ایران گردی

زیباترین جاهای دیدنی هریس در آذربایجان شرقی

تودی تریپ: شهرستان حارث یکی از شهرستان های استان آذربایجان شرقی است که از دو بخش مرکزی و خواجه تشکیل شده است. مرکز این شهر هریس است.

شهرستان هریس از شرق به شهرستان های سراب و مشگین شهر، از غرب به شهرستان تبریز، از شمال به شهرستان های اهر و ورزگان و از جنوب به شهرستان بستان آباد محدود می شود.

از جاذبه های این شهر می توان به آب معدنی آکوزدقی، امامزاده ابواسحق، هرزورز دربند، میدان قلابوری، چشمه سوکلخان، گورستان مینک، سد پارام، سد آرباتان و روس قالاسی اشاره کرد.

نیروگاه سیکل ترکیبی هریس نیز منبع انرژی در این منطقه است.

بهترین و معروف ترین فرش پشمی آذربایجان در شهر هریس بافته می شود. ارتفاع این شهر از سطح دریا بین 1800 تا 1850 متر است و به همین دلیل به بام آذربایجان معروف است.

این شهر به دلیل مجاورت با کوه سبلان و عبور از رودخانه طلهرود بسیار حاصلخیز و سرسبز است.

چشمه های هریس (شامل چشمه آب معدنی، آبشار شیرلان و طبیعت بکر آن، آبشار اسماعیل کندی، آبشار مرتفع و زیبای دربند گوراوان، کوه سپله، چشمه سوکلهان)، شیران و مینک (از روستاهای قدیمی استان)، آرامگاه شیخ اسحاق (واقع در قبرستان قدیمی خانقاه روستا)

زیباترین دیدنی های هریس در آذربایجان شرقی

جاذبه های طبیعی هریس

آبشار شیران

آبشار شیران در روستای شیران از توابع شهرستان حارث واقع شده است. این آبشار از به هم پیوستن بسیاری از رودخانه ها در کوه های اطراف روستای هریس به وجود آمده است. آبشار شیران از دره ای به نام «شیران دره سی» به برکه ای کوچک می ریزد و منظره ای چشم نواز خلق می کند. استخر این آبشار 12 متری محل مناسبی برای شنا و استراحت است.

آبشار شیران در روستای شیران از توابع شهرستان حارث واقع شده است. این آبشار از به هم پیوستن بسیاری از رودخانه ها در کوه های اطراف روستای هریس به وجود آمده است. آبشار شیران از دره ای به نام «شیران دره سی» به برکه ای کوچک می ریزد و منظره ای چشم نواز خلق می کند.

منطقه گردشگری ساپلاک

منطقه گردشگری ساپلاق یکی از جاذبه های تفریحی و طبیعی شهرستان هریس است که در فصل بهار مانند بهشتی زیباست. در این مکان امکانات رفاهی مانند نمازخانه، اقامتگاه و آلاچیق برای گردشگران فراهم شده است. کوه ها، دشت های سرسبز و آبشارهای خروشان، چشم انداز جذاب منطقه گردشگری ساپلک را تشکیل می دهند.

زیباترین دیدنی های هریس در آذربایجان شرقی

مدل منطقه گردشگری دربند گوراوان

گوراوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در روستای هانورود، بخش مرکزی شهر حارث در خارج از این روستا در منطقه دربند گوراوان قرار دارد.

کوه اوکوز داغی و چشمه معدنی

چشمه آب معدنی اوکوز داغی در استان آذربایجان شرقی و شهرستان هریس و بر فراز کوه اوکوز داغی قرار دارد و آب آن در تمام فصول سال جاری است. در نزدیکی چشمه بسار چندین سنگ بزرگ وجود دارد که گمان می رود بقایای آتشفشان باشد. این کوه یکی از مکان های دیدنی هریس است.

دریاچه لی کالا

رشته کوه آتشفشانی خاموش ساوالان در 60 کیلومتری شرق به غرب تا کوه های قوشاداغ هریس امتداد دارد.

در غربی ترین قسمت این رشته کوه روستایی به نام «اسماعیل کندی» قرار دارد.

این روستا از جنوب به روستاهای توپراق لی و جنگل، از شمال غربی به روستای قنگل لو و از جنوب غربی به روستای قملی محدود می شود.

اسماعیل کندی در 16 کیلومتری شهر هریس قرار دارد.

بعد از شهر هریس در فاصله 10 کیلومتری روستای تاریخی «خانقاه» قرار دارد.

مکان های تاریخی هریس

حارث یکی از قدیمی ترین مناطق آذربایجان شرقی است. در وقف نامه ربع رشیدی نام بسیاری از ساکنان آذربایجان ذکر شده است و این نشان می دهد که برخی از آنها مانند حارث در قرن هفتم و هشتم هجری از شهرهای آباد و بزرگ بوده اند.

زیباترین دیدنی های هریس در آذربایجان شرقی

چندین اثر تاریخی مهم از دوران سلطنت ایلخانان و جانشینان آنها در این بخش به جا مانده است که عبارتند از: آرامگاه شیخ اسحاق (در روستای کنگاه هانمرود)، قبرستان مینک، قبرستان هیق، گورستان گوئر، جمال. مسجد سنگی آباد و مسجد اسناق (مرتبط با قرن هشتم هجری). هریس یکی از قدیمی ترین مراکز قالی سازی آذربایجان و ایران است و فرش های حاشیه بلند آن شهرت جهانی دارد.

در 60 کیلومتری تبریز واقع شده و از شمال با شهرستان های ورزگان و اهر، از شرق با استان اردبیل، از غرب با شهرستان تبریز و از جنوب با شهرستان های تبریز، بستان آباد و سراب همسایه است.

آرامگاه شیخ اسحاق

شهر هریس منطقه ای کوهستانی است و کوه کوشاداق و گذرگاه گوجه بل از معروف ترین ارتفاعات این شهر هستند. در روستای خاقان و در کنار کوه آکوزدقی بنایی تاریخی وجود دارد که به آرامگاه شیخ اسحق معروف است. شهرستان هریس در استان آذربایجان شرقی و در مجاورت تبریز و سراب قرار دارد. تاریخ دقیق ساخت بنا مشخص نیست، اما معماری آن شبیه به سبک معماری دوره صفویه است.

مقبره شیخ اسحاق هریسی متعلق به دوره صفویه است و در روستای خانکا، روستای خانمورود، استان آذربایجان شرقی، شهر حارس واقع شده است و این اثر در تاریخ 10 آذر 1357 با شماره ثبت 2511 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هریس یک منظره دیدنی است.

زیباترین دیدنی های هریس در آذربایجان شرقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا