اخبار گردشگری

زیباترین روستای رنسانسی ایران کجاست؟

به گزارش ایرنا، روستای ورکانه در حوالی سد اکباتان یکی از مقاصد گردشگری و نقاط دیدنی همدان است. روستایی که شما را به دوران رنسانس در اروپا می برد.

گردشگری روستایی یکی از محبوب ترین جنبه های سفر در بین گردشگران است که با هدف آشنایی با بافت سنتی یا تاریخی و فرهنگ های مختلف محلی انجام می شود. روستاهای هدف گردشگری زیادی در ایران وجود دارد. یکی از پرطرفدارترین این روستاها که در استان همدان قرار دارد، ورکانه نام دارد.

روستای ورکانه کجاست؟

آدرس: استان همدان، 20 کیلومتری جنوب شرقی همدان، بعد از سد اکباتان

روستای ورکانه در نزدیکی سد اکباتان یکی از مقاصد گردشگری و دیدنی های همدان است. این روستا از شمال شرقی به کوه سردره، از غرب به روستای سیمین، از جنوب غربی به کوه سرخ بلاگ، از شرق به کوه کارا داغ و از جنوب و جنوب شرقی به دره بارانی و دره کشلک محدود می شود. از روستای ورکانه تا همدان 20 کیلومتر فاصله است.

مسیر دسترسی به روستای ورکانه

برای رسیدن به روستای ورکانه باید به شهر همدان بروید. ابتدا جاده همدان به ملایر را در پیش بگیرید و در امتداد این محور وارد دوشاخه سد اکباتان شوید. پس از عبور از سد اکباتان و روستاهای یلفان، شمس آباد و علی آباد از طریق جاده ورکانه به روستای ورکانه می رسید. محور ارتباطی اصلی روستا از سمت شهر همدان دارای مناظر و چشم اندازهای زیبایی است که می تواند به عنوان محور گردشگری مطرح شود.

روستای ورکانه ۲

برای روستای ورکانه

روستای ورکانه همدان در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی قرار دارد و به دلیل داشتن آب و هوای کوهستانی و مناظر زیبا به طور کلی یکی از بکرترین مناطق به شمار می رود. این روستا یکی از 6 روستای گردشگری همدان است که نام آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به عنوان منطقه ویژه گردشگری کشور پیشنهاد شده است.

مردم روستای ورکانه به زبان های ترکی، فارسی و کردی صحبت می کنند. این روستا با موسیقی محلی خود که شامل آهنگ هایی با بیت باباطاهر آریان و بیات ترکی با موسیقی عاشیق است که در جشن ها و عروسی ها استفاده می شود، شهرت دارد. همچنین نوعی موسیقی محلی به نام سربازی و سپه در بین مردم روستا رواج دارد. غذاهای محلی روستا از جمله آبگوشت، انواع کباب و آش مانند آش اوماج، آش پلته، آش واره، آش جو و ترخینه از جمله ویژگی های ورکنه است.

نام روستای ورکانه

در زبان کردی «ور» به معنای کشور و «کانه» به معنای بهار است. ورکانه نیز به معنای کنار آب و چشمه بودن است. از منظری دیگر به دلیل وجود معادن سنگ در اطراف روستا نام ورکانه را به خود گرفت و نام روستای ورکانه معادل مکانی است که در مجاورت معدن است.

تاریخچه روستای ورکانه

قدمت روستای ورکانه در استان همدان به بیش از 400 سال می رسد و آثاری از دوره صفویه در آن یافت شده است. در گذشته نظام تصمیم گیری و قدرت مبتنی بر ارباب فئودال بود. در آن زمان خان روستا «نَک خان کاراگیوزلو» بود و پس از او دخترش ارباب و مدیر روستا شد. در حال حاضر در روستای ورکانه مانند سایر روستاهای استان، ریش صفیدان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و تصمیم گیری نقش تعیین کننده ای دارد.

معماری روستای ورکانه

هسته مرکزی روستای ورکانه که در اطراف قنات روستا شکل گرفته است قدمتی نسبتا طولانی دارد و سابقه تاریخی آن مربوط به اوایل دوره صفویه است. سنگ، شن، قلوه سنگ، خشت و آجر انواع مصالح ساختمانی مرسوم در بناهای روستای ورکانه هستند و عنصر سنگ بیش از هر چیز دیگری به عنوان مصالح اولیه در ساختمان‌های روستای ورکانه دیده می‌شود. به نظر می رسد استفاده گسترده از سنگ به دلیل فراوانی این عنصر در منطقه و سختی و مقاومت آن در برابر تغییرات آب و هوایی و همچنین کمبود آجر و خشت در منطقه باشد. البته این مشکل در بسیاری از جاهای معماری ایران وجود دارد. این بدان معناست که از مواد Bom Ward در ساخت و ساز ساختمان استفاده می شود.

در روستای ورکانه همدان، آوارهایی که همه کوچه ها را احاطه کرده اند، زیر نورهای محلی قهوه ای می شوند. نور خورشید که به سنگ ها می تابد و انعکاس آن باعث درخشش زیبایی در تمام سطح روستا شده و جذابیت خاصی در کوچه پس کوچه های روستا ایجاد می کند.

v. Varkane 3

دیدنی های روستای ورکانه

نشانه ها

خروج فصلی رودخانه های سیمین و ورکانه، خروج مداوم قنات روستا و چشمه های آن به ویژه در فصل بهار و تابستان طراوت خاصی به روستا می بخشد. این منابع آبی و باغات گردو، زردآلو، انگور و سیب حاصل از آن جلوه خاصی به روستا بخشیده و زیبایی دلپذیری به وجود آورده است. کوه های اطراف روستا و دره های هان و جن در فصول مختلف به ویژه در فصل بهار که سرشار از طراوت و سرسبزی است، مناظر زیبا و جذابی را خلق می کند. گردشگران و مسافران زیادی در فصل بهار و تابستان به ورکانه سفر می‌کنند و کلبه‌های سنگی و باغ‌های دریحان، گردو، سیب و بادام از محبوب‌ترین گزینه‌های سفر خانوادگی برای ساکنان همدان و شهرهای دیگر است.

نقاط دیدنی تاریخی

آثار تاریخی و مذهبی جالبی در روستا وجود دارد که از جمله آنها می توان به ساختمان مسجد روستا در بافت قدیمی، اصطبل با معماری سنگی خاص و قلعه مهری خانم که به شکل صلیبی ساخته شده است، اشاره کرد. و همچنین معماری سنگی روستا. بقعه امامزاده غیب (ع) در بین مردم روستا از احترام و ارزش زیادی برخوردار است. محله مسجد درب قدیمی ترین محله ورکانه است و قلعه مهری خانم، آرامگاه غیب و قبرستان روستا در اطراف آن قرار دارد.

عشایر ورکانه

ورکانه در فصول بهار و تابستان پذیرای اقوام کوچ نشین و کوچ نشین است. این روستا در مسیر کوچ عشایر کزل یوسف، یارم تکلو و ورکانی قرار دارد که هر ساله از نیمه آبان ماه کوچ بهاری دارند. این طوایف بر اساس سنت های گذشته و ماهیت امرار معاش، در جست و جوی مراتع جدید از میان کوه ها و دره های بسیاری عبور می کنند و در میان سدها می گذرانند و پس از پایان فصل اعتدال به کشلک بازمی گردند. مناظر کوچ در کنار جاده زیبای یلک و کشلک عشایر و ایلات، اطراف این روستا را به یکی از پایگاه های اصلی رصد کوچ عشایری تبدیل کرد.

بهترین زمان برای سفر به ورکانه

آب و هوای روستای ورکانه از آنجایی که در دامنه جنوبی زاگرس مرکزی قرار دارد، کوهستانی است. به همین دلیل به شما توصیه می کنیم در فصول گرم سال به ورکان بروید، یعنی. بهار و تابستان. سردی هوا در نیمه دوم سال می تواند سفر به ورکانه را برای بسیاری سخت کند. با این حال، پاییز با رنگ های جادویی خود، ورکان را با مناظری باورنکردنی تزئین می کند و افراد زیادی را به این روستا می کشاند.

اسکان در روستای ورکانه

دهکده گردشگری ورکانه دارای امکانات اقامتی مناسبی است که آسایش گردشگران را تضمین می کند. عده ای از اهالی روستا علاوه بر اقامتگاه بوم گردی در روستای ورکانه به صورت روزانه خانه اجاره می کنند.

نکاتی برای بازدید از روستای ورکانه

روستای ورکانه دارای زیرساخت های مناسب و گردشگری است.

در روزهای تعطیل و آخر هفته تعداد بازدیدکنندگان از روستای ورکانه به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در بازدید از روستای ورکانه به فرهنگ بومی مردم احترام بگذارید.

مردم روستای ورکانه بسیار مهمان نواز هستند. با این حال، برای احترام، حتما قبل از ورود به باغ های خصوصی مجوز بگیرید.

برای کمک به اقتصاد محلی در روستای ورکانه محصولات و صنایع دستی بخرید.

بازدید از روستای ورکانه رایگان است.

v. Varkane 4

دیدنی های اطراف روستای ورکانه

دریاچه مخزن اکباتان

آدرس: استان همدان، 11 کیلومتری همدان

دریاچه مخزن اکباتان با وسعت 60 هکتار در 11 کیلومتری شرق همدان قرار دارد. این دریاچه که در حدود 15 هکتار زمین جنگلی محصور شده است، مکان مناسبی برای ورزش های آبی مانند قایقرانی و اسکی روی آب است. همچنین مهمان‌خانه‌ها، رستوران‌ها و چایخانه‌های سنتی در این مکان خدمات ارائه می‌دهند و این مکان را به یکی از بهترین مکان‌های دیدنی همدان تبدیل کرده‌اند.

روستای گنجنامه

آدرس: استان همدان، شهر همدان، میدان عباس آباد، خیابان گنجنامه، ضلع شرقی میدان گنجنامه

روستای گنجنامه در پنج کیلومتری شهر همدان در میدان گنجنامه و در نزدیکی کتیبه‌های باستانی و آبشار گنجنامه قرار دارد. از جمله امکانات این دهکده توریستی می توان به بانجی جامپینگ، زیپ لاین، بولینگ، پینت بال، غار آکواریوم، توبوگان و … اشاره کرد. ویلاها و آپارتمان های کوهستانی محل مناسبی را برای اقامت شبانه گردشگران فراهم کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا