ایران گردی

زیباترین روستای گرمی در اردبیل کدام است؟

تودی تریپ: شهرستان گرمی از شمال با شهرستان های بیله سوار و پارس آباد، از غرب با شهرستان کلیبر (آذربایجان شرقی)، از جنوب با شهرستان مشگین شهر و از شرق با جمهوری آذربایجان همسایه است.

شهرستان گرمی از جنوب به رشته کوه های صلوات، از شمال به کوه های خروسلو، از غرب به رودخانه دره رود و از شرق به بالهارود محدود می شود.

بر اساس تقسیمات کشوری، شهرستان مغان (گرمی) 1725.2 کیلومتر مربع وسعت دارد.

پست ترین نقطه شهر در شمال غربی شهر و در روستای خان محمدلو با ارتفاع حدود 240 متر از سطح دریا واقع شده است و بلندترین نقطه شهر کوه صلوات در قسمت جنوبی روستای خان کندی که حداکثر ارتفاع آن 2200 متر است.

روستای “خان نبات” مغان از توابع شهرستان گرمی با جاذبه های زیبای خدادادی خود دل هر گردشگری را به خود جذب می کند.

این روستای زیبا با چمنزارهای سرسبز و کوه ها و دریاچه های زیبا، چشمه های طبیعی، حیات وحش و مزارع کشاورزی و باغ های زیبا چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

علاوه بر این، این روستا دارای آثار تاریخی و گورهای تاریخی است و یک جاذبه گردشگری داغ است.

زیباترین روستای گرم اردبیل کدام است؟

آشنایی با روستای خان کندی

روستای زیبا و جذاب خان کندی امروزه یکی از پرطرفدارترین روستاهای استان اردبیل به شمار می رود که هر ساله گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

این روستای زیبا دارای طراوت، سرسبزی و چشمه های حیات بخش است که بسیار پرطرفدار است.

از طبیعت زیبا و چشم انداز بی نظیر روستا گرفته تا محصولات طبیعی آن، اینها جاذبه هایی هستند که چشم را به خود جلب می کنند.

این روستای سرسبز و زیبا دارای مراتع غنی و پوشیده از انواع گیاهان دارویی، گل های رنگارنگ، دریاچه ها و چشمه های آب سرد چشمه است که محل اعصاب و روح به شمار می رود و جویبارهای روان در آن وجود دارد. از این رو هر ساله پذیرای مهمانان و گردشگرانی از سراسر کشور است که برای گذراندن تعطیلات به خان کندی سفر می کنند.

روستای خانکندی تا چند سال پیش حدود 150 نفر جمعیت داشت. اما در یکی دو سال اخیر به دلیل مشکلات انبوه اقتصادی و معیشتی در روستاها جمعیت آن کاهش چشمگیری داشته و به کمتر از 20 نفر رسیده است.

این روستا مکانی مناسب برای توسعه دامپروری، زنبورداری و کشاورزی دیم محسوب می شود.

بیشتر مردم خان کندی به دامداری و کشاورزی دیم اشتغال دارند و از این طریق امرار معاش و کسب درآمد می کنند. باغداری و کاشت گردو، آلو، سیب و گیلاس در روستا محدود است.

زیباترین روستای گرم اردبیل کدام است؟

اگر بخواهیم تاریخچه روستای خانکندی را بررسی کنیم متوجه می شویم که این روستا همزمان با روستای تولون شکل گرفته است. اولین سنگ بنای این روستا در زمان نادرشاه گذاشته شد و قدمت آن به دوره افشاریه می رسد.

خان کندی به دلیل داشتن علفزارهای زیبا از بدو پیدایش محل ییلاق عشایر ایل سون بوده است.

موسس روستای خان کندی خاندان خلیفلو از نوادگان آبابگ بوده و خان ​​کندی به عنوان اقامتگاه تابستانی طایفه آلاباغلو مورد استفاده قرار می گرفته است.

نام این روستا در ابتدا «خان یوردی» بوده و سپس به خان کندی تغییر یافته است.

ویژگی های جالب روستای خان کندی

روستای خان کندی در 38.55 درجه عرض شمالی و 48.03 درجه طول شرقی در بخش مرکزی شهرستان گرمی استان اردبیل و در مجاورت روستاهای لسگا درک، عزیزلو، روستای تولون و در دامنه کوه قبله داشی یکی از قله های رشته کوه صلوات داغ.

از دیگر قلل مرتفع این رشته کوه در این منطقه می توان به کولاداشی اشاره کرد.

زیباترین روستای گرم اردبیل کدام است؟

اقلیم
روستای خان کندی در تابستان دارای آب و هوای کوهستانی و خنک و در زمستان برف سرد و سنگین است. میانگین حداکثر دمای آن در ماه جولای به مثبت بیست و چهار (24) درجه سانتیگراد افزایش می یابد، در حالی که متوسط ​​حداقل دمای آن در ژانویه و فوریه به منفی هفت (-7) درجه سانتیگراد کاهش می یابد.

اقتصاد
این روستا محل مناسبی برای دامداری، زنبورداری و کشاورزی دیم است که به همین دلیل تعداد زیادی از اهالی آن به دامداری و کشاورزی دیم اشتغال دارند و از این طریق امرار معاش و کسب درآمد می کنند. باغبانی و کاشت گردو، آلو، سیب و گیلاس نیز محدود شده است.

زندگی گیاهی
ارتفاعات نزدیک روستای خان کندی پوشیده از مراتع سرسبز با انواع گیاهان وحشی به ویژه یونجه و شبدر است.

گون گیاهی است بوته ای، پست و کوسن مانند به ارتفاع 10 تا 15 سانتی متر که در ارتفاعات و کوهستان خان کندی به وفور یافت می شود و به برگ های این گیاه کتیرا می گویند.

بیشتر گیاهانی که در ارتفاعات خان کندی رشد می کنند دارای خواص دارویی هستند. کوه ها و ارتفاعات نزدیک خان کندی محل پرورش قارچ های چتری و گوشتی است که در اثر بارندگی های بهاری و پاییزی رشد می کنند.

قارچ خان کندی طرفداران زیادی دارد که برای چیدن آنها در دوره رشد این محصول از کوه ها و ارتفاعات نزدیک خان کندی بالا می روند و با کیسه ای قارچ سفید برمی گردند.

زیباترین روستای گرم اردبیل کدام است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا