ایران گردی

زیباترین جاذبه تاریخی آباده فارس کجاست؟

تودی تریپ: قلعه ایزداسات یکی از غیر قابل نفوذترین قلعه های باستانی ایران است.

می گوییم غیر قابل نفوذ چون این قلعه از سه طرف به پرتگاه منتهی می شود و ورودی آن فقط از یک طرف است.

قلعه ایزداسات بر روی صخره های رسوبی ساخته شده است که مساحت نسبتاً کمی دارد، به طوری که سازندگان آن مجبور بودند بیشتر خانه ها را دو یا سه طبقه طراحی کنند تا افراد بیشتری را در خود جای دهد.

در مقابل تنها دروازه ورودی شهر و پل که در قسمت جنوبی آن قرار دارد، خندقی کنده شد تا دست مهاجمان و دزدان از اموال و جان اهالی قطع شود.

قلعه ایزداحت; زیباترین جاذبه تاریخی آباده

این قلعه دو هزار سال قدمت دارد و یکی از شگفتی های شهرسازی و مهندسی در ایران باستان است. این قلعه شگفت انگیز بر روی سنگ های رسوبی ساخته شده و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در اطراف قلعه ایزدشت خانه های روستایی وجود داشت و ساکنان آن تا حدود 200 سال پیش در آن زندگی می کردند.

اکنون بقایای خانه ها باقی مانده و به مکانی خالی از سکنه تبدیل شده است.

زیباترین جاذبه تاریخی آباده فارس کجاست؟

بسیاری از گردشگران خارجی در سفرنامه های خود از قلعه ایزدشت یاد کرده اند. همچنین خوشبختانه تصاویری از دوران قدیم قلعه بازدم وجود دارد و هنرمندان متعددی این قلعه را به تصویر کشیده اند.

چارلز هیث در سال 1815، یوجین فلاندن در سال 1840 و هارولد وستون در سال 1920 این قلعه را نقاشی کردند. در سال 1873، ارنست هولزر، عکاس آلمانی، از قلعه ایزدشوار عکس گرفت.

وقتی کمی در اطراف این شهر باستانی قدم بزنید، ناگهان قلعه ای عظیم را در قسمت جنوب شرقی مشاهده خواهید کرد.

وسعت این قلعه به قدری بزرگ است که در نگاه اول شما را مبهوت عظمت آن می کند. ساختمان بزرگ و طبقاتی آجری که بر روی یک نقطه مرتفع ساخته شده است.

جالب است بدانید که در طول تاریخ، قلعه ایزدشت اولین بنای خشتی چند طبقه بوده است. اندازه این قلعه سفالی بسیار بزرگ است و در کنار ارگ بم قابل اندازه گیری است.

البته شاید تعجب کنید که بدانید بعد از ارگ بم، قلعه ایزدشت بزرگترین قلعه خشتی جهان است و نام آن در سازمان میراث جهانی به ثبت رسیده است.

قلعه ایزداست مانند پدری دلسوز در طول تاریخ به خوبی از خانواده خود محافظت کرده است. در واقع مهمتر از ساخت و معماری این قلعه موقعیت مکانی آن است که بسیار هوشمندانه و عالی انتخاب شده است.

قلعه ایزداسات در ارتفاع حدود پنج تا پانزده متری قرار دارد. فقط قسمت غربی آن ارتفاعی برابر با زمین دارد و به همین دلیل است که دشمنان نمی توانند نفوذ کنند.

بسیاری از شکوه و عظمت قلعه ایزداسات به همین دلیل است.

در وسط قلعه آتشکده ای وجود دارد که نشان از رونق و اهمیت این قلعه در گذشته دارد.

زیباترین جاذبه تاریخی آباده فارس کجاست؟

حمام بسیار زیبایی نیز در گوشه ای از این قلعه طبقاتی قرار دارد که یکی از مهم ترین بناهای عمومی این بنا است. از قلعه ای که زمانی نفوذ به آن غیرممکن بود، اکنون چیزی جز ویرانه های ساختمان های آن باقی نمانده است.

عکاسان بسیاری از این بنای باشکوه مربوط به دوره قاجاریه عکاسی کرده اند. «آنتوان سوروگین» از آن دسته عکاسانی است که خاطرات نادری از او به یادگار گذاشته است.

برخی از گردشگران و هنرمندان قدیمی تصاویر زیبایی از این قلعه شگفت انگیز ترسیم کرده اند.

قلعه ایزدات کجاست؟

شهر باستانی ایزدات زادگاه تمدنی غنی در آن زمان بود. برخلاف ظاهر امروزی آن که بی آب، بی علف و متروک است، زمانی شهری بزرگ و قلعه ای مستحکم در این مکان، آن را به یک ستون مهم تبدیل کرده است.

تاریخچه این شهر باستانی به دوران ساسانیان می رسد و البته بناهایی از دوران صفویه نیز در نزدیکی آن دیده می شود.

از دیگر نام های این قلعه می توان به قلعه سرسنگ یا قلعه قدیمی اشاره کرد.

این قلعه اولین ساختمان چند طبقه جهان محسوب می شود و ساکنان آن برای اولین بار در جهان زندگی در یک آپارتمان را تجربه کردند.

نکته جالب در مورد قلعه ایزدشت شباهت آن به ارگ ​​بم است.

زیباترین جاذبه تاریخی آباده فارس کجاست؟

اعتقاد بر این است که ارگ ​​بم بزرگترین سازه خشتی در جهان است که در زلزله سال 2002 تقریباً ویران شد. خوشبختانه در همان سال مرمت شد.

پس از ارگ بم، قلعه بازدم بزرگترین قلعه خشتی جهان محسوب می شود.

نشانی: استان فارس، بخش مرکزی شهرستان آباده، جنوب شرقی شهرستان ایزدشت

قلعه ایزداسات در قسمت جنوب شرقی شهر ایزداسات در شکافی در زمین و در کنار رودخانه ای خشک شده ساخته شده است که به دلیل قرار گرفتن در این شکاف از دید بسیاری از مردم پنهان مانده است.

شهرستان ایزداس از توابع شهرستان آباده در استان فارس است.

راه دسترسی به قلعه ایزدشت

برای رسیدن به قلعه ایزدشت از آباده به سمت میدان آزادی و از آنجا به اتوبان آباده – شهررضا حرکت کنید.

کمتر از یک ساعت دیگر به ایزدشت خواهید رسید. اگر از اصفهان به شیراز سفر می کنید، ایزداس حدود یک ساعت با شهرضا فاصله دارد.

  • فاصله شیراز تا قلعه ایزداش: حدود 340 کیلومتر
  • فاصله اصفهان تا قلعه ایزدشت: حدود 150 کیلومتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا