ایران گردی

زیباترین خانه تاریخی یزد / خانه آقازاده؛ جاذبه ای بی همتا در ابرکوه یزد

تودی تریپ: عمارت آقازاده در دوره قاجار ساخته شده و به عنوان یکی از آثار ملی ایران از نظر معماری و استفاده از عناصر معماری سنتی در خور توجه است. این عمارت در حال حاضر به عنوان هتل سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

آشنایی با املاک آقازاده

پنج خانه تاریخی در کوچه ای در ابرکوه به نام های موسوی، گبری، حسینی دوست، سیدعلی آقا و آقازاده قرار دارد. این در حالی است که خانه آقازاده به عنوان هتل مورد استفاده قرار می گیرد و با امکاناتی مانند اینترنت رایگان، رستوران، کافی نت، حمام، اتاق خواب، سرویس بهداشتی و … مکانی ایده آل برای گردشگری و اقامت به شمار می رود.

علاوه بر این عمارت، خانه های موسوی و حسینی دوست به عنوان هتل مورد استفاده قرار می گیرند و بهترین گزینه برای اقامت در ابرکو هستند. خانه سیدعلی آقا در کنار خانه آقازاده ها قرار دارد و با ساباط به آن متصل می شود که حکایت از نزدیکی یا خویشاوندی اعضای خانه ها دارد.

مهم ترین ویژگی ساختمان مذکور را می توان توربین بادی دو طبقه آن دانست که در پشت اسکناس های 2000 تومانی چاپ شده است. جالب اینجاست که امارات متحده عربی در سال 1392 هجری شمسی اقدام به ثبت توربین های بادی به نام کشور خود در یونسکو کرد. اقدامی که سپس با مخالفت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مواجه شد.

متعاقباً در سال 1393 هجری شمسی، دولت تصمیم گرفت تصویر این سازه را بر روی اسکناس های 2000 تومانی چاپ کند. این مجموعه در یک دهه از سال 1385 هجری شمسی بازسازی شد.

زیباترین خانه تاریخی یزد / خانه آقازاده;  جاذبه ای بی نظیر در کوه ابر یزد

از آنجایی که یزد یکی از مناطق کویری ایران است و تابستان های بسیار گرمی دارد، برای بازدید از عمارت، فصل بهار به ویژه تا اردیبهشت و فصل پاییز و زمستان را تا آذرماه انتخاب کنید. اگر در فصل تابستان به این شهر سفر می کنید، صبح زود که هوا سردتر است از این بنای تاریخی دیدن کنید.

خانه آقازاده ابرکوه در حدود سال ۱۱۵۷ هجری قمری به همت حاج حسین ابرگویی ساخته شد. آیت الله حاج سید میرزا محمد حسین مجتهد ابرقی یکی از ثروتمندان شهر بود که بیشتر عمر خود را در امور عمرانی و کشاورزی گذراند.

این عمارت باشکوه با مساحت 820 متر مربع در 24 بهمن 1375 هجری شمسی با شماره ثبت 1838 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پس از بازسازی، عمارت آقازاده به هتلی 16 اتاقه تبدیل شده است که از اتاق دو نفره ارکیده تا اتاق دو نفره نستر، سوئیت لاله برای دو نفر و سوئیت VIP برای پنج نفر در زیر آسیاب بادی یاس به میهمانان ارائه می دهد.

هتل خانه آقازاده دارای اتاق های تمیز و خوب مجهز به سرویس بهداشتی در اتاق می باشد. پرسنل بسیار خوب و صمیمانه رفتار می کنند و با گردشگران همکاری می کنند.

معماری جالب املاک آقازاده

این خانه دو طبقه است و مانند سایر خانه های این مجموعه از مصالح بومی مانند خشت و آجر استفاده شده است. علاوه بر این از چوب برای تزئینات خانه، در و پنجره و گچ نیز برای گچ کاری استفاده می شود.

ورودی بنا در ضلع شمال غربی خانه قرار دارد و از طریق راهرویی به گوشه حیاط دسترسی دارد. اتاق ها و قسمت های مختلف خانه در سه جهت حیاط این خانه ساخته شده است و مانند تمام خانه های تاریخی ساخته شده در کویر، حوض سنگی در وسط آن دیده می شود.

زیباترین خانه تاریخی یزد / خانه آقازاده;  جاذبه ای بی نظیر در کوه ابر یزد

نکته جالب در مورد ساخت این خانه ها این است که اتاق ها را در سه جهت خانه ساخته اند تا بتوانند اقامت خود را در جهت تابش دلپذیر در فصول مختلف تغییر دهند.

خب در بالا گفتیم بادگیرهای خانه آقازاده در ابرکو از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، بنابراین در این قسمت می خواهیم در مورد این سازه های ارزشمند صحبت کنیم. پنکه ها در اصل برج هایی هستند که در مناطق کویری به منظور تهویه مطبوع اتاق های خانه ساخته می شوند و از نظر معماری، ظاهر و عملکرد دارای انواع مختلفی هستند.

لازم به ذکر است بادگیرهای تولید شده در ایران به سه نوع اردکانی، کرمانی و یزدی تقسیم می شوند.

بادگیرهای یزدی بزرگتر و بلندتر از بادگیرهای دیگر هستند و معمولاً ساختاری چهار وجهی یا هشت وجهی دارند. این سازه ها در فصل تابستان به دست ساکنان این شهر کویری می رسد و هوای خانه را دلپذیر می کند.

هواداران خانه آقازاده در بالای سالن اصلی و در دو طبقه ساخته شده اند. همین امر این خانه را از بسیاری از خانه های دیگر در مناطق کویری متمایز می کند. این بادگیر زیبا دارای ارتفاع 18 متر و مساحت 18 متر مربع و 19 سوراخ جهت تنظیم جریان هوا می باشد.

جالب است بدانید که این بادگیرها به گونه ای ساخته شده اند که حتی در مواقعی که باد وجود ندارد نیز می توان تهویه محل را به خوبی انجام داد.

زیباترین خانه تاریخی یزد / خانه آقازاده;  جاذبه ای بی نظیر در ابرکوخ یزد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا