ایران گردی

زیباترین روستای پارسیان کجاست؟

تودی تریپ: در 38 کیلومتری شهر پارسی در روستایی به نام بهده جاذبه های طبیعی بی نظیری وجود دارد.

یکی از این جاذبه ها غاری به نام غارگیری است که در قسمت شمالی این روستا قرار دارد.

این غار حدود ده هزار سال پیش توسط ساکنان قدیمی این منطقه ساخته شده است. در نزدیکی این غار باستانی یک مخزن قدیمی وجود دارد.

در قسمت غربی روستای بهده قلعه ای تاریخی از خشت وجود دارد. در این قلعه کتیبه ها و نسخ خطی مربوط به دوران صفویه وجود دارد.

این قلعه 400 سال قدمت دارد. در اطراف این قلعه چشمه هایی به نام های شمس و فاریاب وجود دارد.

جایزه زیباترین روستای ایرانیان

بهده یکی از زیباترین روستاهای پارسیس است که در 38 کیلومتری این شهر قرار دارد. این روستا قدمتی 3000 ساله دارد و علاوه بر مناظر طبیعی بسیار زیبا، آثار باستانی بسیاری را نیز در خود جای داده است.

اگر به این روستای دیدنی سفر کردید، علاوه بر چشمه اوسیا، از جاذبه های دیگر آن نیز دیدن کنید.

استان های جنوبی کشور جزو گرم ترین استان های ایران هستند.

زیباترین روستای پارسی کجاست؟

گرما و سختی استان هرمزگان در فصل تابستان برای افراد غیر بومی بسیار طاقت فرسا و غیر قابل تحمل است.

البته هوای پارسیان نسبت به شهرهای دیگر این استان معتدل تر است و شرایط بهتری دارد اما پیشنهاد می کنیم برای لذت بیشتر سفر خود را به فصول سرد سال موکول کنید.

بهترین زمان برای سفر به پارسیان و بازدید از روستای بهده و چشمه اوسیه پاییز و زمستان است.

در صورت تمایل می توانید اوایل بهار را نیز برای سفر انتخاب کنید، اما سعی کنید قبل از شروع گرما سفر خود را کامل کنید.

از آنجایی که بهده از دو قسمت با و ده تشکیل شده است، بهده به معنای بهترین ده است. بهده در گذشته یکی از بهترین روستاها با بهترین آب و هوا بوده و به همین دلیل نام این روستا را بهده گذاشته اند.

جاذبه های گردشگری روستای بهده

قلعه کالات
قلعه زیبایی به همین نام در بلندترین نقطه کوه کلات در وسط بهده قرار داشت. بقایای قلعه کلات بهده مربوط به دوره ساسانی – اسلامی است.

این اثر در 10 آذر 1387 با شماره ثبت 28156 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مهندس ناشناس از زمان محمدشاه قاجار در توصیف این قلعه می گوید این قلعه دارای شش برج، دو مخزن و یک چاه است. به اندازه صد دانه

زیباترین روستای پارسی کجاست؟

توده های عالی
یکی از آثار باستانی و تاریخی بهده که در وسط روستا و در ضلع جنوبی کوه کلات قرار دارد، غاری است که به دست مردم زحمتکش این دیار حفر شده و کلات عالی گونا نام دارد. به گفته بزرگان روستا این اثر تاریخی توسط گوبرها تراشیده شده و قدمت آن به قبل از اسلام می رسد.

دیلاو
در کوه کلات چاهی وجود دارد که از قدیم الایام اهالی قلعه از آب آن استفاده می کردند.

می گویند این چاه به چاه دیگری به نام چاه تنگو که در دامنه کوه است متصل می شود و کاسه ای را در دیلاو می اندازند و از چاه تنگو بیرون می آورند.

این چاه در زمان محمدشاه قاجار از عجایب بهده به شمار می رفت و عمق آن صد زار تخمین زده می شد.

لبه را بردارید
گیر منطقه ای کوهستانی است که در جنوب غربی بهده و درست در کنار زمین های زراعی بافتی منی قرار دارد.

جاده ای که این منطقه زیبا را به هم متصل می کند، جاده ای آسفالته است که توسط شرکت گاز ساخته شده است.

در زمان های قدیم مردم کوشا و زحمتکش این کشور تونلی حفر کردند که با مهندسی خاصی برای هدایت آب باران به زمین های پایین دست ساخته شد و قبل از آن سد ساروجی را ساختند.

زیباترین روستای پارسی کجاست؟

این اثر فوق العاده زیبا اکنون یکی از آثار تاریخی بهده است که هر ساله گردشگران را به خود جذب می کند و افراد زیادی را به خود جذب می کند.

در جاده آسفالته شرکت گاز دو مخزن وجود دارد که یکی از آنها بسیار قدیمی است. وجود گیاهان دارویی مانند آویشن، هداو، کریشاک و سایر گیاهان بر زیبایی این منطقه می افزاید و کوه های زیبا و دره های شگفت انگیز آن محل عبور گردشگران است.

اگر روزی به بهده سفر کردید، حتما به منطقه کناری آن سری بزنید تا با خاطره ای خوش از این کشور به خانه بازگردید.

تونل زنی جانبی
در کوه غربی بهده تونلی وجود دارد که توسط دستان مستعد مردم این دیار حفر شده است تا آب باران از منطقه کنار به سمت مزارع بهده هدایت شود. این اثر تاریخی شاهکاری شگفت انگیز و زیباست که نظر هر گردشگری را به خود جلب می کند.

ایستگاه آتشنشانی
این اثر تاریخی هنر کهن مردمان این دیار را به نمایش می گذارد و فعالیت های نیاکان زرتشتی را در منطقه ارائه می کند. این آتشدان که به دست هنرمند دوره اشکانی از سنگ تراشیده شده است، قدمتی سه هزار ساله دارد.

مجموعه آسیاب های فاریاب
دره فاریاب (پراو) واقع در شمال غربی بهده، یکی از مناظر طبیعی است که نشان از عظمت یگانه خالق هستی دارد. وجود چشمه های پراو و شمس سادات و طبیعت سرسبز ابوجهل با گل های آتشین و گل همیشه بهار توجه هر بیننده ای را در ایام نوروز به خود جلب می کند.

در این دره زیبا چند آسیاب از نوع کوره ای وجود دارد که مدت ها پیش توسط مردم زحمتکش این دیار ساخته شده بود تا چرخ گردان با آب چشمه های بالا به حرکت در آمده و گندم مردم را آرد کند. نان این طرف برکت خدا بر سفره های مردان باشد.

این مکان در 35 کیلومتری شمال غربی روستا قرار دارد.

زیباترین روستای پارسی کجاست؟

قلعه مشک
در غرب بهده و در جنوب دره فاریاب قلعه خشتی وجود دارد که توسط شیخ یاسر نصوری حاکم زمان گوبندی ساخته شده است. در گذشته باغ مرکبات شیخ نیز در بالادست این قلعه قرار داشت که از آب چشمه پاراو آبیاری می شد که متاسفانه دیگر باقی نمانده است.

قلعه خندق
بقایای قلعه خندقی بهده مربوط به دوره تاریخی پس از اسلام است و در شهر پارسی بخش مرکزی در پنج کیلومتری جنوب غربی روستای بهده قرار دارد. این اثر در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۸۱۵۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کتیبه ها و سنگ نوشته ها
کتیبه ها و سنگ نبشته های دوران صفویه از جمله آثار مکتوب است که قدمتی چهارصد ساله دارد و مزین به آیات قرآن و نام ائمه اطهار علیهم السلام است و به صورت ثلث و نسخ نوشته شده است. شخصیت های کتیبه ها در اوج هنر در دل سنگ نقش بسته اند.

مناظر طبیعی لورو و مدنو
در جنوب شرقی بهده و در منطقه ای به نام لرو مناظر طبیعی زیبایی وجود دارد و مردم این منطقه در ایام نوروز از طبیعت بکر و بکر آن بهره می برند و از هوای پاک طبیعت جان تازه ای می گیرند.

در قسمت جنوبی لورو دره ای وجود دارد که در مسیر بندر قرار دارد و آب باران از آنجا به دریای همیشه شیدایی خلیج فارس می ریزد. این کوه ها و دره های زیبای شکیل که می توان آن ها را یک ژئوپارک طبیعی دانست. نگاه هر بیننده ای مجذوب خلقت خالق هستی است.

زیباترین روستای پارسی کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا