ایران گردی

زیباترین روستای اردکان کجاست؟

تودی تریپ: روستای هارانا یکی از مقاصد کمتر شناخته شده ایران محسوب می شود که در بین گردشگران اروپایی بسیار محبوب است و یکی از بزرگترین سازه های خشتی ایران را دارد.

خرانق روستایی با قدمت 4500 ساله است که به دلیل عواملی مانند فرسایش ممکن است در سال های آینده اثری از آن باقی نماند و در نتیجه در زمره آثار در خطر انقراض ایران قرار گیرد.

این روستا دارای دو بخش است. بخش جدید با بیش از 500 نفر و بخش قدیمی یا قلعه خرانق که تا همین اواخر میزبان روستاییان بود. اما به دلیل متروک بودن، چند دهه پیش خالی از سکنه باقی ماند.

روستای هارانک; زیباترین روستای اردکان

خارق نام روستایی در 60 کیلومتری شهر اردکان در استان یزد است که نمونه نادری از بافت روستایی است.

این روستا با قدمت 4500 ساله خود گردشگرانی را از سراسر جهان به خود جذب می کند و در اروپا به قدری شهرت دارد که وقتی صحبت از ایران می شود نام این روستا بیشتر از نام کشورمان به گوش می رسد.

زیباترین روستای اردکان کجاست؟

این روستا دارای دو بخش است. بخش جدید با بیش از 500 نفر و بخش قدیمی یا قلعه خرانق که تا همین اواخر میزبان روستاییان بود. اما به دلیل فرسودگی حدود 30 سال پیش، خالی از سکنه باقی ماند. بنای متروکه ای که یکی از بزرگ ترین سازه های خشتی ایران به حساب می آید و هر چشمی را شگفت زده می کند.

بد نیست بدانید خرانق از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و به دلیل وجود معادن سنگ آهن چادرملو، اورانیوم، ساغند، باریت، روی و گرانیت یکی از مهم ترین مراکز اقتصادی کشور به شمار می رود.

بزرگان این روستا را به نام خورانق یا خورنق می شناسند و اگر معنی نام این روستا را از آنها بپرسید به شما می گویند: زادگاه خورشید.

در تمام فصول سال می توانید از خرانق دیدن کنید اما بهتر است از آن بازدید کنید اوایل بهار، پاییز و زمستان انجام دهید.

بهار: آب و هوای خوب و درختان گل در این فصل، خرانق را به مقصدی ناب تبدیل کرده است.

تابستان: اگرچه هوای خرانق نسبت به دیگر مراکز استان خنک تر است. اما وقتی از قلعه خرانق دیدن می کنید از آفتاب در امان نیستید و می تواند آزاردهنده باشد.

پاییز و زمستان: در فصول سرد، کاهش شدید دما در منطقه وجود دارد. اما در طول روزها هوا کمی معتدل است و خبری از آفتاب شدید نیست.

در این فصول برای یک شبگردی لباس گرم را فراموش نکنید.

زیباترین روستای اردکان کجاست؟

خرانق کجاست؟

در شهر کویری یزد روستایی به نام کرنک با قدمت 4500 سال وجود دارد که یکی از قدیمی ترین نقاط این استان به شمار می رود.

قدیمی ترین اسناد تاریخی که از این منطقه یاد شده مربوط به دوران ساسانیان است.

مورد تاخت و تاز قبایل کوچ نشین قرار گرفت، به همین دلیل مناطق مختلف آن از جمله هرنک مانعی بر سر راه تجارت و از دوران هخامنشیان برای امنیت کاروان ها و کالاها در این مناطق، قلعه ها، شاهراه ها و چاپ های متعدد به شمار می رفت. خانه ها ایجاد می شود.

عمر بنای اولیه خرانق جنبان منار به دوره ساسانی می رسد، اما ساخت و تکمیل آن به دوره سلجوقیان می رسد و تاریخچه این بنا بسیار طولانی تر از جنبان منار اصفهان است.

اگر به این روستا می روید و می خواهید شب را در آنجا بگذرانید، باید بدانید که سقفی از ستاره های درخشان بالای سرتان وجود دارد. بنابراین نمی توانید باور کنید که این همه ستاره در آسمان وجود دارد.

به اقامت کردن :

کاروانسرای تاریخی هارانا مرمت و بازسازی شده است و شما می توانید با اقامت در دل کویر و شهر تاریخی ایران بهترین سفر را برای خود رقم بزنید.

زیباترین روستای اردکان کجاست؟

البته علاوه بر این اقامتگاه می توانید با رزرو هتل در یزد اقامت داشته باشید، بستگی به سلیقه سفر شما دارد.

با بازدید از این روستا می توانید از جاذبه های بسیاری مانند کاروانسرای قدیمی کرانق، منارجانبان، آرامگاه بابا خادم دیدن کنید و تجربه ای فراموش نشدنی را برای خود رقم بزنید. بدون شک دیدن بناهای تاریخی که تا 30 سال پیش هنوز خانه بسیاری از روستاییان بود، یکی از جاذبه های جالب این منطقه است.

روستای تاریخی هرنک در شمال یزد در 70 کیلومتری شهر اردکان و در مسیر جاده اردکان به طبس قرار دارد.

  • نشانی: استان یزد، اردکان، 70 کیلومتری شرق اردکان، جاده اردکان – طبس

قطعا بازدید از تمام دیدنی های روستا به بیش از یک روز نیاز دارد.

در سفر به خرانق می توانید سوغاتی های خوشمزه ای مانند پسته و زردک (نوعی هویج) و همچنین دستبافت زنان روستا از جمله چادر شب خریداری کنید و به رونق اقتصادی مردم منطقه کمک کنید.

اماکن تاریخی خرانق در وضعیت اسفباری قرار دارند. در طول بازدید خود از این آثار ارزشمند محافظت کنید و از ریختن زباله و یادداشت سوغاتی خودداری کنید.

بازدید از روستای خرانق هزینه ای ندارد و بازدید از آن هر روز امکان پذیر است.

زیباترین روستای اردکان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا