ایران گردی

زیباترین روستاهای کوهستانی ایران / ۷ روستای پلکانی ایران

به گزارش تودی تریپ، آن طور که الی گشت می نویسد، روستاهای پلکانی ایران در دل کوهستانی نگین هایی می درخشند که با معماری منحصر به فرد خود هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کنند. در این مقاله به 7 روستای پلکانی معروف ایران سفر می کنیم و با زیبایی هر یک از آنها آشنا می شویم.

1. ماسوله، نگین گیلان

ماسوله معروف ترین روستای پلکانی ایران در استان گیلان قرار دارد. تاریخچه این روستا به دوره هخامنشیان برمی گردد و خانه های پلکانی آن با سقف های سفالی و پنجره های چوبی منظره بی نظیری را به وجود آورده است. طبیعت بکر و سرسبز ماسوله در کنار معماری جذاب آن، این روستا را به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل کرده است.

2. پالنگان، بهشت ​​گمشده کردستان

در دل کوه های کردستان روستای پلنگان با قدمتی بیش از 1500 سال خودنمایی می کند. خانه های سنگی و پلکانی این روستا در مجاورت قبرستان تاریخی آن با سنگ قبرهای کوفی فضایی اسرارآمیز و دلنشین ایجاد کرده است. مردم پلنگان به زبان کردی صحبت می کنند و به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

3. هجیج، دره حاصلخیز کرمانشاه

روستای هجیج در استان کرمانشاه به «هجیج دیره» نیز معروف است. این روستا در دره ای سرسبز واقع شده و به غیر از معماری پلکانی، جاذبه های طبیعی فراوانی مانند آبشار، جنگل و رودخانه در آن وجود دارد.

زیباترین روستاهای کوهستانی ایران / ۷ روستای پلکانی ایران

4. اوشبین، روستای تاریخی آذربایجان

روستای پلکانی اوشتبین در دامنه کوه های کیامکی در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. قدمت این روستا به دوران قاجار می رسد و خانه ها و راه پله های سنگی با نظم و ظرافت خاصی ساخته شده است. در اوشتبین می توانید از دیدنی های تاریخی مانند خانه سلمان زاده که قدمت آن به دوران صفویه می رسد، بازدید کنید.

5. اورامان، نگین کردستان

روستای اورامان در استان کردستان با طبیعت بکر و بکر خود هر گردشگری را به خود جذب می کند. خانه های پلکانی سنگی، رودخانه سیروان و لیلا و دشت های سرسبز از زیبایی های این روستای پلکانی است.

زیباترین روستاهای کوهستانی ایران / ۷ روستای پلکانی ایران

6. کنگ، دهکده ای پنهان در کوه های بینالود

روستای پلکانی کنگ در دامنه کوه بینالود در استان خراسان رضوی به دلیل معماری منحصر به فردش خودنمایی می کند. خانه های این روستا به گونه ای طراحی شده اند که از بادهای شدید و زمستان سرد در امان باشند. باغات میوه، گورستان تاریخی و کوچه شاه عباسی از جاذبه های این روستا است.

7. آقا سید، ماسوله زاگرس

روستای پلکانی سر آقا سید در استان چهارمحال بختیاری به «ماسوله زاگرس» معروف است. این روستا علاوه بر معماری پلکانی، جاذبه های گردشگری دیگری از جمله امامزاده سید آقا عیسی، کوه، دره و رودخانه های مجاور دارد.

سفر به روستاهای پلکانی ایران تجربه ای فراموش نشدنی است

سفر به هر یک از این روستاهای پلکانی شما را به سفری به دل تاریخ و طبیعت می برد. گشت و گذار در کوچه پس کوچه های پله دار، تجربه زندگی سنتی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی از جمله خاطرات فراموش نشدنی این سفر خواهد بود.

زیباترین روستاهای کوهستانی ایران / ۷ روستای پلکانی ایران

نکاتی برای سفر به روستاهای پلکانی:

  • قبل از سفر خود را از وضعیت آب و هوا و امکانات رفاهی روستا مطلع کنید.
  • برای پیاده روی در کوهستان لباس و کفش مناسب بپوشید.
  • به فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی احترام بگذارید.
  • از طبیعت بکر روستا محافظت کنید.
  • جاده دسترسی و امکانات رفاهی را بررسی کنید.

با سفر به روستاهای پلکانی ایران، نه تنها از زیبایی طبیعی و معماری منحصر به فرد آنها لذت خواهید برد، بلکه با فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی نیز آشنا خواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا