ایران گردی

زیباترین خانه تاریخی شهرکرد

تودی تریپ: این خانه منحصر به فرد و تحسین شده 12000 متر مربع مساحت دارد. بهتر است کمی با نحوه تقسیم این خانه آشنا شوید. ورودی سنگی، لانه خانه، فضای داخلی، حمام، چندین انبار و اصطبل قسمت های مختلف خانه چالش برانگیز را تشکیل می دهند. قسمت مسکونی یا اشرافی خانه از راهروی کوتاهی که به دهلیز تالار اصلی متصل می شود وارد می شود. پس از عبور از این راهرو سه ایوان با ستون های سنگی در ضلع شمالی و حیاط بیضی شکل در وسط را می بینید. بد نیست بدانید که این قسمت از عیان خوانی که محل عوام بوده و خان ​​به امور مراجعین می پرداخته است.

آشنایی با مداحی های زیبا و دیدنی خانه

معماری خانه ستوده چلاتری یکی از معماری های شگفت انگیز و کمیاب است که آمیزه ای از هنر ایرانی و اروپایی است. در ورودی هشت ستون قرار دارد که دارای نقشه خوشه های انگور و صحنه های شکار و سواری بهرام گور، پادشاه ساسانی است. جالب اینجاست که این سبک معماری را در کمتر جایی می توان یافت.

زیباترین خانه تاریخی شهرکرد

پوشش محافظ دیوار از کف اتاق تا ارتفاع یک متری که ازاره نامیده می شود، تماما کنده کاری شده است و تمام دیوار ورودی را با نقوش بسیار زیبایی پوشانده است. همچنین بد نیست بدانید که سر در خانه پر افتخار سنتور (مثلث بالای در) با نقوش ظریفی به سبک شیر و شکر تزئین شده است. بهتر است بدانید شیر نوعی گچ نازک و نازک در کرمانشاه است.

خانه ستوده چلنتری در واقع آخرین قسمت باقیمانده از مجموعه بناهای مربوط به ارگ ​​چلنتر و مربوط به اواخر دوره قاجار است که قسمت داخلی قسمت حاکم بر قلعه مذکور است. شالوده اصلی این بخش در سال 1323 هجری شمسی تکمیل شد که دارای ازاره های سنگی نفیس تراشیده و نقاشی های نفیس با مضامین افسانه ای و اساطیری است. خانه ستوده چلانتری در ضلع غربی شهرکرد و نزدیک خانه آزاده قرار دارد. سه موزه سنگ‌سازی، کار و زندگی، مردم‌شناسی در این مجموعه قرار دارند و نمونه‌هایی از سنگ‌تراشی‌های حکاکی‌شده و کتیبه‌شده، زندگی روستایی و کشاورزی و ابزار و تجهیزات مرتبط را به نمایش می‌گذارند.

زیباترین خانه تاریخی شهرکرد

خانه ستوده چلنتری بخشی از قلعه چلنتر یا ارگ است که در اواخر دوره قاجار ساخته شده و به عنوان قسمت داخلی و حاکم بر قلعه چلنتر ساخته شده است. به نظر می رسد در اوایل قرن چهاردهم هجری قمری و در سال 1323 هجری قمری از بنای اصلی این قسمت از قلعه استفاده شده و تزئینات و معماری انجام شده در آن زیبا و قابل توجه است. تابلوهای نفیسی با موضوعات افسانه ای و اساطیری و ازاره های سنگی تراشیده شده توسط هنرمند از جمله تزئینات انجام شده در این اثر گرانبهای تاریخی است. در این مجموعه تاریخی سه موزه به نام‌های موزه‌های کار و زندگی، مردم‌شناسی و سنگ‌سازی ایجاد شده است که در آن اشیایی از قبیل ابزار زندگی، ابزار کشاورزی، لباس‌های روستایی، کتیبه‌های سنگی و کتیبه‌ها به نمایش گذاشته شده است.

ویژگی های منحصر به فرد خانه تاریخی ستوده شهرکرد

عناصر تزئینی خانه ستوده بر اساس سه ویژگی مشترک هنر دوره قاجار که شامل عناصر ملی، مذهبی و خارجی است شکل گرفته است. بنابراین جای تعجب نیست که تزئینات به کار رفته در این بنا متاثر از هنرهای تزئینی غربی، طبیعت گرایانه، غیرانتزاعی و تقلیدی بوده است.

زیباترین خانه تاریخی شهرکرد

آیاتی از قرآن به وفور بر دیوارهای اتاق با پنج در و دو گوشواره متصل به آن در طبقه بالای خانه دیده می شود. بر سقف بنا نیز آیاتی حک شده است.

اتاق پنج دری پر از نقاشی هایی با رنگ های روشن و زنده طلایی، لاجوردی، سبز و قرمز است. رنگ زمینه اصلی سفید گچی است. در تمام دیوارهای دو گوشواره نقاشی دیده می شود، اما رنگ و لعاب دیده شده در اتاق اصلی در اینجا وجود ندارد. رنگ های نقاشی در این قسمت از خانه کاملاً مطابقت دارد. سقف این اتاق ها از تخته های گردویی و با نقوش هندسی و گل میخ های برنجی تزئین شده است.

در سال 1378 دو موزه در خانه ستوده بازگشایی شد: موزه مردم شناسی (زیر زمین خانه ستوده) و موزه سنگ (در محدوده خانه ستوده).

در موزه مردم شناسی همانطور که از نامش پیداست می توانید مجسمه های انسانی را با لباس محلی چهارمحال و بختیاری ببینید و با زیور آلات، ابزار نظامی، انواع ظروف، هنرهای محلی مانند قفل سازی، صنایع دستی و ابزار سنتی کشاورزی آشنا شوید. در موزه انواع سنگ سنگ قبرها، اجزای سنگی معماری مانند فواره ها، حوض ها، ستون ها و سرستون های ساده و کنده کاری شده را خواهید دید.

زیباترین خانه تاریخی شهرکرد

برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم مردم این منطقه و گذراندن ساعاتی غرق در رنگ ها، نقش ها و نور، حتما به خانه چالش برانگیزتر سری بزنید.

در خانه چلانتری دو موزه; یکی از موزه های مردم شناسی در زیرزمین خانه و دیگری موزه سنگ در محوطه خانه قرار دارد. بد نیست بدانید در موزه مردم شناسی می توانید مجسمه های انسانی با لباس های محلی شهرکرد با زیورآلات و ابزار نظامی و انواع غذاها و صنایع دستی این شهر مانند قفل سازی و صنایع دستی را از نزدیک مشاهده کنید. همچنین در موزه سنگ انواع سنگ قبر، اجزای سنگی معماری مانند فواره، حوض، ستون و سرستون های ساده و کنده کاری شده برای بازدید عموم قرار داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا