ایران گردی

زیباترین خیابان اصفهان / خیابان چهارباغ عباسی؛ جاذبه‌ای فوق‌العاده

تودی تریپ: در گوشه و کنار بافت قدیمی اصفهان آثار ارزشمندی از تاریخ این شهر را می توان یافت. خیابان چهارباغ عباسی که به عنوان بزرگراه از میان برخی از مهم ترین نقاط دیدنی اصفهان می گذرد، یکی از مهم ترین آثار اصفهان است که شاید به خودی خود مورد توجه قرار نگرفته باشد.

معرفی چهارباغ اصفهان

خیابان چهارباغ عباسی یکی از خیابان های تاریخی شهر اصفهان است که بین دروازه دولت و پل سی وسه قرار دارد. این خیابان که در دوره شاه عباس اول طراحی شده است، یکی از مهمترین و ارزشمندترین عناصر هویتی شهر تاریخی اصفهان است و در نوع خود اثری بی نظیر و سندی بسیار مهم در اثبات خلاقیت است. ، تفکر و توانایی های نیاکان ما. بدیهی است که نمی توان از کیفیت و جزئیات تغییراتی که در آن ایجاد خواهد شد چشم پوشی کرد.

زیباترین خیابان اصفهان / خیابان چهارباغ عباسی;  یک جاذبه فوق العاده

روش این تحقیق بر اساس بررسی ها و نکات ذکر شده در سفرنامه های گردشگران و تحلیل محتوای آنها به منظور شناسایی ساختار کالبدی خیابان چهارباغ عباسی در دوران صفویه و قاجار و بازآفرینی طرحی مشابه بر اساس اظهارات هر توریست از آنجایی که تابلوهای کالبدی این خیابان تا حدودی باقی مانده است، بر اساس اطلاعات به دست آمده از متون و اسناد به ویژه سفرنامه ها، می توان تصاویری فرضی از آن تهیه کرد و به سوالاتی از قبیل اینکه ویژگی های این خیابان چیست، پاسخ داد. به طور کلی بود و چه تغییراتی را در طول دوره های مختلف دید.

در این راستا با استفاده از روش تاریخی- توصیفی و منابع مکتوب گردشگران و مقایسه آنها با یکدیگر بررسی شده است. همچنین ارائه تصاویری از سخنان هر گردشگر به شناسایی بهتر این خیابان کمک می کند.

زیباترین خیابان اصفهان / خیابان چهارباغ عباسی;  یک جاذبه فوق العاده

از مطالبی که این اسناد مصور برای تأیید و تکمیل منابع مکتوب و تصویری ارائه می دهد، می توان به چیدمان عناصر داخل خیابان و روابط اجتماعی مردم در دوره صفویه و قاجاریه دست یافت و به این نتیجه رسید که در طول مدت بازدید تغییراتی در این خیابان ایجاد شد. هر جهانگردی به طور خاص دو دوره را دیده است، از جمله سیستم کاشت این خیابان که در دوره صفویه دارای دو ردیف درخت چنار بوده و در دوره قاجاریه به چهار ردیف افزایش یافته است.

همچنین در زمان قاجار و به ویژه در زمان ظل السلطان – حاکم اصفهان – این خیابان آسیب های بی شماری را متحمل شد.

جاذبه های خیابان چهارباغ اصفهان

چهارباغ عباسی از یک طرف از پل سیسوس شروع می شود و تا دروازه دولت امتداد می یابد و چهارباغ علیا نیز از پل سیسوه شروع می شود و تا دروازه شیراز (میدان آزادی) امتداد می یابد. در گذشته نهر آب از این خیابان می گذشت و تا زاینده رود سرازیر می شد و در جاهایی حوض هایی ساخته می شد.

زیباترین خیابان اصفهان / خیابان چهارباغ عباسی;  یک جاذبه فوق العاده

در زمان صفویه تمام طول خیابان تا حاشیه رودخانه مملو از باغ‌های باشکوه و باشکوهی بود که برای ساختن عمارت‌ها در اختیار بزرگان و امیران قرار می‌گرفت، در حالی که مردم عادی هم حق داشتند که از آن لذت ببرند و لذت ببرند. خود را در باغ ها استفاده می کنند و از محصولاتشان استفاده می کنند. امروز هم باغ ها و گل های این خیابان سرسبزی چهارباخ آن روزگار را نشان می دهد.

اما در بین تمام خیابان های چهارباغ، خیابان چهارباغ عباسی یک مزیت دیگر نیز دارد، این خیابان یکی از زیباترین خیابان های اصفهان است و از دیدنی های اصفهان به شمار می رود که کمتر کسی در سفر به اصفهان از آن چشم پوشی می کند.

تقریباً معروف ترین مناظر شهر را می توان در فاصله کمی از آن دید. این خیابان که تا چندی پیش محل تردد خودروها بود، اکنون با تصمیم شهرداری اصفهان آسفالت شده و به پیاده رو زیبا و دلپذیری تبدیل شده است که بویژه در نیمه اول سال پیاده روی در آن دلپذیر است. مثل قدم زدن در یک باغ سبز است.

زیباترین خیابان اصفهان / خیابان چهارباغ عباسی;  یک جاذبه فوق العاده

خیابانی به نام خیابان چهارباغ خواجو درست در مسیر چهارباغ عباسی و بین چهارراه نقاشی و پل خواجو وجود دارد. در خیابان چهارباغ خواجو مکان های جالبی مانند خانه باجقلی، خانه نایب اسدالله، کارخانه پشم باف، مسجد حاج میرزا محمدصادق، مدرسه صدر خواجو، چهارسوق آجری و نقاشی چهار سوق وجود دارد که می توانید از برخی از آنها دیدن کنید.

این خیابان قدمتی به قدمت دوران صفویه دارد.

از معروف ترین جاذبه های نزدیک خیابان چهارباغ عباسی می توان به سی و سه پل، جاده زاینده، کاخ هشت بهشت، مدرسه تاریخی چهارباغ، میدان نقش جهان، عمارت چهلستون، موزه هنرهای معاصر اصفهان اشاره کرد. خیابان چهارباغ بالا نیز با پاساژهای مجلل و مراکز خرید و خواربارفروشی های مختلف یکی از مناطق دیدنی خوب به شمار می رود.

رستوران شهرزاد نیز در همین خیابان قرار دارد و اگر علاقه مند به گشت و گذار در اصفهان و صرف غذا در محیطی باشکوه هستید، این یکی از بهترین گزینه هاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا