ایران گردی

زیباترین جاذبه های گردشگری کوهبنان در کرمان

تودی تریپ: کوهبنان یکی از شهرستان های استان کرمان است که نام خود را از کوهبنان گرفته است زیرا این شهرستان در مرتفع ترین نقطه مرز کرمان قرار دارد.

شهر کوبانان یکی از شهرستان های استان کرمان است. کلمه کوهبنان از کلمه کوهبنان گرفته شده است.

از آنجایی که مرتفع‌ترین نقطه مرزی کرمان کوهبنان است، آب و هوای معتدل کوهستانی دارد و کوه‌های بلندی که بلندترین آن‌ها کوه داودان است احاطه شده است.

زبان و گویش مردم کوهبنان با زبان و گویش کرمانی تفاوت هایی دارد به گونه ای که مردم روستاهای شمالی کوهبنان به دلیل همجواری با استان یزد گویش ترکیبی کرمانی و یزدی دارند.

جاذبه های زیبا و دیدنی کوهبنان

برج افزاد کوبندان

برج افزاد کوبندان در روستایی به همین نام قرار دارد و یکی از آثار تاریخی استان کرمان به شمار می رود. برج افزاد بر روی تپه ای واقع شده و دارای 5 طبقه و ارتفاع 10 متر می باشد.

تنها آکواریوم طبیعی ایران در روستای درگزک شهرستان کوبان در استان کرمان قرار دارد.

چشمه کوهبنان که به عنوان یک آکواریوم طبیعی شناخته می شود، زیستگاه گونه های مختلف ماهی به خصوص ماهی قرمز است. در کنار ماهی های زیبا، گیاهان آبزی نیز در این چشمه وجود دارد که این بهار را بسیار شبیه به آکواریوم می کند.

سال گذشته بیش از 100 هزار نفر از آکواریوم طبیعی درگزک بازدید کردند که زیبایی این مکان را نشان می دهد. بهار امسال گردشگرانی از کشورهای فرانسه، آلمان، چین، ژاپن، آفریقا و ایتالیا نیز به این سفر سفر کردند.

زیباترین جاذبه های گردشگری کرمان

منطقه حفاظت شده کوه آسیاب

منطقه حفاظت شده کوه آسیاب کوه بنان دارای دو رشته کوه مرتفع متصل به یکدیگر به نام‌های کوه ده بادان (معروف به کوه آسیاب یا حسن کل) و کوه کیلاسا با دره‌ها و دره‌های فراوان است که از زیستگاه‌های امن حیات وحش منطقه محسوب می‌شود.

همچنین با پوشش جنگلی و علفزارهای انبوه، یکی از بهترین مناطق بکر و مستعد شهر است و پست ترین نقطه منطقه، دامنه ارتفاعات مجاور شهر کو بنان با ارتفاع 24 متر از دریا است. ترازترین و مرتفع ترین آن ارتفاع کوه ده بادان (معروف به آسیاب یا حسن کل) است که از سطح دریا 3280 متر ارتفاع دارد.

تاج و تخت امیر

تخت امیر «تخت لطیفی» بنایی است از سنگ و ساروج در دامنه کوه خانقاه. زیارتگاه عرفا و پناهگاه آنان بود. در آنجا تدریس کنند و جلسات شبانه خود را برای آموزش برگزار کنند. علوم و فنون مختلفی در آنجا شکل گرفت.

رونویسی

در دامنه کوه خانقاه و به موازات تخت لطیفی روبروی مسجد الرضا، ابیات زیبایی بر دل صخره ای منسوب به کمال الدین خجندی و قدمتی حدود 700 ساله حک شده است.

درختان سرو

در 14 کیلومتری شمال شهر کوهبنان روستایی با درختان بسیار زیبا و سالم حدود 12 تا 15 متر وجود دارد و قدمت آنها بیش از 5 هزار سال است. این درختان به صورت طبیعی در شیب روییده اند که منطقه ای بسیار زیبا و بکر را ایجاد کرده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری کرمان

جاذبه های گردشگری کوهبنان

عبور از مارکوپولو

مار کو پلو جهانگرد معروف ایتالیایی هنگام عبور از کوهبنان و گذراندن چند روز در کوهبنان در کتاب خود می نویسد: کوهبنان شهری بسیار بزرگ است که آهن، فولاد، توتیا و آینه فولادی تولید و صادر می کند.

خانقاه شیخ ابوسعید

در کنار کوهی به نام کوه خانقاه، در کنار پارک برهان الدین و نزدیک حرم خواجه خضر، بنایی به نام خانقاه ابوسعید ابوالخیر قرار دارد.

در بالای این کوه قلعه ای معروف به قلعه دختر قرار دارد که البته در حال تخریب است. در محوطه این بنا سکویی از سنگ مرمر وجود دارد که به احتمال زیاد محل برگزاری کلاس ها و مراسم مذهبی طلاب بوده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری کرمان

خانه آل طه

این بنا یکی دیگر از آثار زیبا و تاریخی و یکی از مکان های دیدنی کو بنان است

بنایی آجری گنبدی که نسیمی زیبا بر سقف آن می وزد. نمای جلوی بنا با آجرهای تزئینی و هندسی تزئین شده است.

فضاهای این تالار ستون، هشتی، نمازخانه و صحن با درختان چنار زیبا و کهنسال و همچنین باغ پسته در مجاورت حمام اختصاصی و قدیمی است که نمایانگر باز بودن این بنا و قدمت آن مربوط به دوره قاجار است.

امامزاده بی بی عصمت

در شمال غربی شهرستان کهبنان استان کرمان زیارتگاه امامزاده بی بی عصمت هاتون قرار دارد. بقعه امامزاده بی بی عصمت هاتون همه روزه پذیرای عاشقان روستا و شیعیان آن حضرت است.

امامزاده سیده بی بی عصمت خاتون در مکانی با آب و هوای عالی و مناسب قرار دارد و اکثر مراسم مذهبی شهرستان کوهبنان در این امامزاده برگزار می شود. همچنین مردم روستاها و شهرهای اطراف به زیارت این امامزاده می آیند.

زیباترین جاذبه های گردشگری کرمان

هشت آسیاب

هشت آسیاب آبی کو بنان یکی از شاخص ترین آثار تاریخی ایران است که نشان دهنده خلاقیت مردم کو بنان و قدرت ایرانیان در درک این موضوع است که سری هشت آسیاب آبی در قسمت شمالی این شهر واقع شده است. شهر کو بنان و یکی از جاذبه های کو بنان است.

هشت آسیاب متوالی ساخته شد و هر کدام از آنها به نام صاحب خود از قنات ده ملک نامگذاری شد و در کنار این آسیابها درختان تنومندی وجود دارد که با صدای زیبای آب فضایی جنگلی و زیبا ایجاد می کند که باعث راحتی و آسایش می شود. آسایش مسافران این آثار را بیش از هزار سال قدمت می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا