ایران گردی

زیباترین روستای یزد کجاست؟

تودی تریپ: روستای د بالا تفت روستای کوچک و زیبایی است که در شهرستان تفت یزد خودنمایی می کند.

این روستا با مناظر زیبای طبیعی، فرهنگ غنی و سنت های به یاد ماندنی محلی خود به گل سرسبد نقاط دیدنی اطراف یزد تبدیل شده است.

روستایی که از آن صحبت می کنیم جاذبه های گردشگری بی شماری دارد.

روستای دی بالا استان یزد

روستاهای ایران آنها به داشتن افراد تمیز معروف هستند. این شرایط در مورد روستای ده بالا نیز صدق می کند.

از آنجایی که این روستا یکی از خوش آب و هواترین روستاهای یزد است، مردم معمولاً با دامداری و کشاورزی امرار معاش می کنند.

محصولات کشت شده در این روستا از بهترین محصولات ایران است. مقدار زیادی زردآلو، هلو و گردو این روستا به خارج از کشور صادر می شود.

حتما این جمله را شنیده اید که هرجا آب باشد رفاه هست. این گفته در مورد روستای دی بالا کاملا مشهود است.

زیباترین روستای یزد کجاست؟

برای اثبات کافی است به رودخانه زیبایی که از میان روستا می گذرد اشاره کنیم. به لطف رودخانه ای که از میان روستا می گذرد، طبیعت مادر فرصتی برای خودنمایی پیدا کرده است. به هر کجای روستا که نگاه کنید با شاهکاری از مادر طبیعت روبرو خواهید شد.

مردم این روستا به گویش شیرین یزدی صحبت می کنند. نمی توان به صحبت های یکی از ریش سفیدهای روستا گوش داد و مجذوب لهجه شیرین مردم این منطقه نشد.

از آنجایی که این روستا دارای باغ های پربار و مزارع سرسبز است، دامداری به شغلی پرطرفدار و پرسود برای اهالی تبدیل شده است.

به واسطه این شرایط لبنیات بسیار خوش طعم و باکیفیت در روستا تولید می شود. اگر به این روستا رفتید، خوردن یک صبحانه مقوی با شیر، ماست و کره محلی را فراموش نکنید.

ده بالا را هرجا که نگاه کنید روستای جالبی برای گردشگری است. به عنوان مثال می توان به معماری این روستا اشاره کرد. روستای ده بالا اکنون دارای دو بافت سنتی و مدرن است.

به لطف این معماری، بخشی از این روستا را خانه هایی از آجر، سیمان و آهن تشکیل می دهند و قسمتی دیگر را کلبه هایی از خشت و چوب تشکیل می دهند.

از هوای مطبوع روستا برایتان گفتیم. بدون شک می توان گفت که آب و هوا و طبیعت سرسبز این روستا مهمترین جاذبه گردشگری آن است.

نمی توان در بهار و تابستان به دبالا رفت و عطر مطبوع میوه ها را از باغ های این روستا حس نکرد.

مناظر طبیعی اطراف این روستا نیز برای سلفی و خاطرات اینستاگرامی زنده می شود. آنقدر که زیبایی دشت های اطراف روستا را می ستاییم کم گفته ایم.

این دشت ها در فصل بهار با گل های زیبا تزئین می شوند. همانطور که اشاره کردیم، رودخانه ای خروشان از میان روستا می گذرد. در نزدیکی روستا نیز یک منبع آب پر آب وجود دارد.

این قنات به شروین معروف است. به لطف چنین منابع آبی، بنفشه وحشی، زنبق، محمد، آلاله وحشی و گل نسترن صورتی در گوشه و کنار روستا خودنمایی می کند.

این روستا بهشت ​​دوستداران گیاهان دارویی است.

زیباترین روستای یزد کجاست؟

نمی توان به روستای ده بالا رفت و گیاهان دارویی مفیدی مانند تفنگ، پرسیاوشان، دم اسب، آنگوس، گلپر، آویشن و اسطوخودوس را ندید. جالب است بدانید جاذبه های گردشگری طبیعی تنها بخشی از زیبایی های این روستا است.

در اینجا از نظر آثار تاریخی و اماکن مذهبی چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد.

حسینیه قدیمی و مسجد جامع این روستا در گروه بناهای مذهبی استان یزد قرار دارند.

اجازه دهید به علاقه مندان به گردشگری اماکن تاریخی این نوید را بدهیم که قدمگاه باغستان یک مکان قدیمی در این روستا است که داستان های زیادی در آن نهفته است.

روستای ده بالا نیز مکانی جذاب برای گردشگران ماجراجو است. دلیل این جاذبه در مناطق کوهستانی اطراف روستا است.

در این مناطق فعالیت های هیجان انگیز زیادی مانند کوه نوردی، صخره نوردی و برف نوردی وجود دارد. چشمه مزرعه عرب، آسیاب های بخش باغستان، چشمه های جانبازان، تفرجگاه سنگ شیدا و امامزاده پیرغریب از دیگر نقاط دیدنی اطراف روستا هستند.

فاصله یزد تا روستای دی بالا

ده بالا (هدش) از سطح دریا 2600 متر و با یزد حدود 50 کیلومتر فاصله دارد و مسیر آن از شهر تفت می گذرد و حدود 40 دقیقه با شهر فاصله دارد.

بافت این روستا دارای دو قسمت جدید و قدیمی است که بیشتر خانه های بافت قدیمی این روستا از خشت و گل ساخته شده است.

خانه هایی که در بافت جدید ساخته شده اند اغلب نوساز هستند و سبک کلبه ای دارند.

در خانه های سبک جدید از مصالحی مانند سنگ، آجر، آهن، سیمان، گچ و مواردی از این قبیل استفاده می شود. اکثر خانه های این روستا دارای سقف شیروانی هستند.

بیشتر ویلاهای روستای ده بالا متعلق به مردم شهر یزد است که ترجیح می دهند در فصل بهار و تابستان در آنجا اقامت کنند.

زیباترین روستای یزد کجاست؟

این روستا در باغ های بسیار وسیع و خیابان های وسیع واقع شده است.

اگر در مورد مختصات جغرافیایی روستای ده بالا کنجکاو هستید باید بگوییم که در 54 درجه و 7 دقیقه طول شرقی و 31 درجه و 37 دقیقه عرض شمالی و 30 کیلومتری جنوب غربی تفت و 50 کیلومتری یزد واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا