ایران گردی

زیباترین جاذبه های گردشگری شهربابک کرمان

تودی تریپ: شهربابک یکی از شهرستان های استان کرمان است. این شهر در محور جنوب به شمال ایران و در غرب استان کرمان واقع شده است.

فاصله این شهر تا کرمان 240 کیلومتر است. تاریخ شهربابک به اردشیر بابکان بنیانگذار سلسله ساسانی برمی گردد.

شهربابک یکی از معدود شهرهای استان کرمان است که در نزدیکی استان های یزد و فارس قرار دارد.

این شهر به شهر علم و فرهنگ شهرت دارد. منگلی ها، میمندی ها، مرجی ها، آبداری ها، مدواری ها، هارنشک ها و تعدادی دیگر از اقوام این شهر را می توان نام برد.

از مکان های جالب شهربابک می توان به عمارت موسی خانی، روستای صخره ای میمند، غار ایوب، نمکزار استبرق، آبدر، سقاقهنا و پارک خرسند اشاره کرد که در ادامه به شما عزیزان تقدیم می کنیم.

دیدنی های تاریخی و زیبای شهربابک

آتشکده در آذرباخ

در غرب استان کرمان شهری به نام شهربابک از قدیم الایام با آثار تاریخی بی نظیری برای ما حفظ شده است. در زمان ساسانیان اوج رونق شهر بابک را می بینیم.

یکی از دیدنی های تاریخی شهربابک، آتشکده آذرباخ است که تاریخ ساخت آن به دوران پادشاهان کیانی و تولد زرتشت برمی گردد.

بقایای آتشکده آذرباخ در 30 کیلومتری شمال غربی شهربابک و در جاده انار به شهربابک بر فراز تپه ای قرار دارد.

زیباترین جاذبه های گردشگری شهربابک کرمان

این آتشکده که در روستای کوهتو کرها قرار دارد توسط اسکندر مقدونی ویران شد و شخصی به نام بابک پسر ساسان آن را بازسازی کرد.

آتشکده آذرباخ سنگی با پلانی متقارن و ارتفاعی در حدود 9 متر است که دارای 4 در ورودی در چهار طرف بنا است.

بالای هر در یک پنجره کوچک تعبیه شده که به زیبایی ساختمان می افزاید. سقف آتشکده آذرباخ به صورت گنبدی ساخته شده و دیوارهای داخلی آن با گچ پوشانده شده است.

شهر بابک همزمان با آخرین پادشاه صفوی که مصادف با خروج نیروهای افغان از ایران بود مورد حمله قرار گرفت. بنابراین آتشکده و شهر در درگیری بین نیروهای افغان و رزمندگان شهربابک آسیب زیادی دید.

حاکم شهربابک به نام میر قطب الدین حیدر در این جنگ کشته شد و در آتشکده آذربه به خاک سپرده شد.

به همین دلیل آتشکده آذربه به گنبد میر قطب الدین حیدر نیز معروف است. از دیگر دیدنی های تاریخی شهر بابک می توان به روستای صخره ای میمند، عمارت موسی هانی، مسجد قدیمی شهر و برج منصوری اشاره کرد.

مسجد و حسینیه شهر قدیم

این بنا در یکی از کوچه های قدیمی شهربابک قرار دارد و طبق شواهد می توان این بنا را از بناهای دوران صفویه دانست.

صحن این مسجد دارای پلان مربع است که در وسط هر یک از اضلاع آن یک ردیف بزرگ در وسط و دو ردیف کوچک در طرفین قرار دارد.

سقف تمام قسمت ها گنبدی و آجری است.

زیباترین جاذبه های گردشگری شهربابک کرمان

حمام حاجی آخوند

سال ساخت حمام ابوالمعالی معروف به حاجی آخوند 1062 می باشد. حمام دارای دو قسمت مجزا برای زنان و مردان است. همچنین این حمام دارای سه مخزن آب سرد و گرم است و آب آن از قنات اصلی دهج تامین می شود. با گذشت زمان یکی از حیاط ها ویران شد و دیگری هنوز برای حمام استفاده می شود.

در حیاط حمام لوله هایی تعبیه شده بود که با افروختن آتش زیر لوله ها گرمایش حمام را به کار می بردند. ظاهر حمام شباهت زیادی به حمام گنجعلی خان کرمان دارد.

  • نشانی: شهربابک، دهدج

مناظر طبیعی و دیدنی شهربابک کرمان

غار ایوب

این غار در 80 کیلومتری بخش دهاج شهربابک قرار دارد. غار ایوب به دلیل ردپایی که به حضرت ایوب (ع) منسوب است، زیارتگاه بسیاری از مردم است.

دهانه غار در وسط کوه و در ارتفاع زیاد قرار دارد. در گوشه ای از دیوار شرقی و از سقف، شریان آب باریکی سال ها جاری بود. بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از غار ایوب است. این عبادتگاه هر ماه پذیرای شش هزار زائر است.

  • نشانی: شهر بابک در ۷ کیلومتری شهر دهج

زیباترین جاذبه های گردشگری شهربابک کرمان

دریاچه موکرگه

این دریاچه در 32 کیلومتری جنوب شهربابک و در دشت وسیعی از ماسه های سفید واقع شده و بسیار بزرگ است. یکی از نکات جالب دریاچه ماخرگه این است که می توانید با حرکت در اطراف از انعکاس شگفت انگیز و زیبای تصاویر آسمان و محیط لذت ببرید.

از این نظر می توان آن را با نمکزار سالار اویونی در بولیوی که «بزرگترین آینه روی زمین» نامیده می شود مقایسه کرد.

دریاچه مخرق یک اکوسیستم فصلی است که با اولین بارندگی در آبان ماه در منطقه زهکشی می کند. زمانی که بارندگی در منطقه نرمال باشد، آب این دریاچه تا پایان مرداد ماه باقی می ماند و پس از آن به نمکزار وسیعی تبدیل می شود.

بنابراین با توجه به شرایط آب و هوایی و وضعیت زهکشی دریاچه، بهترین زمان برای بازدید اواسط فصل بهار است.

  • نشانی: شهربابک 32 کیلومتری جنوب بابک

منطقه ژوزیم

منطقه جوزم در 45 کیلومتری شهربابک قرار دارد و هم اکنون یکی از خوش آب و هواترین مناطق این شهر به شمار می رود. جوزم دارای رودخانه دائمی است که بر زیبایی منطقه می افزاید.

جوزم علاوه بر جاذبه های طبیعی و گردشگری دارای بناهای تاریخی از جمله حمام قدیمی، مسافرخانه، عمارت شاترگاه و گورستان قدیمی است.

زیباترین جاذبه های گردشگری شهربابک کرمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا