ایران گردی

زیباترین روستای سرخس در خراسان رضوی

تودی تریپا _ خدمات توریستی: روستای بزنگان در خراسان رضوی یکی از روستاهای بزرگ این استان است که از توابع بخش سرخس در 128 کیلومتری شرق مشهد و در منطقه ای مسطح واقع شده است.

کوه بزنگان در ۴ کیلومتری جنوب کوه کارا داغ و ۶ کیلومتری غرب و جنوب غربی روستا قرار دارد.

این روستا دارای قلعه ای تاریخی است که قدمت آن نشان از قدمت طولانی این روستا دارد.

شرایط آب و هوایی این روستا به دلیل ارتفاع 1020 متری در دو دسته معتدل و کوهستانی طبقه بندی می شود.

جاده تاریخی روستای زیبای بزگان

بر اساس اکتشافات غیرعلمی محلی که گاه منجر به کشف پی ساختمان های قدیمی و مخازن آب، کوزه ها و مخازن بزرگ از زیر زمین به ویژه در منطقه زالوکال می شد، به نظر می رسد که در اطراف بزنگان سکونتگاه های قدیمی و قابل اعتماد فراوانی وجود داشته است. بعدها به دلایل نامعلومی ویران شدند و به مرور زمان ویران شدند و به جای آنها شهرک های کنونی ساخته شد.

زیباترین روستای سرخس در خراسان رضوی

جالب اینجاست که در زالوکال آثار زرتشتی باستانی وجود دارد که برای باستان شناسان جذاب است.

سابقه زندگی در بزگان به بیش از 100 سال می رسد. زمانی که توسط یکی از شاهزادگان قاجار ساخته شد.

در ابتدا برای حفاظت از مرز و برقراری امنیت، مرزبانان محلی گروهی از ماراویان ماهر در هنرهای رزمی را به این مکان فراخواندند.

در آن زمان بزگان خالی از سکنه بود و زمین های زراعی فعلی اغلب پوشیده از علوفه و بستر رودخانه محلی پر از نیزار بود.

بعدها حدود 40 خانوار کشاورز کرمانی به دستور مرحوم اسدالله میرزایی قهرمان در بزگان استخدام شدند تا با مهارت کشاورزی و رعایت مصرف آب کشاورزی کنند.

به این ترتیب استفاده از آب و خاک در منطقه عملا وارد مرحله جدیدی شد. همچنین گروهی از کشاورزان دیگر مناطق ایران از جمله یزدی ها، کاین ها، تربت ها، کشمیری ها و حتی شیرازی ها را به اینجا آوردند.

در نتیجه افرادی از طوایف مختلف از جمله میش مست، میرزادوستی، علی میرزایی در بزگان تجمع کردند.

اگرچه برخی از طوایف به ازدواج بین قومیتی اعتقاد دارند و با طوایف دیگر ازدواج نمی کنند، اغلب افراد از طوایف مختلف بزگان به مرور زمان ازدواج کرده اند.

بنابراین مردم این روستا را باید مخلوطی از مراوی، تربتی، علی میرزایی، کرمانی دانست. اما اولین ساکنان بزگان مراویس بودند. خاستگاه خانواده Marvy به زادگاه اصلی آنها، شهر Marv مرتبط است.

روستای بزگان; زیباترین روستای سرخس

در روستای بزنگان خراسان رضوی دو مسجد به نام های محله بالا و محله باغان و زیارتگاهی به نام گل بی بی وجود دارد که یکی از اماکن مذهبی این روستا است.

زیباترین روستای سرخس در خراسان رضوی

در گذشته برخی از صاحبان بزرگ حکومت، به ویژه شاهزادگان قاجار، رعایای خود را از نقاط دیگر خراسان شمالی برای اسکان املاک خود در خراسان کوچانده و یا تشویق به آمدن می کردند، به این ترتیب گاهی روستاها یا گروه های قومی و زبانی با لهجه های مختلف. در حال حاضر نیز این گروه ها کاملاً به اصالت خود متعهد هستند.

در اواخر قرن گذشته روستای بزگان در خراسان رضوی توسط یکی از شاهزادگان قاجار تأسیس شد و با مردمی از مرو، کرمان، گناباد، یزد، تربت حیدریه و هزاره ها آشنا می شویم، از این رو فرهنگ و مردم این روستا باید ترکیب شود. از ماراوی، تربتی، علی میرزایی، کرمانی می دانست.

روستای بزنگان در ارتفاع 1020 متری قرار دارد و به همین دلیل آب و هوای معتدل و کوهستانی دارد.

اگر قصد سفر به بزگان و اطراف آن را دارید، فصل بهار بهترین فصل محسوب می شود. چرا که در این زمان دریاچه در بهترین حالت خود قرار دارد و در عین حال می توانید از دشت های پوشیده از گل منطقه دیدن کنید و از طبیعت بکر آن لذت ببرید.

دریاچه بزنگان مشهد در فصل پاییز و زمستان و به ویژه در فصل بهار میزبان انواع جانوران و پرندگان و انواع ماهی است و ماهیگیری از رونق بیشتری برخوردار است.

پوشش گیاهی روستای بزگان خراسان رضوی نیز از وضعیت مناسبی برخوردار است و از خانواده های اصلی گیاهی منطقه می توان به کاسنی، غلات، شب بو و چتریان اشاره کرد. از نظر شکل بیولوژیکی، 57 درصد گونه ها به تروفیت ها و 28 درصد به همی کریپتوفیت ها تعلق دارند.

بررسی های ساعت شناسی نشان می دهد که بیش از 50 درصد گونه ها به زون گیاهی ایران و توران و 30 درصد به ایران و توران در سیبری اروپایی تعلق دارند.

زیباترین روستای سرخس در خراسان رضوی

  • نشانی: استان خراسان رضوی، شهرستان سرخس، قطعه مرزداران، کیلومتر 115 جاده مشهد – سرخس

روستای بزنگان مرکز روستای گل بی بی و یکی از محله های مرزداران شهرستان سرحس است که در 128 کیلومتری شرق مشهد قرار دارد.

این روستا که یکی از روستاهای خراسان رضوی محسوب می شود در 90 کیلومتری جنوب غربی سرخس و در دامنه شرقی رشته کوه بزنگان قرار دارد.

دسترسی به روستای بزگان

برای رسیدن به بزگان باید در جاده مشهد به سمت سرحس حرکت کنید. در 80 کیلومتری سرحس پس از عبور از روستاهای تنگل شور، آب روان، چاهک و شورک ملکی به روستای بزگان نزدیک می شوید. این روستا در انتهای جاده فرعی به طول 12 کیلومتر از جاده اصلی واقع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا