ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری هرمز

تودی تریپ: جزیره هرمز یکی از زیباترین جزایر ایران در خلیج فارس است که پوشیده از جاذبه های طبیعی و تاریخی است.

این جزیره از معدود مکان های محلی کشورمان است که گردشگران با وسایل نقلیه اجازه ورود به آن را ندارند و به همین دلیل طبیعت این جزیره بسیار بکر و دست نخورده باقی مانده است.

برای بازدید از دیدنی های هرمز باید سوار بر سه چرخه های محلی های این جزیره شوید یا پیاده به گشت و گذار در جزیره هرمز بپردازید.

زیباترین سواحل بکر خلیج فارس با خاک های رنگارنگ در این جزیره به چشم می خورد و دوستداران طبیعت از دیدن جزیره هرمز در این سواحل لذت می برند.

جاذبه های زیبا و دیدنی هرمز

قلعه پرتغالی ها

یکی از دیدنی های تاریخی جزیره هرمز قلعه نارنجی نام دارد. قدمت این قلعه 100 سال پیش است و در قسمت شمالی جزیره قرار دارد. این قلعه توسط نیروهای نظامی پرتغالی که در گذشته وارد این منطقه شده بودند ساخته شده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری هرمز

اگر بخواهیم تاریخچه این قلعه را دقیق تر کنیم باید بگوییم که قلعه پرتغالی ها در سال 1507 میلادی توسط فردی به نام «البو کرک» ساخته شده است.

علاوه بر نیروهای نظامی پرتغالی، خانواده های آنها نیز در این قلعه زندگی می کردند.

پرتغالی ها این قلعه را در جزیره هرمز ساختند تا کنترل بیشتری بر هند (که مستعمره خود کرده بودند) و همچنین خلیج فارس و اقیانوس هند داشته باشند.

هنوز هم می توانید اسلحه های جنگی را که توسط پرتغالی ها به این قلعه منتقل شده اند مشاهده کنید.

دره رنگین کمان

یکی از زیباترین و رنگارنگ ترین نقاط جزیره هرمز دره رنگین کمان نام دارد. این منطقه از خاک هرمز مانند تابلوی نقاشی 70 رنگ است که با نگاه کردن به آن سیر نمی شوید.

در این دره می توان خاک های ارغوانی، قرمز، سفید، نارنجی و زرد را مشاهده کرد. به احتمال زیاد رنگ های متنوع خاک این دره را در زندگی خود یا هیچ جای دیگری ندیده اید.

در این دره زیبا سنگ های فلزی یافت می شود که در کشورهای آسیایی دیده نشده است. برخی از این سنگ ها عبارتند از هماتیت، مگنتیت و اولیگیست.

نکته جالب در مورد خاک این دره این است که مردم محلی این منطقه نیز از این خاک برای ساخت صنایع دستی خود استفاده می کنند.

پس اگر از صنایع دستی مردم محلی چیزی می خرید، بدانید که سرزمین جزیره هرمز را به یادگار می گیرید.

گفته می شود این خاک دارای خواص درمانی نیز می باشد. بهترین زمان برای بازدید از این دره زیبا و رنگارنگ پاییز و زمستان است.

جاذبه های خاص و ممتاز هرمز

غار الهه نمک

تمام جزیره هرمز پوشیده از خاک های رنگارنگ با مواد معدنی مختلف است. غار الهه نمک به «الهه نمک» و «دره نمک طبرزان» نیز معروف است.

زیباترین جاذبه های گردشگری هرمز

غار الهه نمک فیروزه در منطقه ای پر از تپه ها و کوه های رنگارنگ قرار دارد که به دلیل مواد معدنی غنی رنگارنگ است.

در گذشته بومیان این منطقه از تبر برای جدا کردن نمک از صخره ها و صخره های این منطقه استفاده می کردند و به همین دلیل نام تبر را انتخاب کردند.

مردم محلی و بومی جزیره هرمز برای غار الهه نمک احترام زیادی قائل هستند و به همین دلیل نام «الهه» را برای آن برگزیده اند.

کوه مرتفع این دره به کوه الهه نمک نیز معروف است که غاری کوتاه در داخل آن دیده می شود. برای بازدید از این غار باید تا سینه وارد آن شوید و سپس برای مسافت کوتاهی به جلو بروید.

پس از طی این مسافت به سالن کوچکی خواهید رسید که دیوارهای آن با کریستال های نمک پوشیده شده است.

یکی از دلایل شهرت دره الهه نمک سکوت جالب آن است. در این منطقه هیچ صدایی شنیده نمی شود و سراسر آرامش است. به همین دلیل به این منطقه دره سکوت نیز می گویند.

برای بازدید از غار الهه نمک باید کمی در مسیر جاده تا ورودی این دره قدم بزنید.

این مسیر از میان کوه های رنگارنگ و دره ای با خاک سرخ و رنگارنگ می گذرد و یکی از زیباترین و بکرترین جاذبه های طبیعی این جزیره است.

دره مجسمه ها

دره مجسمه ها یا دره مجسمه ها یکی از عجیب ترین جاذبه های طبیعی جزیره هرمز است که گردشگران علاقه مند به بازدید از مناظر مرموز طبیعی را به خود جذب می کند.

زیباترین جاذبه های گردشگری هرمز

دره مجسمه ها در مجاورت خلیج فارس قرار دارد و مجاورت این ساحل صخره ای با آب دریا و فرسایش صخره های آن در طول سالیان متمادی باعث شکل گیری اشکال مختلف در صخره های این منطقه شده است.

در حال حاضر این دره از صخره هایی به شکل عقاب، پرندگان و سایر حیوانات تشکیل شده است.

قدمت چند صد میلیون ساله جزیره هرمز ارزش زمین شناسی خاک این منطقه را دو چندان می کند. برای بازدید از دره مجسمه ها باید به سمت غرب این جزیره بروید.

سپس تابلوهای مسیر شنی و خاکی را دنبال کنید تا از دامنه تپه ها و کوه های سنگی این دره عبور کنید تا به ساحل برسید.

پیاده روی در این مسیر جذابیت های خود را دارد. هرچه به داخل دره و بخش مجسمه نزدیک می شوید، ساختار این منطقه تودرتو و گذرگاه باریک تر می شود.

فضای این دره برای عکاسی بسیار مناسب است و گردشگران هنگام بازدید از این منطقه تصاویر خاطره انگیزی را ثبت کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا