ایران گردی

زیباترین دریاچه بهبهان کجاست؟

تودی تریپ: دریاچه سد مارون یکی از بهترین مناظر را در بین جاذبه های بهبهان دارد. رودخانه مارون از کوه های نیل و سادات از زاگرس سرچشمه می گیرند و به مارون می رسند.

مخزن مارون بر روی رودخانه مارون با ارتفاع 165 متر و عرض 1200 میلیون متر مکعب در شمال شرقی بهبهان ساخته شد.

ساخت این سد از بناهای بهبهان در سال 1368 آغاز و در سال 1377 به پایان رسید. در پایین دست این رودخانه یک سد تنظیمی کوچکتر به نام مارون 2 طراحی شد.

خود رودخانه مارون در بین مردم به نام‌های رودخانه تاب و رودخانه امام رضا معروف است.

برای رسیدن به این رودخانه کافی است 15 متر به بهبهان بروید و از جاده معروف کارخانه سیمان استفاده کنید.

جت سواری، قایق سواری، زمین بازی، اتوبوس دریایی، دوچرخه چهارچرخ، ماهیگیری، زمین تنیس، پیست دوچرخه سواری، زمین بدمینتون، زمین فوتبال ساحلی، زمین فوتبال کوچک، اتاق چای و فروشگاه های اطراف از جمله امکانات دریاچه سد مارون است.

با رفتن به یکی از جاذبه های بهبهان منظره فوق العاده ای را خواهید دید و اوقات خوشی را در کنار دوستان و خانواده خود سپری کرده و فعالیت های متفاوت و هیجان انگیزی را تجربه خواهید کرد.

زیباترین دریاچه بهبهان کجاست؟

سد دریاچه مارون؛ زیباترین دریاچه بهبهان

نام اصلی و قدیمی رودخانه مارون تاب است. این رودخانه از کوه های نیل و سرچشمه های کوه های سادات یعنی زاگرس سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافت 120 کیلومتری به دریاچه سد مارون می رسد و از طریق تنگ تکاب وارد دشت بهبهان می شود.

آب مارون پس از آبیاری دشت بهبهان در شهرستان ککیلو، دشت جایزان را نیز از طریق سد انحرافی جایزان آبیاری می کند و در محلی به نام کلا شیخ پس از آمیختن با رودخانه علا در رامهرمز نام رودخانه جرهری را به خود گرفته و به رودخانه می ریزد. شادگان.

رودخانه مارون در هنگام جزر و مد از طریق خور موسی وارد خلیج فارس می شود.

آب رودخانه مارون که در مسیر بالا از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است، در مسیر پایین به ویژه از عیدنک (نزدیک روستای لنده) و قبل از ورود به دشت بهبهان، با عبور از گچ شاخه های شور و شور دریافت می کند. و نمک از آن در اثر حرارت و تبخیر زیاد، کیفیت نامطلوبی پیدا می کند.

رودخانه مارون با وجود تفاوت در کیفیت آب، نقش اساسی در زندگی جوامع روستایی در حاشیه آن دارد و باعث شده است شهرهای نسبتاً بزرگی مانند بهبهان، رامشیر و شادگان در مسیر خود ظاهر شوند.

سد مارون با ارتفاع 165 متر، طول تاج 345 متر، عرض تاج 15 متر و حداکثر حجم مخزن 1200 میلیون مترمکعب بر روی رودخانه مارون در شمال شرقی بهبهان ساخته شده است.

زیباترین دریاچه بهبهان کجاست؟

این سد از نوع شنی ماسه ای با هسته رسی است.

رودخانه مارون نزدیک بهبهان را مردم خونگرم و صمیمی آن رودخانه امام رضا (ع) می نامند و از جاده معروف به کارخانه سیمان به راحتی قابل دسترسی است.

ساخت سد این دریاچه در سال 1368 آغاز شد و در سال 1377 به پایان رسید. در پایین دست این رودخانه نیز سد تنظیمی کوچکتری به نام مارون 2 طراحی شد.

سد مارون کجاست؟

از آنجایی که فصل بهار فصل بارندگی است، سد مارون در این فصل پرآب تر از حد معمول می شود. حس بهار و طبیعت زیبای این منطقه از فصول دیگر دیدنی تر است.

از طرفی اشاره کردیم که نرگسزار بهبهان یکی از جاهای دیدنی نزدیک ساحل مارون است.

ناگفته نماند که این باغ نرگس در بهار بیش از حد معمول گل می دهد. با ورود به فصل تابستان، ویلاهای ساحلی مجهز با کولر گرمای هوا را متعادل می کند تا گردشگران در این فصل نیز اوقات خوشی را در هنگام پیاده روی داشته باشند.

بهبهان پاییزهای دل انگیزی دارد. به گردشگرانی که پیشه را دوست دارند توصیه می کنیم در حاشیه سد قدم بزنند و در پاییز غروب خورشید را تماشا کنند.

زیباترین دریاچه بهبهان کجاست؟

از تعریف هایی که در مورد سوئیت های ساحلی مارون دریافت کرده ایم، احتمالاً متوجه شده اید که اقامتگاه های عالی در اینجا وجود دارد. به همین دلیل می توانید با ذهنی آرام به شهر بهبهان بروید و اقامتی راحت و خاطره انگیز را در ساحل تجربه کنید.

این سد در استان خوزستان قرار دارد. با فرض اینکه تهران نقطه شروع سفر شما باشد، 3 مسیر برای رسیدن به سد مارون دارید.

این مسیرها با ماشین شخصی حداقل 9 ساعت و حداکثر 12 ساعت طول می کشد. پس از رسیدن به استان خوزستان باید جاده بهبهان را طی کنید.

بهبهان از شمال و شمال شرق با استان کهگیلویه و بویراحمد و از جنوب با استان بوشهر همسایه است. شهرستان بهبهان در جنوب شرقی استان خوزستان قرار دارد.

وقتی به این شهر رسیدید، مسیر انتهای جاده ساحلی را دنبال کنید. به انتهای جاده که برسید سد زیبای مارون را خواهید دید. ساحل مارون در کنار این سد قرار دارد.

دریاچه سد مارون در استان خوزستان و در 15 کیلومتری شهرستان بهبهان قرار دارد.

  • فاصله سد دریاچه مارون تا اهواز: 220 کیلومتر
  • فاصله دریاچه سد مارون تا آبادان: 250 کیلومتر

از دیگر مکان های دیدنی خوزستان که در شهرستان بهبهان قرار دارند می توان به چاه ماری، تنگ تکاب، تنگ بن، تنگ خویز، تنگ ساروک، باغ نرگس بهبهان، دشت تشون، حاشیه رودخانه مارون، حاشیه رودخانه خیرآباد، حاشیه رودخانه زهرا، حلقه ارژن بهبهان اشاره کرد. نیرو، چشمه آب معدنی گراب، طبیعت روستای پوشکار، طبیعت دره گرمابه، آب انبار بهبهان، آتشکده چهار طاقی خیرآباد، برج های رضاخانی، کتیبه تنگ ساروک، مسجد جامع و بازار راسته، قلعه نارین، موزه بهبهان.

زیباترین دریاچه بهبهان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا