ایران گردی

زیباترین جاهای دیدنی عجب شیر کجاست

تودی تریپ: شهرستان عجب شیر در استان آذربایجان شرقی واقع شده و از چندین روستا تشکیل شده است که تعدادی از آنها به عنوان مناطق نمونه گردشگری انتخاب شده اند.

این شهر به تبریز نزدیک است به طوری که گردشگران زیادی در سفر به تبریز از روستاهای عجب شیر دیدن می کنند.

طبیعت زیبا و سرسبز این شهر در کنار آرامش و صمیمیت روستاها از دلایل سفر به شهرستان عجب شیر است.

بر اساس گزارش های تاریخی، شهر عجب شیر و حومه آن بقایای شهر گمشده (شیز)، کوچکترین شهر آذربایجان در دوران اشکانیان و سامانیان است.

در تأیید نهایی این روایات، وجود چندین پدیده باستانی و آثار زندگی انسان در فواصل زمانی مختلف قوت بیشتری می بخشد.

با مراجعه به سوابق تاریخی این شهر به نظر می رسد مقر اصلی و هسته مرکزی آن یکی از محله های قدیمی معروف به سعید آباد بوده و در قسمت جنوبی شهر قرار داشته است.

جاذبه های طبیعی عجب شیر

آبشار هارگولان شهر عجبشیر

روستای هرگلان در شهرستان عجب شیر یکی از نقاط گردشگری این شهرستان است که مناظر منحصر به فردی دارد.

زیباترین دیدنی های عجب شیر کجاست؟

آبشار هارگلان یکی از قابل توجه ترین جاذبه های گردشگری این روستا است.

این آبشار حدود 50 متر ارتفاع دارد و برای رسیدن به آن باید نزدیک به 2 ساعت از روستا پیاده روی کرد، البته مسیر پیاده روی بسیار راحت و همراه با تماشای طبیعت بکر است.

روستای هرگلان در شهرستان عجب شیر یکی از نقاط گردشگری این شهرستان است که مناظر منحصر به فردی دارد. آبشار هارگلان یکی از قابل توجه ترین جاذبه های گردشگری این روستا است.

این آبشار حدود 50 متر ارتفاع دارد و برای رسیدن به آن باید نزدیک به 2 ساعت از روستا پیاده روی کرد، البته مسیر پیاده روی بسیار راحت و همراه با تماشای طبیعت بکر است.

قلعه چای

مدل منطقه گردشگری قلعه چای در شهرستان عجب شیر یکی از نقاط گردشگری است.

قلعه چای دشتی وسیع با آثار تاریخی و طبیعی فراوان است. چهار قلعه باستانی به نام‌های قلعه دهک، قلعه هوری، قلعه جوان و قلعه کوهن دژ در این منطقه قرار دارند.

سد قلعه چای و دریاچه آن ترکیب زیبایی را در این منطقه ایجاد کرده است.

درختان زیادی در اطراف دریاچه سد وجود دارد که می توانید ساعت ها زیر سایه آنها استراحت کنید و از طبیعت اطراف خود لذت ببرید.

زیباترین دیدنی های عجب شیر کجاست؟

منطقه نمونه گردشگری قلعه چای در 55 کیلومتری مرکز این شهرستان دارای جاذبه های تاریخی و فرهنگی است و مقبره تاریخی نیگه چی، دهکده صخره ای چهار بلوط و دو چشمه آب معدنی از جاذبه های تاریخی آن است. جاذبه های معروف

این منطقه دارای پنج قلعه تاریخی و ثبت شده از هزاره اول پیش از میلاد است که شامل قلعه ضحاک، قلعه کوهن دی، قلعه جوان و قلعه هوری می شود.

قلعه چای یکی از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان شرقی است که همه ساله گردشگران و علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند.

جاذبه های تاریخی و گردشگری عجب شیر

ج. داش قلعه

داش قلعه سی یا قلعه ضحاک بر روی کوهی در شهرستان عجب شیر قرار دارد. به گفته مورخان، از این قلعه به عنوان قلعه استفاده می شده و دارای برجی است که برای حفاظت از قلعه ساخته شده است.

آب انبارهای سنگی، آب انبار، سالن شورا، حمام و آسیاب بخشی از ساختمان قلعه بوده است. قلعه به گونه ای ساخته شده بود که مهاجمان نمی توانستند به آن حمله کنند.

حالا برای رسیدن به قلعه ضحاک باید جاده ای سخت و ناهموار را طی کنید.

داش قلعه سی یا قلعه ضحاک بر روی کوهی در شهرستان عجب شیر قرار دارد. به گفته مورخان، از این قلعه به عنوان قلعه استفاده می شده و دارای برجی است که برای حفاظت از قلعه ساخته شده است.

آب انبارهای سنگی، آب انبار، سالن شورا، حمام و آسیاب بخشی از ساختمان قلعه بوده است.

قلعه به گونه ای ساخته شده بود که مهاجمان نمی توانستند به آن حمله کنند. حالا برای رسیدن به قلعه ضحاک باید جاده ای سخت و ناهموار را طی کنید.

زیباترین دیدنی های عجب شیر کجاست؟

مسجد شیرلو جامع عجب شیر

مساجد چوبی و تاریخی دوره صفویه که سرآغاز معماری بناهای چوبی در آذربایجان است، قطعا کاخ های چهل ستون، هشت بهش و عالی کاپو در اصفهان و برخی بناهای ایران از معماری چوبی او نشأت گرفته اند.

این مساجد علاوه بر استفاده به عنوان اماکن مذهبی و مقدس، اکنون مکان مناسبی برای جذب گردشگران علاقمند به آثار تاریخی و فرهنگی است.

مساجد شیرلو و روستای گوراوان و شیسوان از مساجد چوبی شهرستان عجبشیر هستند که سقف چوبی آن با کنده کاری های زیبا و رنگ های طبیعی و گیاهی تزیین شده است.

بندر رحمانلو

بندر رحمانلو در ساحل شرقی دریاچه ارومیه در بخش غربی دیزجرود و در بخش مرکزی عجب شیر واقع شده است.

زمانی که آب دریاچه خشک نشد، این بندر یکی از بندرهای مهم برای پهلوگیری کشتی ها در اکوسیستم دریاچه ارومیه به شمار می رفت و به آب شور و گل و لای در سواحل شرقی دریاچه ارومیه معروف بود.

البته در حال حاضر نیز با وجود اینکه آب دریا خشک شده است، اما به گفته کارشناسان و گردشگران، این بندر زیباترین نقطه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی است که به عنوان منطقه گردشگری ملی نیز شناخته می شود.

ساحل این بندر تاریخی از قدیم الایام به ویژه در قاجار محل تفریح ​​مردم و پادشاهان این سلسله بوده است.

زیباترین دیدنی های عجب شیر کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا