ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کبودرآهنگ در همدان

تودی تریپ: شهرستان کبودراهنگ در شمال غربی استان همدان واقع شده و از شمال به شهرستان خدابنده، از غرب به شهرستان های بیجار و کوروه، از جنوب به شهرستان های بهار و همدان و از شرق به شهرستان های رزن و فامنین محدود می شود.

کبودرآهنگ دارای شهرک صنعتی ویان و کارخانه فولاد ویان است که در نزدیکی روستای ویان قرار دارند. همچنین نیروگاه شهید مفتح در نزدیکی این شهر در سال ۱۳۷۵ ساخته شد.

نیروگاه شهید مفتح با تولید سالانه 40 هزار و 485 مگاوات تولید ناخالص برق یکی از نیروگاه های حرارتی کشور است که 60 درصد برق آن در استان همدان مصرف می شود و 40 درصد مابقی به استان های همجوار از جمله مرکزی صادر می شود. استان های کردستان و زنجان خواهد بود

جاذبه های گردشگری کوبودرآهنگ

غار علیصدر

غار علیصدر یکی از منحصربه‌فردترین و دیدنی‌ترین غارهای شناور طبیعی جهان است که در روستای علیصدر، بخش گل تپه، بخش کبودرآهنگ و در ۷۵ کیلومتری شمال غربی شهر همدان قرار دارد. این غار در ارتفاع 1900 متری قرار دارد.

سقف غار که در برخی قسمت‌ها از سطح آب تا 10 متر ارتفاع دارد، با رسوبات خالص کربنات کلسیم مخلوط با سایر عناصر شیمیایی پوشیده شده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری همدان

این رسوبات استالاگمیت هایی با اشکال جذاب ایجاد کرده اند و در پایین غار و در جاهایی که آب وجود ندارد، استالاگمیت ها نیز منظره زیبایی را ایجاد کرده اند.

غار علیصدر بزرگترین مهمانسرای غار آبی، کلبه های چوبی، آپارتمان های اقامتی، چادرهای صحرایی، بازار، نمازخانه، پارکینگ و محوطه مناسب برای کوه نوردی از جمله امکاناتی است که می توانید در منطقه غار علیصدر استفاده کنید.

می توان گفت چنین پدیده غاری حاصل مجسمه سازی طبیعت است که میلیون ها سال برای خلق آن تلاش کرده است.

در محوطه غار راهروها و دهلیزهای پیچ در پیچ زیادی وجود دارد. در داخل غار، دریاچه بزرگی توسط یک سری نهرهای آب تشکیل شده است، بنابراین تنها با قایق می توان به اعماق غار نفوذ کرد.

عبور از این غار آبی شگفت انگیز بسیار ساده و آسان است و همین امر غار آبی علیصدر را از بسیاری دیگر از غارهای آبی جهان متمایز می کند.

اهالی روستاهای اطراف غار به ویژه روستای علیصدر از این غار به عنوان سد استفاده می کردند و همین امر باعث بالا آمدن سطح آب تا ورودی غار شده و امکان دسترسی به غار را از بین می برد.

بهترین راه برای رسیدن به غار علیصدر جاده جدید همدان لاجین به بیجار است.

آهنگ کبوتر پل کوریج

پل کوریجان در ۲۲ کیلومتری شمال همدان و در سمت چپ جاده همدان – تهران بر روی یکی از شاخه های رودخانه کراچای ساخته شده است.

پل کوریجان در شهر کبودرآهنگ روستای کوریجان قرار دارد، پل آجری با 5 دهنه بزرگ و 4 دهنه کوچک مزین به طاق های عرضی یکی از بناهای به جا مانده از دوره صفویه است. این پل در دوره قاجار تزئینات خاصی ندارد.

زیباترین جاذبه های گردشگری همدان

همچنین بخش‌هایی از این پل تاریخی در دوران کنونی تقریباً تخریب شد که به‌تازگی به لطف میراث فرهنگی استان همدان مرمت شده است.

این اثر مربوط به دوران صفویه در تاریخ 4 اسفند 1379 با شماره ثبت 3248 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دیدنی های کوبودرآهنگ

قلعه سنگی باشقیرستان، کوبودرآهنگ

قلعه سنگی باشکورتران در 1.5 کیلومتری ضلع جنوبی روستای باشکورتران در بخش شیرینسو شهرستان کبودراهنگ قرار دارد که بر فراز کوهی قرار دارد که دسترسی به قلعه را پس از عبور از جاده مالرو و در قسمت هایی با شیب تند دشوار می کند. .

از بالای این قلعه می توان طیف وسیعی از دره ها، دشت ها و ارتفاعات اطراف منطقه را مشاهده کرد.

این محوطه تاریخی یکی از مهم‌ترین سکونت‌گاه‌های فرهنگی دوره میانه اسلامی محسوب می‌شد که به گفته باستان‌شناسان نقش رابط ارتباطی با مناطق فرهنگی دشت همدان و زنجان را ایفا می‌کرد.

نحوه استقرار و شکل گیری آن در ارتفاع نشان دهنده اهمیت استراتژیک و استراتژیک آن در تبادل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی منطقه است.

این قلعه با حصارهای تدافعی و مستحکم شبیه قلعه های نظامی و تدافعی است که بر اساس بستر صخره ای آن شکل گرفته است.

دیوار قلعه به صورت دیوار سنگی ضخیم و برج های دیده بانی با سنگ خرد شده و ملات ساروج در بیشتر قسمت ها هنوز حفظ شده است اما در برخی از قسمت ها با گذشت زمان فروریخته است.

قطر دیوارهای قلعه دو متر و ارتفاع باقی مانده به چهار متر می رسد.

زیباترین جاذبه های گردشگری همدان

پارک لاله کبودراهنگ

پارک لاله مکانی زیبا با فضای سبز مناسب است که گردشگران و مسافران برای استراحت و گذراندن اوقاتی خوش به آنجا می روند.

این پارک که در شهرک کبودرآهنگ قرار دارد به دلیل فضایی که برای چادر زدن دارد برای اسکان مسافران نوروزی مناسب است.

یک حوض دایره ای بزرگ در داخل پارک وجود دارد که جلوه زیبایی به محیط می بخشد. تولیپ پارک امکاناتی مانند بوفه، سرویس بهداشتی، مکان مناسب برای استراحت و نشستن را در اختیار شما قرار می دهد.

پارک لاله کبودراهنگ در جنوب غربی شهر کبودراهنگ در استان همدان قرار دارد. پارک لاله در واقع در پارک کبودرآهنگ قرار دارد و به قسمتی از استخر یا دریاچه بزرگ مدور آبی اطلاق می شود که در این پارک قرار دارد، اما به طور کلی به این اشاره دارد. می گویند لاله پارک سبز.

این پارک در انتهای بلوار نیروی هوایی کبودرآهنگ جنب سالن ورزشی علی بن ابی طالب قرار دارد. فضای سبز زیبای پارک و همچنین دریاچه گرد و بسیار تمیز این پارک چشم انداز جالبی به پارک می دهد.

محیطی مناسب برای گذراندن اوقات خوش در فضایی با آب و هوای عالی از ویژگی های این پارک است. گردشگرانی که از شهر کبودرآهنگ دیدن می کنند به لطف امکانات اولیه مناسب برای مسافران به ویژه نوروز می توانند عکس های خاطره انگیزی در این پارک داشته باشند. گردشگران، این پارک توصیه می شود.

زیباترین جاذبه های گردشگری همدان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا