ایران گردی

زیباترین جاهای دیدنی پارک ملی ساریگل

تودی تریپا _ خدمات توریستی: پارک ملی ساریگل یک منطقه حفاظت شده در نزدیکی اسفرین است.

این پارک سرشار از گونه های گیاهی و جانوری خاص است و به همین دلیل توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند.

در نزدیکی این منطقه جاذبه های طبیعی زیادی وجود دارد که از معروف ترین آنها می توان به آبشار ایزی، رودخانه و دره اردگان، روستای سرجسمه و چشم انداز پشت سد اسفرین اشاره کرد.

آشنایی با پارک ملی ساریگل

استان خراسان شمالی در شمال شرقی ایران واقع شده و 28179 کیلومتر مربع وسعت دارد.

98 شهر بزرگ و 22 شهر در این استان وجود دارد. روستاها و دهکده های زیادی نیز در این استان قرار دارند که همگی بسیار دیدنی و زیبا هستند.

پارک ملی ساریگل و منطقه حفاظت شده منطقه شرق با زیستگاه های متنوع کوهستانی مرتفع و سرد، تپه ماهورهای معتدل و دشت های پست با آب و هوای نسبتا گرمتر نسبت به مناطق کوهستانی منطقه.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل دارای تنوع گیاهی نسبتا مطلوبی با بیش از 200 گونه گیاهی است.

بیشتر منطقه دارای آب و هوای سرد است و جامعه گیاهی دارای ویژگی های این اقلیم است.

باریجه که ارزشمندترین گیاه منطقه ساریگل با نام علمی Ferula gamosa است در اصطلاح محلی قسنی نامیده می شود و رویشگاه اصلی آن آلبلاگ ترکان مهرق در شمال منطقه است.

زیباترین دیدنی های پارک ملی ساریگل

گیاه غالب در منطقه حفاظت شده و پارک ملی ساریگل، گیاه سدوم است که در قسمت جنوبی به صورت سدوم پست و در کوهستان های منطقه به صورت سدوم کوهستانی دیده می شود.

پس از درمنه، گونه های غالب کلاه میرحسن و گون هستند که عمدتاً در ارتفاعات شمالی منطقه یافت می شوند.

در برخی از دره ها و نواحی مرتفع منطقه انواع جنگلی از تنک تا نسبتاً متراکم مشاهده می شود. در این جنگل ها درخت غالب درخت عرعر است که در گذشته های دور به صورت جنگل های انبوه در منطقه وجود داشته است.

پس از درخت عرعر از جمله درختچه های جنگلی زالزالک، زرشک و گل خراطین وحشی است.

مهمترین گیاهان پارک ملی و منطقه حفاظت شده ساریگل عبارتند از: کلاهک میرحسن، گل کاصد، گل عیسی، گل نارنج، چمن هفت بند، گیلاس وحشی، دم روباهی و …. گیاهان دارویی منطقه عبارتند از: اسفند، پونه کوهی، ترته، گل گندم، خرستر و گیاهان سمی شامل کدو تلخ، زنبق، آلاله، ارزن، چوبک و لوبیا وحشی است.

دیدنی ها و مکان های زیبای پارک ملی ساریگل

آبشار آسان

آبشار ایزی در پنج کیلومتری روستای ایزی در دامنه غربی کوه شاه جهان و در 15 کیلومتری جنوب شرقی اسفرین قرار دارد. در کنار این آبشار می توانید سرخس دارویی پارسیاوشان را پیدا کنید. منبع آب این آبشار رودخانه ایزی است.

این رودخانه از لوشی بینی در جهت جنوبی شروع می شود و پس از عبور از آبشار ایزی بخشی از زمین های کشاورزی ایزی را نیز آبیاری می کند.

روستای ایزی در هفت کیلومتری جاده اصلی قرار دارد. آبشار این روستا در سه کیلومتری روستای قاسم آباد قرار دارد و از صخره ای به ارتفاع 30 متر می ریزد.

مسیر روستا تا آبشار با موتور قابل دسترسی است. اما با ماشین فقط تا 300 متر می توانید بیاورید.

زیباترین دیدنی های پارک ملی ساریگل

دره کاویان

دره کاویان یکی دیگر از نقاط دیدنی پارک ملی ساریگل است که از چیل مرغ شروع شده و به سمت غرب تا روستای دنج امتداد می یابد. این دره در نهایت به رودخانه اردگان متصل می شود.

روستای گنجدان

روستای زیبا و دیدنی گنجدان در منطقه حفاظت شده ساریگل قرار دارد و به همراه دو روستای دیگر این منطقه یعنی روئین و اردگان از روستاهای باستانی شهرستان اسفرین محسوب می شوند.

مردم این روستا با 23 خانوار (براساس سرشماری سال 1385 هجری شمسی) به زبان کرمانجی صحبت می کنند.

رودخانه گنجدان که یکی از منابع آبی مهم پارک ملی ساریگل است از روستای گنجدان شروع و در جهت شمالی تا روستای قلعه سفید امتداد می یابد.

این رودخانه در نهایت به رودخانه اردگان می پیوندد. مردم روستای گنجدان و روستاهای اطراف رودخانه از آب این رودخانه برای کشاورزی استفاده می کنند.

بالا

شهر افرین از دو بخش کوهستانی و پست تشکیل شده است. ارتفاعات کلنگاه، قزل قلعه و دره گاویان تنها زیستگاه بز و بز در منطقه حفاظت شده ساریگل است و سایر نقاط این منطقه به ویژه ارتفاعات صیاد، کلوخی و زول از زیستگاه های مهم قوچ اوریال محسوب می شوند.

زیباترین دیدنی های پارک ملی ساریگل

اسامی مرتفع ترین قله های این منطقه به شرح زیر است:

  • قله کالنگا: 2797 متر بالاتر از سطح دریا
  • قله بایل باگلی: 2916 متر بالاتر از سطح دریا
  • قله ماهیگیر: 2419 متر بالاتر از سطح دریا
  • کوه کرکزو: شرقی ترین و مرتفع ترین قله ساریگل با ارتفاع 2893 متر از سطح دریا
  • قله گوچ قلاقی: 2441 متر بالاتر از سطح دریا
  • کوه کارا داش: 1775 متر بالاتر از سطح دریا

چشمه ها

آگ چسمه (لبه شمال غربی منطقه)، چشمه پولاد (غرب منطقه)، چشمه چیل مرغ (مرکز غرب)، چشمه ترکال (مرکز شرق)، چشمه آلبلاگ (مرکز منطقه)، گائو اراکی (شمال شرقی)، یاک چشمه (در جنوب شرقی)، شفت لستان (در شرق منطقه) و چشمه کلوهی (در جنوب شرقی) از معروف ترین چشمه های پارک ملی ساریگل هستند.

در منطقه ساریگل علاوه بر انبوه چشمه ها که پراکندگی نسبتاً خوبی دارند، در تعدادی از دره ها نیز آب به طور مداوم جریان دارد.

خوشبختانه این منطقه به دلیل بارندگی خوب سالانه و نوع نزولات جوی که به ویژه به صورت برف در فصل زمستان است، از نظر منابع آبی با محدودیتی مواجه نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا