ایران گردی

زیباترین جاهای دیدنی میناب

تودی تریپ: قدمت دشت میناب بیش از 100000 سال است. اما این شهر 2500 سال قدمت دارد و در دوره ساسانیان شکوفا شده است.

مردم محلی بر این باورند که دو خواهر به نام‌های «بی‌بی مینو» و «بی‌بی نازنین» در قدیم این شهر را تأسیس کرده‌اند.

در محل کنونی میناب در سال 1300 شهری به نام آباد وجود داشت که مرکز ایالت قدیم هرمز بود و دارای 7 قلعه بود که با حمله تیمور لنگ ویران شد.

بافت کنونی شهر در محدوده «قلعه هزاره ویرانا» یا «قلعه بی بی مینو» واقع شده است.

در کتب تاریخ دشت میناب با نام هرمز قدیم از دیرباز نام های زیادی برای آن ذکر شده است که قدیمی ترین آنها شهر اوراگانا مربوط به دوره هخامنشیان است.

به دلیل مجاورت با دریا و وجود رودخانه های اطراف شهر به «میان آب» نیز معروف شد و به مرور زمان به میناب تغییر نام داد.

اماکن دیدنی و تاریخی میناب

قلعه هزاره

قلعه هزاره مکان جالب دیگر میناب است که از دوره هخامنشیان تا اواخر دوره قاجار مرکز حکومت‌های محلی بوده و اطراف آن را خندقی احاطه کرده است.

این قلعه در بخش مرکزی شهر یکی از دیدنی های میناب است. قلعه سیریک نیز در شهر سیریک قرار دارد که به کلات میرهاجی نیز معروف است.

زیباترین مکان های دیدنی میناب

این قلعه محل سکونت یک امیر بوده و در قرن هشتم تا دهم هجری مورد استفاده قرار می گرفته است.

قلعه کاردر یا کلات نادرشاهی در 13 کیلومتری جنوب میناب در میان نخلستانی بزرگ قرار دارد.

این قلعه دارای چندین برج است که هر کدام سوراخ هایی در بدنه خود برای علامت گذاری و نظارت بر محیط دارد.

معبد عاشقان

معبد عاشقان (حریره) در روستای کروک در کویر میناب قرار دارد. این معبد نیز یکی از دیدنی های میناب است که در هاله ای از افسانه ها پوشیده شده است.

در افسانه ای درباره این قلعه آمده است که حدود 400 سال پیش دو جوان از دو طایفه دشمن عاشق یکدیگر شده و برای ازدواج با مقاومت شدید قبایل روبرو شدند.

درگیری بین دو قبیله منجر به مرگ این دو جوان می شود. جسدهای خود را بر شتری نهادند و به سوی نامعلومی حرکت کردند.

در همان زمان در محل دفن اجساد این دو بنای یادبود ساختند. جالب است بدانید که به دلیل کمبود آب در ساخت این بنا از شیر شتر استفاده شده است.

از دیگر آثار تاریخی این شهرستان می توان به آب انبار شیرین و فرهاد، قنات آب شهر و حوض سنگی اشاره کرد.

زیباترین مکان های دیدنی میناب

پنج شنبه بازار

پنج شنبه بازار میناب یکی از مکان های معروف و پر جنب و جوش این شهر است که با فعالیت اقتصادی مردم به ویژه بانوان آمیخته است. شهرت این بازار جهانی شده است به همین دلیل گردشگران برای بازدید از این بازار قدیمی به میناب می آیند.

این بازار در مرکز شهر واقع شده و دارای دو قسمت است. یک قسمت سرپوشیده و قسمت دیگر به میدان مرکزی شهر می رسد.

در این مکان می توانید صنایع دستی و محصولات سنتی و خانگی مانند سرامیک، حصیر، ماهی، غذاهای محلی و لباس های دست دوز را خریداری کنید. در واقع اینجا محل مناسبی برای خرید سوغاتی میناب است.

در میان بازارهای مدرن میناب، مجتمع تجاری زیتون در بلوار امام خمینی و همچنین مرکز تجاری تفریحی قلعه هزاره، قبل از بازار ماهی فروشان قرار دارد. مرکز خرید الماس در پشت بازار ماهی واقع شده است.

قلعه بی بی مینو

نام اصلی این مکان قلعه هزاره است که مردم محلی میناب آن را به نام قلعه بی بی مینو می شناسند. مردم میناب معتقدند شهر میناب توسط دو خواهر به نام های بی بی مینو و بی بی نازنین ساخته شده و در این قلعه زندگی می کرده اند.

قلعه هزاره تنها بنای تاریخی شهرستان میناب است. این قلعه در زمان قاجار یکی از مراکز حکومتی بوده که اکنون به ویرانه ای تبدیل شده است.

زیباترین مکان های دیدنی میناب

برخی از جاذبه های طبیعی میناب

لاگونا تیاب

تالاب بین المللی تیاب یکی از مهم ترین اکوسیستم های جنگلی ایران است. وجود حرا و درختان حرا، جدا از زیبایی، زیستگاه مناسبی را برای حیوانات مختلف ایجاد کرده است.

تالاب تیاب زیستگاه بسیاری از پرندگان و ماهیان مهاجر است. همچنین لاروها در این منطقه به خوبی رشد می کنند.

این تالاب به دلیل اهمیت اکولوژیکی آن جزو مناطق حفاظت شده است. در روزهای خنک بهار، این تالاب مکان مناسبی برای قایق سواری و تماشای مناظر زیبای تیاب است.

سد دریاچه استقلال

دریاچه سد استقلال یکی از دریاچه های استان هرمزگان و یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان میناب است. این دریاچه به صورت مصنوعی در 2 کیلومتری شرق میناب و در ارتفاع 59 متری قرار دارد.

بر روی رودخانه میناب واقع شده است به همین دلیل به دریاچه میناب نیز معروف است. بررسی های ساخت این دریاچه در سال 1344 خورشیدی انجام شد و در سال 1353 بهره برداری از صلاح آغاز شد و در سال 1362 به بهره برداری رسید.

زیباترین مکان های دیدنی میناب

رودخانه جگین

یکی دیگر از نقاط دیدنی میناب رودخانه جگین است. این رود میناب از کوه های بشاگرد سرچشمه می گیرد و در نهایت به دریای عمان می ریزد. زیبایی خاص این رودخانه این است که آب از میان کوه ها می گذرد و آب شیرین است.

رودخانه میناب

رودخانه میناب یکی از رودخانه های پرآب در شهرهای جنوبی ایران است. این رودخانه از به هم پیوستن دو رودخانه جگین و رودان به وجود می آید.

این رودخانه بیشتر آب شرب بندرعباس و میناب را تامین می کند و از آب آن برای کشاورزی نیز استفاده می شود.

این رودخانه از کنار شهر میناب می گذرد و با عبور از میان نخلستان ها منظره زیبایی ایجاد می کند.

سواحل میناب

در فاصله 20 کیلومتری از مرکز شهرستان میناب سواحل زیبایی با مناظر بکر و جنگل های حرا وجود دارد که واقعا بی نظیر است و زیبایی خاصی دارد.

حرا نوع خاصی از پوشش گیاهی است، این درختان از آب نمک استفاده می کنند و درختان در فصل بهار گل می دهند و در این فصل می توانید از عسل طبیعی زیر این درختان نیز بهره مند شوید، البته اگر جرات داشته باشید به زنبورها نزدیک شوید. . .

زیباترین مکان های دیدنی میناب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا