ایران گردی

زیباترین خانه سنندج

تودی تریپ: سنندج یکی از زیباترین شهرهای شمال غربی ایران است که به دلیل جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوان، هر ساله میزبان گردشگران زیادی از سراسر ایران است.

شهر سنندج در دوره صفویه اهمیت زیادی داشت، در این دوره هنرمندان اصفهانی زیادی در سنندج ظاهر شدند و سبک معماری اصفهان به سنندج سرایت کرد.

عمارت خسرو آباد سنندج یکی از بناهای مهم شهر سنندج است.

املاک خسروی آبادی; زیباترین خانه سنندج

عمارت خسروی آبادی یکی از 10 بنای زیبای ایران است. این عمارت در شهر سنندایی واقع شده است. تاریخ نگاران قدمت آن را به دوران قاجاریه می‌رسانند.

خانه های قدیمی یا عمارت های آراسته و جذاب روحی عمیق دارند. خانه ای را تصور کنید که سال ها در دنیا زندگی می کند.

زیباترین خانه سنندج

به اندازه سن ما یک انسان چند سال می تواند زندگی کند؟ هر چقدر هم بگیریم از صد سال بیشتر نمی شود.

اما در بسیاری از موارد این خانه ها بیش از چند صد سال قدمت دارند. حالا فکر کنید چند نسل از مردم در این خانه زندگی کرده اند! این در و دیوار و پنجره صدها جنگ و عروسی و عزا و مصیبت و شادی را به خود دیده است!

شاید به همین دلیل است که اقامت در این خانه ها حس عجیبی را در دل بیننده ایجاد می کند و نوعی غریبگی – آشنایی را برمی انگیزد. چندین نسل از کودکی تا بزرگسالی در این حیاط زندگی کرده اند!

در گذشته خانه هایی با ابعاد بزرگ ساخته می شد. بنابراین، اندازه خانه ها ممکن است طبیعی به نظر برسد.

اما تزیینات خاص و به کارگیری اصول معماری باعث شد برخی خانه ها نسبت به دیگر خانه های زمان خود برتری هایی داشته باشند.

باید به یاد داشته باشیم که همیشه موارد مختلفی هستند که انتخاب می شوند و باعث شگفتی بینندگان می شوند.

از این رو خانه ها و عمارت هایی که توانسته اند چندین قرن به حیات خود ادامه دهند، بدون شک حرف های زیادی برای گفتن خواهند داشت.

ما همیشه عادت داریم در شهرهایی مانند اصفهان و شیراز به دنبال این خانه های باشکوه بگردیم، غافل از اینکه خانه ها و عمارت های قدیمی در استان پهناور کردستان وجود دارد که می تواند از تاریخ غنی محلی این مناطق بگوید.

منظورم این است که اگر مشتاق هستید تاریخ را با تمام وجود احساس کنید و بخواهید مردم گذشته را درک کنید، باید حداقل یک روز یا چند ساعت در گوشه و کنار یک خانه و یک خانه زندگی کنید. خانه ای که زمانی در آن زندگی می کردند

زیباترین خانه سنندج

در قسمت‌های مختلف ساختمان قدم بزنید، از قسمت‌های مختلف آن دیدن کنید، شاید درست در همان لحظات، نیرویی از مکاشفه در قلبتان بیدار شود و پنجره‌ای بین گذشته و حال باز شود و بتوانید آن را ببینید. گذشته و درک مردم آن زمان، این یک درک عمیق می تواند تمام تجربیات نابی را که آنها از سر گذرانده اند به ذهن و روح ما تزریق کند، و آنگاه ما در برابر بسیاری از حوادث کوچک و بزرگ زمان خود تلقیح خواهیم شد، و شاید بتوانیم. بتوانیم زمان خود را راحت تر و عمیق تر بگذرانیم.

دیدنی ترین قسمت های عمارت خسرو آباد

املاک خسرو آباد از بخش های مختلفی تشکیل شده است. درب اصلی این بنا از کنده های گردو به سبک دروازه های قلعه های دولتی ساخته شده است. متأسفانه طاق اصلی به مرور زمان از بین رفته است.

سریع: بعد از درب اصلی هشتی، هشتی عمارت خسرو آباد شامل 4 ورودی، سقف گنبدی شکل و ستون های زیبای تزئین شده با گچ بری سیمانی است.

حیاط: حیاط عمارت خسروآباد بر خلاف دیگر عمارت ها به وسیله راهرو به هشتی متصل نیست، بلکه بلافاصله بعد از هشتی قرار دارد. در مرکز حیاط حوض بزرگی به شکل صلیبی قرار دارد که درختان انبوه آن را احاطه کرده اند. گفته می شود آب این دریاچه از قنات آبیدر تامین می شود.

کاخ خسرویه: کاخ خسرویه مهمترین بنای املاک خسرو آباد است و در ضلع غربی بنا قرار دارد. پس از عبور از 17 پله سنگی به کاخ خسرویه می رسید. این کاخ 3 طبقه از قسمت های مختلفی تشکیل شده است.

در طبقه دوم این کاخ زیبا برکه ای جذاب وجود دارد. سقف این حوض خانه گنبدی شکل است و آبنمای سنگی در مرکز آن قرار دارد. اطراف حوض خانه اتاق های بزرگی است که همگی دارای ایوان های ستون دار هستند.

زیباترین خانه سنندج

با بالا رفتن از پله های چوبی به طبقه سوم و اتاقی با راهرو در دو طرف خواهید رسید. جالب است بدانید که بالکن این اتاق برای نجوم بوده و به همین دلیل به بالکن نجم آباد معروف شده است.

سردار مانور: عمارت سردار در قسمت شرقی مجموعه قرار دارد. عمارت سردار عمارتی دو طبقه با دو راه پله متقارن در دو طرف ورودی است. ساخت این عمارت را به نوه خسروخان نسبت می دهند.

یکی از جذابیت های این عمارت تمام ایوان آن است که به غلام روزم معروف است. در طبقه دوم عمارت سردار تالار ستون دار یا تالار اصلی قرار دارد که به عنوان مهمانسرا مورد استفاده قرار می گرفته است.

بهترین زمان برای سفر به سنندج و بازدید از عمارت خسرو آباد و دیگر جاذبه های گردشگری سنندج بهار و تابستان است. در این دو فصل هوا خنک و طبیعت سنندج در زیباترین حالت خود قرار دارد. از طرفی تهیه بلیط ارزان هواپیما در فصل بهار راحتتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا