ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری ملایر که باید دید

تودی تریپ: ملایر شهری تاریخی با دیدنی های فراوان و جاذبه های تاریخی ارزشمند و همچنین مهد هنر منبت و مبل سازی است که در سراسر ایران شهرت دارد.

این شهر زیبا در غرب کشور به دلیل جمعیتی که دارد عنوان دومین شهر بزرگ استان همدان را به خود اختصاص داده است.

باستان شناسان می گویند که تاریخ زندگی بشر در این سرزمین با تمدن عیلام برابری می کند.

وی در 15 کیلومتری غرب این شهر که «تپه نوشیجان» نام دارد کاوش هایی انجام داد و طی این بررسی ها سه طبقه در این تپه باستانی شناسایی شد.

طبق اطلاعات ارائه شده توسط محققان طبقه اول متعلق به مادها، طبقه دوم متعلق به هخامنشیان و طبقه سوم متعلق به ساسانیان است.

برخی از باستان شناسان بر این باورند که قدیمی ترین سندی که وجود شهر ملایر را در دوره ساسانی نشان می دهد، حکاکی نام «مالیار» بر روی سکه های آن دوران است که برخی از آنها امروزه باقی مانده است.

جالب است بدانید که نام ملایر ترکیبی از دو کلمه مال و آگار است. در لغت «مال» به معنای «خانه» و «اغار» به معنای «آتش» است.

بنابراین از ترکیب این دو کلمه «مالایر» به معنای «سرزمین آتش» به وجود آمد. البته از دیدگاه گروهی از صاحب نظران و پژوهشگران، ترکیب این دو واژه به «سرزمین آریایی ها» نیز تعبیر می شود.

تولید مبلمان یکی از مشاغل اصلی در این شهر است و ملایر عنوان بزرگترین تولید کننده مبلمان در کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین نام ملایر به عنوان «شهر ملی مبلمان و منبت چوب» در فهرست شهرهای صنایع دستی کشور ثبت شده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری ملایر که باید حتما ببینید

جاذبه های زیبا و دیدنی ملایر

آتشکده نوشیجان

یکی از جاذبه های گردشگری تاریخی استان همدان در 20 کیلومتری شمال غربی شهر ملایر قرار دارد.

«آتشگاه نوشیجان» نام این اثر تاریخی است که در منطقه «شرکت» و بر روی تپه ای طبیعی به ارتفاع نزدیک به 37 متر قرار دارد.

نوشیجان تپه ای باستانی است که در حفاری های انجام شده در آن سه طبقه کشف شد که هر کدام مربوط به دوره ای فرهنگی است.

گفته می شود مادها از اواسط قرن هشتم قبل از میلاد در این تپه زندگی می کردند. تا نیمه اول قرن ششم قبل از میلاد. بقایای آتشکده عبارتند از یک تالار ستوندار (آپادانا)، اتاقهای متعدد، چندین انبار، حصار، قلعه، اولین زیارتگاه که بنای قدیمی ضلع غربی تپه است و معبد مرکزی که باستان شناسان. باور کنید زیارتگاه دوم بود.

زیباترین جاذبه های گردشگری ملایر که باید حتما ببینید

پارک صفیه ملایر

نشانی: ملایر، خیابان اراک، اداره میراث ملی ملایر فعلی

در سال 1304 هجری شمسی در شمال شرقی ملایر و در دامنه کوهی به نام گرمه یکی از تفرجگاه های قدیمی این شهر به کوشش «سیف الدوله» از نوادگان فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. . «پارک سیفیه» نام این خیابان قدیمی است که حدود 10 هکتار وسعت دارد.

درختان قدیمی چنار، برکه ها، آب نماها و جنگل مصنوعی بخشی از پارک سیفیه است که بر روی تپه قرار دارد. گفته می شود معماری این پارک کار مهندسان ایتالیایی است.

علاوه بر قسمت های ذکر شده، این پارک قدیمی دارای دو استخر، ساختمانی برای اقامت سیف الدوله و مسجد است.

«پارک سیف الدوله» نام دیگر این پارک جنگلی بزرگ و زیباست.

جاذبه های گردشگری ملایر

مرداب کردی خورد ملایر

نشانی: ملایر، شهرک آق گل اسلامشهر

«کرد خورد» یا «آق گل» نام تالابی است که در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر ملایر قرار دارد.

این تالاب به این نام معروف است که در یک کیلومتری روستایی به نام «کورد هرد» قرار دارد.

بهترین زمان برای دیدن این تالاب زیبا اواخر زمستان و اوایل بهار است که چشم اندازی بسیار زیبا و منحصر به فرد دارد.

مهاجرت پرندگان این روزها یکی از مهم ترین دلایل ایجاد این زیبایی هاست که گردشگران و مسافران زیادی را برای بازدید از این منطقه از کشور به سوی خود جذب می کند.

کشیم کوچولو، باکلان بزرگ، حواصیل سفید بزرگ، فلامینگوی بزرگ، بوتیمار کوچولو، دارکوب، ترن، کاکادو سر سیاه، بال طلایی، پرستو انباری تنها چند گونه از پرندگانی هستند که از قفقاز، روسیه و روسیه به این تالاب مهاجرت می کنند. اسکاندیناوی

تالاب کرد خرد به دلیل وجود غذای مناسب پرندگان یکی از غنی ترین آب انبارهای غرب کشور است.

زیباترین جاذبه های گردشگری ملایر که باید حتما ببینید

منطقه حفاظت شده لشگرد ملایر

یکی از جاذبه های طبیعی ملایر منطقه حفاظت شده لشگرد است.

طبیعت لشگرد به قدری بکر و خاص است که نمی توانم از زیبایی آن با کلمات بگویم. وجود پوشش گیاهی و گونه های جانوری دلیل اصلی تبدیل شدن لشگرد به منطقه حفاظت شده است.

اگر شما هم مانند من از تماشای طبیعت و عکاسی از دیدنی های ملایر لذت می برید، بازدید از لشگرد را نیز به سفر به ملایر اضافه کنید.

انجیر، بادام کوهی، زالزالک، سماق و زرشک نیز در منطقه حفاظت شده ملایر لشگردر دیده می شود. اگر می خواهید به منطقه حفاظت شده لشگردر بروید، حتما کفش راحت و سبک بپوشید، ضد آفتاب بزنید و از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.

البته این را هم بگویم که کمپینگ در این منطقه ممنوع است. در بازدید از لشگردار حسابی مراقب باشید تا به طبیعت و دیدنی های این منطقه زیبا آسیبی وارد نشود.

زیباترین جاذبه های گردشگری ملایر که باید حتما ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا