند ساعتی را در این منطقه سپری کنید تا شاهد جستجوی حیواناتی مانند خرگوش و روباه و پرندگانی مانند کبک و ساکت باشید.

زیباترین سد اندیمشک کجاست؟

در آب دریاچه می توان ماهی قزل آلای زیبایی را دید که با چابکی حرکت می کند. خبر خوب این است که دو کمپ در کنار دریاچه دس وجود دارد، جوکار و دریاچه ساد.

همچنین کلبه های متعددی برای اسکان و اسکان گردشگران طراحی شده است. علاوه بر این، دشت های اطراف سد با آب و هوای عالی و مناظر چشمگیر برای کمپینگ مناسب است.

آدرس تایت سد دز

سد دس در استان خوزستان و در 25 کیلومتری شمال شرقی شهر اندیمشک قرار دارد.

امکانات رفاهی و سرگرمی

شنا، قایق سواری و پیاده روی در طبیعت، پیک نیک، اقامت در ساحل دریاچه، کمپینگ و تماشای رقص ماهی های رنگارنگ در آب از بهترین تفریحات این منطقه از اندیمشک به شمار می رود.

به دلیل وجود کلبه های پشت سد و چندین کمپ مختلف، می توانید به راحتی به سرویس بهداشتی و پارکینگ این منطقه دسترسی داشته باشید.

زیباترین سد اندیمشک کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا