ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری کاشمر

تودی تریپا _ خدمات توریستی: تاریخ کشمیر از بیش از 2 هزار سال پیش معلوم می شود این شهر در طول عمر خود سختی ها و روزهای تلخی را به خود دیده است.

لازم به ذکر است این شهر در طول سالیان متمادی نزدیک به 25 نام مانند ترشیش، ترسیس، کاشمر، سلطان آباد داشته و اکنون به نام کاشمر معروف است.

بنای این شهر منسوب به بهمن پسر اسفندیار و نوه گستاساب است. در دو سه قرن اول حکومت اسلامی، این منطقه بین حکومت‌های صفاریان و طاهریان تغییر یافت.

پس از مدتی کشمیر تحت حکومت غزنویان قرار گرفت و سپس سلاطین سلجوقی بر آن حکومت کردند.

در زمان حمله مغول، این شهر نیز مانند بسیاری از شهرهای دیگر خراسان غارت و ویران شد. در زمان ایلخانان نیز مورد حمله هلاکوهان مغول قرار گرفت.

تیمور لنگ پس از مدتی کشمیر را فتح کرد و زمانی که آن منطقه در دست آخرین پادشاه تیموری بود، ازبکان آن شهر را فتح کردند. این شهر در زمان صفویه به تصرف شاه اسماعیل صفوی درآمد و بخشی از خاک ایران باقی ماند.

زیباترین جاذبه های گردشگری کشمیر

کاشمر از طریق جاده 87 به سبزوار و سپس از طریق جاده شماره 44 و بزرگراه شاهرود در استان سمنان متصل می شود.

راه دیگر دسترسی به این شهر جاده 36 است که این شهر را به تربت حیدریه و سپس با جاده 95 به مشهد متصل می کند. این شهر با ادامه مسیر 95 از جنوب به بیرجند و از مسیر 91 به کرمان می رسد.

طرح راه آهن سراسری کاشمر پس از سال ها تلاش و انتظار به تصویب رسید و از شهرهای تربت حیدریه، سبزوار و بردسکن می گذرد.

خوشبختانه سومین فرودگاه خراسان رضوی پس از شهرهای مشهد و سبزوار در کاشمر ساخته می شود. فرودگاه شهید مدرس قرار است به طور مشترک بین شهرهای کاشمر و تربت خیدریه آغاز به کار کند.

جاذبه های گردشگری کشمیر

روستای نماگ

روستای نماگ تاریخچه ای طولانی دارد و توسط تپه های زیادی احاطه شده است.

آب و هوای این روستا معتدل و نیمه خشک است و ساکنان آن زمستان های سردی را تجربه می کنند. مردم این روستا با فروش صنایع دستی و محصولات کشاورزی از جمله گندم، شلغم و چغندرقند امرار معاش می کنند.

روستای کوهسرخ

روستاها به دلیل ساختار سنتی و طبیعی مقصد بسیاری از گردشگران هستند. روستای خوش آب و هوای کوهسرخ در شهرستان کاشمر واقع شده است. کوه سرخ همان طور که از نامش پیداست منطقه ای کوهستانی و تفرجگاهی مناسب برای ایام نوروز و اقامت چند روزه است. رودخانه فصلی، خانه‌های گلی با پنجره‌های چوبی و مناظر زیبای روستا واقعاً چشمگیر است و از مکان‌های دیدنی کشمیر است.

زیباترین جاذبه های گردشگری کشمیر

قلعه گبرحصار

قلعه ها از آثار تاریخی و نشانه های تمدن در شهرهای ایران هستند. در روستای حضرابیگ از توابع شهرستان کاشمر، خرابه‌ای وجود دارد که به قلعه گبر حصار معروف است.

این قلعه از سال دوم تا پنجم هجری به عنوان خانه ای برای اهالی استفاده می شده است. قلعه گبر حصار نماد تمدن خراسان است که متاسفانه چندان شناخته شده نیست.

منطقه شکار ممنوع سید مرتضی

منطقه مورد بحث بین بخشهای مرکزی و کوه سرخ به مساحت 47000 هکتار در 5 کیلومتری شمال شهر کشمیر و 2 کیلومتری جنوب شهر ریوش قرار دارد که 30 کیلومتر طول و 15 کیلومتر عرض دارد. از شرق به غرب

آبشار کریز و آب گرم

آبشار کریز و آب گرم آبشار زیبای کاریز در حدود 15 کیلومتری شهر ریوش در این منطقه قرار دارد آب گرم آن نیز خواص درمانی و درمانی دارد.

به همین دلیل این آب گرم در بین مردم محلی و گردشگران بسیار محبوب است. وجود رودخانه ای پرآب در این مکان آن را به یکی از معروف ترین تفرجگاه های منطقه تبدیل کرده است. یکی از جاذبه های گردشگری کشمیر است.

دیدنی های کشمیر

بند کارا یخچال

اگر تقریبا روستای باندا کارا و حدود 7 کیلومتر پیاده روی با یخچال طبیعی این منطقه روبرو می شوید. این یخچال منبع بسیار خوبی برای جمع آوری یخ و آب آشامیدنی در فصل تابستان است. این یخچال همچنان مانند گذشته پابرجاست و به عنوان یک جاذبه گردشگری جالب در کشمیر محسوب می شود.

زیباترین جاذبه های گردشگری کشمیر

کاروانسرای حاج کاظم مدرس

کاروانسرای مدرس به دلیل معماری جالبی که دارد مورد بازدید گردشگران مشهدی قرار می گیرد. این بنا در اوایل دوره پهلوی کشمیر ساخته شده است. حجره های این کاروانسرا امروزه کاربرد تجاری پیدا کرده است.

مسجد جامع در کشمیر

این بنا در مرکز شهر قرار دارد و بر اساس کتیبه آن، در حدود سال ۱۲۱۳ هجری قمری در زمان عبدالعلی خان و مصطفی کولی خان میش مست، همزمان با سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

مسجد جامع با بنای ساده و باشکوه، صحن، ایوان، ایوان ستون دار و آلاچیق های دور تا دور صحن یکی از جاذبه های گردشگری کاشمر است.

دور تا دور صحن مسجد چند غرفه آجری ساده و در ضلع جنوبی آن ایوانی مزین به مقرنس و دو شبستان ستوندار قرار دارد. محراب و ایوان مسجد با کاشی معرق تزئین شده است.

حوزه علمیه حاج سلطان علما

حوزه علمیه حاج سلطان علما این بنا در دوره قاجار ساخته شده و معماری ساده اما زیبایی دارد. حیاط مرکزی این بنا با 4 اتاق و 2 ایوان شمالی و جنوبی و 40 اتاق برای آشپزخانه، خوابگاه دانشجویی احاطه شده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری کشمیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا