ایران گردی

زیباترین دره لرستان کجاست؟

تودی تریپ: تنگه یا دره شیراز یکی از نقاط دیدنی غرب ایران در مرز استان ایلام و لرستان است که مناظر منحصر به فرد و زیبایی دارد.

بهترین راه برای دسترسی به این تنگه دیدنی از شهرستان کوهدشت لرستان است و به همین دلیل تنگه شیراز یکی از زیباترین مکان های دیدنی لرستان محسوب می شود.

اگر دوست دارید به مناظر طبیعی بکر با زیبایی های طبیعی فوق العاده نگاه کنید، بدون شک ساختار صخره ای تنگه شیرس برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

این منطقه در دل رشته کوه زاگرس قدمتی چند میلیون ساله دارد و نمونه های طبیعی مشابه این تنگه را در چند نقطه جهان می توان دید.

فرسایش طبیعی زمین در طی میلیون‌ها سال این سنگ‌ها را به شکل امروزی درآورده است و به همین دلیل تنگه شایر و مناطق مشابه آن در جهان به‌عنوان قدیمی‌ترین موزه‌های طبیعی روی زمین شناخته می‌شوند.

زیباترین دره لرستان؛ تنگه شیراز کجاست؟

تنگه شیرز یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی با ساختار سنگی لایه ای در ایران و جهان است که در طول سالیان متمادی شکل کنونی خود را به خود گرفته و بیش از چندین میلیون سال از عمر این ژئوپارک طبیعی می گذرد.

زیباترین دره لرستان کجاست؟

این دره یکی از زیباترین مناطق طبیعی در رشته کوه زاگرس است که توجه گردشگران و طبیعت گردان را از سراسر جهان به خود جلب می کند.

اکنون که با زیبایی و طبیعت منحصر به فرد تنگ شیرز آشنا شدید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که دره شیراز کجاست و مسیر دسترسی به آن چیست.

دره شیراز دره ای در شمال غربی شهرستان کوهدشت در غرب کشور است که در تقاطع سه استان کرمانشاه، لرستان و ایلام قرار دارد.

اگر بخواهیم موقعیت این دره را دقیقتر مشخص کنیم باید بگوییم که در دهستان زردلان در محلی به نام اولاداقباد قرار دارد و از روستای گدارگه تا حاشیه رودخانه سیمره ادامه دارد.

آدرس دره سزار: استان لرستان، شهرستان کوهدشت، جاده اولاداقباد، قطعه زردلان، بعد از روستای مهدی رضایی زردله.

از آنجایی که این منطقه در تقاطع سه استان غربی قرار دارد، چندین راه مختلف برای رسیدن به دره زیبای شیرز خواهید داشت. بنابراین می توانید بهترین و نزدیک ترین راه را بر اساس شهری که قصد رفتن به آن را دارید انتخاب کنید:

  • پس از رسیدن به لرستان به خرم آباد بروید تا به شهر کوهدشت برسید. این مسیر زیاد طولانی نیست و خرم آباد کمتر از 100 کیلومتر با کوهدشت فاصله دارد. پس از رسیدن به کوهدشت وارد جاده اولاداقباد شوید و از روستای زردله عبور کنید تا به دره برسید. این مسیر نیز حدود 50 کیلومتر است و زمان زیادی نمی برد. در این مسیر می توانید کمی بیشتر وقت بگذارید و از آبشار نوژیان و وارک خرم آباد دیدن کنید.

زیباترین دره لرستان کجاست؟

  • اگر می خواهید از کرمانشاه به این منطقه سفر کنید، بهتر است از مسیر دوم استفاده کنید. در این مسیر پس از رسیدن به کرمانشاه به سمت جیران بلاغ و هلشی حرکت کنید تا به قسمت زردلان برسید. سپس دره سبز شیزر را خواهید دید. اگر فرصت دارید برنامه سفر خود را یکی دو روز تمدید کنید، بهتر است سری به مکان های معروف کرمانشاه بزنید و برای دوستان و اقوام خود سوغات کرمانشاه بخرید.

بهترین زمان برای سفر به تنگه شایر

تنگه شیراز یکی از زیباترین مناظر طبیعی کوهدشت در کنار رودخانه سیمره در حد فاصل استان های لرستان و ایلام است. این تنگه در 50 کیلومتری شمال کوهدشت قرار دارد و توسط زیباترین مناظر طبیعی پوشیده شده است. تنگه شیراز در میان صخره‌های کوهستانی و در دل دره‌ای عمیق قرار دارد که جریان آب آن منطقه را دو برابر سرسبز کرده است.

طول تنگه شیراز به حدود پنج کیلومتر می رسد و ارتفاع دیوارهای اطراف آن از کف دره بین 150 تا 200 متر است. رودخانه جاری در این دره در ابتدای ورودی این تنگه به ​​رودخانه سیمره می پیوندد. کمترین شیب دیواره‌های تنگه شیراز را می‌توان در نزدیکی روستای «گدرگه» دید و با نزدیک شدن به انتهای مسیر دره در قسمت «هفت رک» شیب دیواره‌ها به بیشترین مقدار می‌رسد.

زیباترین دره لرستان کجاست؟

به طور کلی رشته کوه زاگرس از میان شهرستان کوهدشت می گذرد و دلیل سردی و کوهستانی بودن آب و هوای این منطقه است. به همین دلیل در فصل پاییز و زمستان هوای این منطقه کاملا سرد و در برخی موارد برفی است. از آنجایی که هنگام سفر در این منطقه مجبور خواهید بود از تنگه ها و رودخانه ها عبور کنید، بسیار مهم است که آب خیلی سرد نباشد و بدن شما آن را تحمل کند. زیرا در بهار و تابستان هوا معتدل و دمای آب کمی بالاتر می رود. بهترین زمان برای سفر به تنگه شیراز بهار و تابستان است خوب.

در فصل بهار درختان تازه از خواب زمستانی بیدار شده اند و برگ هایی تازه جوانه زده اند که فضای خوب و بانشاطی به محیط می بخشد. علاوه بر این، رودخانه، آبشار و چشمه‌ها در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارند و زیبایی این دره را تا حد ممکن برافراشته جلوه می‌دهند و ذهن بینندگان را به وجد می‌آورند. اما اگر هوای سرد بهاری شما را هم آزار می دهد و ترجیح می دهید هوا کمی معتدل باشد، توصیه می کنیم از 25 اردیبهشت تا پایان تابستان به این منطقه سفر کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا