ایران گردی

زیباترین جاذبه های گردشگری نی ریز

تودی تریپ: شهرهای باستانی زیادی در ایران وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به شهر زیبای نی ریز اشاره کرد که با تاریخ تاریخی و کهن خود بسیار حائز اهمیت است. این شهر یکی از زیبایی های استان فارس محسوب می شود.

با توجه به اسناد تاریخی که از این شهر در دست است، می توان گفت که شهر نیریز در دوران مادها از اعتبار و اهمیت زیادی برخوردار بوده است، با وجود کاشی های سفالی باقی مانده از دوران هخامنشیان در این مناطق، می توان گفت: شهر نی ریز در دوره هخامنشیان ساخته شده است.

این شهر از نظر آب و هوایی موقعیت مناسبی برای بازدید از شهر نی ریز در فصول سرد سال دارد.

علت نامگذاری این شهر در بسیاری از منابع به انحاء مختلف بیان شده است، برخی بیان می کنند که این شهر دارای معادن عظیم آهن بوده و در ساخت سلاح بسیار مشهور بوده است و برخی دیگر می گویند که در این شهر عصا زارهای زیادی وجود دارد. وجود داشت.

دیدنی ها و جاذبه های گردشگری نی ریز

کاروانسرای نی راز

این کاروانسرا در مرکز شهر نی ریز واقع شده است و در گذشته کاروان های تجاری از استان های کرمان، یزد، بندرعباس و فارس; که از راه باریک نی گذشتند، در این کاروانسرا که مرکز تجاری مهمی بود، استراحت کردند.

در مجاورت این کاروانسرا، حمامی به سبک حمام گنجعلی خان کرمان قرار دارد که امروزه نیز پابرجاست و به کاروانسرای و حمام سرای حاج محمد حسن معروف است و ارزش تاریخی و معماری دارد.

مسجد جامع نی ریز

مسجد جامع کبیر نی ریز به عنوان یکی از قدیمی ترین مساجد ایران شناخته می شود. برخی معتقدند این مسجد یکی از آتشکده های زرتشتیان بوده و در دوره اسلامی به مسجد تبدیل شده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری نی ریز

از آثار تاریخی قابل مقایسه با مسجد جامع نی ریز می توان به طاق های سنگی دوره ساسانی، ایوان کاخ فیروزآباد و طاق قصری در تیسفون اشاره کرد.

مسجد جامع کبیر نی ریز در 18 مرداد 1312 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و هم اکنون تحت حفاظت و حمایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران قرار دارد.

روستای کوشک

روستای بختگان یکی از روستاهای شهرستان نی ریز در استان فارس است، روستاهای کوشک، جهان آباد، حسن آباد، دخمرد، فیچان، تلهکی از روستاهای این روستا هستند.

روستای کوشک به عنوان مرکز این روستا شناخته می شود که در ۲۹ درجه و ۴۰ دقیقه شمالی و ۵۳ درجه و ۵ دقیقه طول شرقی واقع شده است.

روستای کوشک تا مرکز منطقه (آباده طشک) 22 کیلومتر و تا مرکز شهرستان (نیریز) 90 کیلومتر فاصله دارد.

این روستا از شمال غربی با روستای جهان آباد، از جنوب با دریاچه بختگان همسایه است و زمین های کشاورزی روستا از شرق و غرب در لغت به معنای کاخ کوچک است.

دیدنی های طبیعی نی

چشمه پلنگ

چسمه پلنگان در نی ریز استان فارس قرار دارد. این چشمه که از دامنه کوه سلطان شهباز در 20 کیلومتری جنوب غربی نی ریز سرچشمه می گیرد باغات انجیر، انار و بادام اطراف شهر نی ریز را آبیاری می کند و باعث رونق تفرجگاه پلنگان می شود.

منطقه پلنگان به ویژه در فصل بهار و تابستان پذیرای گردشگران و حتی گردشگران است.

و اصلی ترین تفرجگاه مردم شهرستان نی ریز در روز سیزدهم فروردین هر سال است.

زیباترین جاذبه های گردشگری نی ریز

بیشه باغ

در قسمت جنوبی دره باغ و چشمه ای با آب زلال وجود دارد. درختان انجیر و بادام کوهی تمام کوه این منطقه را پوشانده است و در فصل بهار پوشش گیاهی با شقایق پوشانده می شود.

چشمه ای در شالیزار

چشمه برین زار از دره پلنگان سرچشمه می گیرد و در نهایت به حوضه می ریزد. در فصل بهار به خصوص در عید نوروز یکی از بهترین انتخاب ها برای شما عزیزان می تواند این اقامتگاه باشکوه و بسیار زیبا در شهر نی ریز باشد.

بد خواندن

بید خون در قسمت جنوبی نی ریز و در حدود 5 کیلومتری نی ریز قرار دارد. شهرت این مکان به دلیل وجود سه درخت چنار کهنسال و یک چشمه یاقوت است.

در اطراف این مکان می توانید درختان انجیر، بادام، بادام و بادام کوهی را ببینید.

علت این نام وزش باد به سمت درختان است که در زبان محلی به «بید باخون» معروف است.

زیباترین جاذبه های گردشگری نی ریز

آبشار تارم

این آبشار در پنج کیلومتری نی ریز و در دامنه کوه های جنوبی این شهر قرار دارد و ترکیبی از زیبایی های طبیعی از جمله چشمه، کوه، جنگل و قنات زیبای اباذردشت بر زیبایی آن افزوده است.

شهر نی ریز در 35 کیلومتری شمال شرقی استبان و 200 کیلومتری شیراز قرار دارد و مناظر زیبای آن از نی ریز تا ارسنجان در نوع خود دیدنی و جذاب است.

پس از عبور از درختان انجیر، آب آبشار و چند چشمه نزدیک آن به آب قبر می ریزد. این آبشار حدود 115 متر ارتفاع دارد و یک آبشار فصلی است.

منطقه حفاظت شده بهرام گور

منطقه حفاظت شده بهرام گور در جنوب شرقی شهر نی ریز قرار دارد.

وسعت آن به 260000 هکتار می رسد و دارای ارزش پوشش گیاهی بالایی است از جمله: بانه، بادام کوهی، کیچ، گاز، درمن، انواع گون، آویشن و آنگوس و جانورانی از جمله گونه های کمیاب مانند: یوزپلنگ آسیایی، گورخر آسیایی، جبیر، هوبره. ، گربه وحشی، کاراکال، قوچ، گوسفند، نگهبان، گرگ، کفتار.

این منطقه مکان بسیار مناسبی برای انجام تحقیقات دانشمندان و محققین و بوم شناسان می باشد.

زیباترین جاذبه های گردشگری نی ریز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا