ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری دیواندره کردستان کجاست؟

تودی تریپ: آثار به دست آمده در دیواندره قدمت این شهر را به هزاره سوم قبل از میلاد می رساند.

غار کرفتو به عنوان معروف ترین جاذبه شهر دیواندره، گواه این دوران باستانی است.

شرایط اقلیمی این منطقه در کنار انواع اماکن تاریخی و محوطه های باستانی، کوه ها، چشمه ها و رودخانه های دائمی و فصلی فراوانی را در اختیار دوستداران طبیعت قرار می دهد.

رودخانه های قزل اوزن و شوراب، قله کوه چهل چشمه با دامنه های اطراف آن را می توان از جاذبه های طبیعی دیواندره برشمرد.

غار کرافتو; یک جاذبه جالب در دیواندره

غار آهکی کرفتو تا دوره سوم زمین شناسی زیر آب بوده است. مزوزوئیک و در پایان این دوره از آب بیرون آمد.

از داخل این غار کتیبه‌ای به خط یونانی کشف شد که نشان می‌دهد کرفتو احتمالاً برای مدتی در سکونت سلوکیان بوده که پس از فتوحات مهرداد دوم پارت به سمت غرب حرکت کرده‌اند.

زیباترین جاذبه های گردشگری دیواندره کردستان کجاست؟

ابتدا قدمت و سابقه تصرف یا استفاده از این غار بر اساس این کتیبه و معماری موجود به دوران سلوکی، اشکانی و اسلامی اختصاص یافته است. اما پس از بررسی های علمی و باستان شناسی این محوطه و مناطق اطراف آن، مشخص شد که کرفتو و دیگر غارها و پناهگاه های این منطقه مانند غار کانی میکائیل از اواخر هزاره پنجم قبل از میلاد مورد استفاده بوده است. .

غار کرفتو با گذشت زمان مورد توجه بسیاری از خاورشناسان و کاوشگران قرار گرفته است و افرادی مانند “دمرگان”، “رولینسون”، “کارپورتر”، “هانیکوف” و “ونگل” از این غار بازدید کرده و نقشه هایی از آن تهیه و ارائه کرده اند.

در سال 1818 سر رابرت کورپورتر از کرافتو بازدید کرد و کتیبه یونانی طبقه سوم را خواند. در سال 1838 هنری راولینسون از این غار بازدید کرد و ترجمه کارپورتر از این کتیبه را تصحیح کرد.

غار کرافتو در دوره های پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی مورد استفاده قرار می گرفته است

در سال 1917 خاورشناس روسی خانیکوف از غار کرفتو بازدید کرد و در راهروی ارتباطی طبقه اول تا دوم کتیبه ای از خود به جای گذاشت که هنوز هم حفظ شده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری دیواندره کردستان کجاست؟

در اوایل دهه 1960، ساراورل اشتین به همراه دستیار هنری خود به نام ایوب خان، نقشه ای از اتاق های کنده کاری شده، راهروها و دهلیزهای طبیعی تهیه کردند.

از آنجایی که راهروها و دهلیزها هنوز به طور کامل حفاری و پاکسازی نشده اند، طرح استاین ناقص است.

غار کرفتو یکی از غارهای اسرارآمیز و شگفت انگیز ایران است و یکی از بزرگترین غارهای باستانی کشور به شمار می رود.

این غار در استان کردستان در رشته کوه آهکی در قسمت شمالی دره ای عمیق و زیبا قرار دارد و پناهگاه ها، دخمه ها و چاله های زیادی در اطراف آن دیده می شود. داخل غار در زمستان و هنگام سردی گرم و در تابستان به دلیل باد کورکننده داخل غار خنک است.

غار آهکی کرفتو در دوره سوم زمین شناسی شکل گرفته و از آب بیرون آمده و هم اکنون نیز در قسمت هایی از غار کرفتو آب وجود دارد و برای دیدن برخی نقاط مختلف آن باید از قایق های کوچک استفاده کرد.

غار کرفتو در دوره های مختلف از دوران پیش از تاریخ تا دوره اسلامی مورد استفاده انسان ها بوده است.

کرفتو دارای معماری صخره ای و ناهموار است و آثار فرهنگی زیادی از آن به دست آمده است. این غار جدا از سکونت انسان، زیستگاه حیواناتی مانند خفاش، کبوتر و پرستو نیز هست.

این غار در 30 بهمن 1318 به شماره 330 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری دیواندره کردستان کجاست؟

برای رفتن به غار کرفتو به دیواندره سفر کنید. حرکت از دیواندره به ساکز.

پس از طی مسافت 23 کیلومتری در جاده اصلی، در رسیدن به دوراهی تکاب، از جاده فرعی سمت راست استفاده کنید. این مسیر را 35 کیلومتر دیگر تا تکاب ادامه دهید.

سپس وارد جاده سمت چپ به سمت غار کارفتو می شوید و پس از چهار کیلومتر به غار کارفتو می رسید.

  • فاصله سنندج تا غار کرفتو: 163 کیلومتر
  • فاصله تکاب تا غار کرفتو: حدود 35 کیلومتر
  • آدرس غار: استان کردستان در 67 کیلومتری شمال غربی دیواندره

چند جاذبه طبیعی و دیدنی دیواندره

کوه چهل چشمه

کوه چهل چشمه با ارتفاع نزدیک به 3140 متر از سطح دریا در غرب دیواندره قرار دارد.

علاوه بر این کوه، منطقه چهل چسمه از 20 قله دیگر تشکیل شده است که کوه شاه نشین، کانی میران، کوه مزگت و میرزا، کوه افراسیاب، کوه بینچوب و کوه کلکوی از این قله ها هستند.

در اطراف این کوه سر به فلک کشیده روستاهای زیادی از جمله نرگسله، درهوان، کا نعمت و اسحاق آباد وجود دارد.

طبیعت زیبا با مناظر رویایی و دلربا، سرسبزی و سرزندگی منطقه، مجموعه کمیاب گل ها و گیاهان مختلف با پوشش گیاهی متنوع دارویی و وجود چشمه ها و کلبه های ییلاقی متعدد، این منطقه از کشور را به یکی از مناطق محبوب تبدیل کرده است. تفرجگاه ها و تفرجگاه هایی که در روزهای مختلف سال پذیرای گردشگران، کوهنوردان و کوهنوردان از سراسر ایران است.

زیباترین جاذبه های گردشگری دیواندره کردستان کجاست؟

زرین آباتو منطقه شکار ممنوع

این مساحت 24 هزار هکتاری در 16 کیلومتری شمال دیواندره، زیستگاه مناسبی برای گونه پرنده حفاظت شده و در حال انقراض گوسفند است. در این منطقه می توانید زیباترین عکس های طبیعت را از برخی گونه های جانوری کمیاب و در حال انقراض بگیرید که قطعا بسیار ارزشمند خواهد بود.

روستای دروان

داروان یا درون روستایی زیبا از شهرستان دیواندره است که اهالی آن به کشاورزی و تعداد کمی از آنها دامداری می پردازند.

رودخانه قزل اوزن که از کنار این روستا می گذرد آن را حاصلخیز و سرسبز کرده است.

در جشن‌های محلی و روزهای بایرام، روستاییان به بازی‌های محلی و گروهی مانند گوروبازی، قاو قو، چاوشارا کی و زوران می‌پردازند و میزبان ساکنان روستاهای اطراف هستند.

روستای سارال

روستای سارال از دهستان دیواندره دشتی زیبا و وسیع است و در فصل بهار همچون تصویری چشم نواز در استان کردستان می درخشد.

دشت های پر گل، صدای آواز پرندگان، چشمه های جوشان و مردمی صمیمی و خونگرم، روستای سارال را به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری شهر دیواندره تبدیل کرده است. وجود مراتع سرسبز و حاصلخیز در این منطقه تعداد زیادی از اهالی روستا را به دامداری سوق داده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری دیواندره کردستان کجاست؟

غار باش قشلاق

یکی دیگر از مناظر دیدنی دیواندره کردستان غار باش قشلاق در 40 کیلومتری شمال شرقی دیواندره در میان طبیعت بکر است که در روستایی زیبا به همین نام واقع شده است.

غار قلوجا

از دیگر غارهای قابل توجه این شهرستان می توان به غار قلوجه اشاره کرد که در روستایی به همین نام در محور جغرافیایی دیواندره قرار دارد و یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری این منطقه به شمار می رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا