ایران گردی

زیباترین جاذبه‌های گردشگری دلفان کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: جاذبه های شهر دلفان تنها طبیعت سرسبز اطراف آن نیست، زیرا آثار تاریخی زیادی در این منطقه وجود دارد.

پل گرمابه، آبشار کومش، آبشار گوسلگه و منطقه شکار سبز از معروف ترین دیدنی های دلفان هستند که به هر گردشگری پیشنهاد می شود.

در سفر به این شهر بازدید از چشمه دلفان را فراموش نکنید و با غوطه ور شدن در آب به آرامش و تسکین درد مفاصل بپردازید.

اگر به کوهنوردی علاقه دارید پیشنهاد می کنیم به کوه چهل ماینور که یکی از جاذبه های دلفان است بروید و تجربه ای ناب را برای خود رقم بزنید.

در شهرستان دلفان نیز می توانید از پارک جنگلی دلفان و پارک صخره ای بابا طاهر دیدن کنید و از گشت و گذار در آنجا لذت ببرید.

جاذبه های زیبا و دیدنی دلفان لرستان

کوه مهراب

از دیگر جاذبه های دلفان می توان به کوه شگفت انگیز مهراب با ارتفاع 2400 متر در 54 کیلومتری شهر نورآباد اشاره کرد که صخره های سر به فلک کشیده مهراب مانند زندانیان زنجیر زده چشم هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد.

زیباترین جاذبه های گردشگری دلفانه کجاست؟

این کوه از دو نیمه مهراب کوچک و مهراب بزرگ تشکیل شده است که پوشیده از درختان کهنسالی چون گردو، سماق، زالزالک، آلو، انگور، انجیر، سیب و گلابی وحشی است.

وجود غارهای تنگ قلا، دلهلان، باغ سیریجان و ده ها غار کوچک و بزرگ دیگر که از قدیم الایام وجود داشته و مکانی برای اختفای گنجینه سلاطین و محل اسکان موقت چوپانان بوده و همواره از آن محافظت می کرده است. جان و مال مردم دره مهرگان اضافه شده است.

وجود تاپو (محل نگهداری غلات به زبان محلی) با قدمت هزار ساله در دل صخره های سر به فلک کشیده مهراب که با وجود برف سرد و طاقت فرسا، محل نگهداری غذای ساکنان این منطقه بوده است. زمستان های پر از سال های اخیر، همیشه برای مردم این منطقه موهبت بوده است. همین امر این منطقه را از ایران دیدنی تر کرده است.

بلندترین آبشار دلفان که در دامنه کوه مهراب به نام دالخانه (آشیانه عقاب) واقع شده است، با ارتفاع 100 متر بر زیبایی این کوه و دیدنی های دلفان افزوده است.

آبشار کومیش

این آبشار در کوه ماده گودال و در ضلع شمالی روستای قمش (ایتیوند جنوبی) قرار دارد.

کومش روستایی در دهستان کاکاوند شهرستان دلفان است که در 35 کیلومتری جنوب غربی دلفان واقع شده و آثار باستانی و تاریخی فراوانی دارد.

این منطقه همچنین دارای پوشش گیاهی بسیار غنی است و جنگل های بلوط نادر است.

زیباترین جاذبه های گردشگری دلفانه کجاست؟

آبشار غسلگه

آبشار غسله در 15 کیلومتری جنوب نورآباد و 300 متری قبر امامزاده حسن گاویار قرار دارد.

این آبشار که حوضی 25 متر مربعی دارد، معمولاً هر سال تا اواسط تابستان ادامه دارد، اما آب چشمه ای که در کنار حوض قرار دارد تقریباً در تمام فصول سال قابل دسترسی است.

در سال های اخیر حفاری های غیرمجاز، چشم انداز طبیعی این منطقه را تغییر داده است. از دیگر آبشارهای قابل ذکر در این منطقه می توان به آبشار روستای پیردوستی در شمال نورآباد اشاره کرد.

چشمه آبگرم دلفان

چشمه آب گرم دلفان در استان لرستان به عنوان یک جاذبه گردشگری بهداشتی و درمانی در دامنه رشته کوه زاگرس مانند الماس می درخشد.

چشمه دلفان در 60 کیلومتری غرب شهرستان نورآباد و بین 2 رشته کوه «گاله» و «سفیدکوه» در زاگرس و در محل تلاقی 3 رودخانه گاماسیاب، گیزه رود و سیمره قرار دارد.

این نقطه عطف طبیعی به عنوان مکانی در حوزه گردشگری پزشکی سالانه پذیرای هزاران گردشگر و طبیعت گرد است.

دیدنی های دلفان

چهل خردسال

چهل نبلغان یکی از کوه های عظیم زاگرس در مرز استان لرستان و استان همدان از توابع شهرستان نهاوند است. چهل خردسال از شمال به نهاوند و از شرق به بروجرد محصور هستند.

بلندترین قله آن یال کوبود با ارتفاع تقریبی 3850 متر چل نبلگان بخشی از رشته کوه سبز بزرگ است و از روستای فلکین دلفان به راحتی قابل دسترسی است.

سراب گاماسیاب در دامنه شمالی این کوه قرار دارد و آب سراب ناشی از یخچال کوه است.

می گویند زمانی که ایرانیان در جنگ نهاوند شکست خوردند و نهاوند توسط تازی های مسلمان کشف شد، پیروزمندان چهل تن از اعیان و اعیان و شاهزادگان را که صغیر بودند و در نهاوند ساکن بودند به کوه سبز بردند و سر بریدند. به این ترتیب نام این منطقه به چهل البحالگان تبدیل شد.

زیباترین جاذبه های گردشگری دلفانه کجاست؟

منطقه شکار ممنوع سبز

منطقه سبز 70 هزار هکتاری واقع در شمال شهر سلا از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه شکار و ماهیگیری ممنوع اعلام شده است. این منطقه از شمال به شهرستان نهاوند، از شرق به شهرستان بروجرد و از غرب به شهرستان دلفان محدود می شود.

تپه باستانی سیکوند

محل ملاقات جامگ ژئومات (بردیا دروغین) و داریوش که بر اساس کتیبه بیستون و شواهد دریافتی، محل دژ ژئومات و نبرد با داریوش در منطقه سیکوند است که در ثبت ملی ثبت شده است. .

روش باستانی چوپانی

در ۵۴ کیلومتری جنوب غربی نورآباد مرکز شهرستان دلفان در روستای گنجره قرار دارد.

این جاده یکی از محورهای ارتباطی باستانی ایران باستان و بخشی از راه شاهی معروف بین هگمتان و شوش بوده که در گذشته های دور امکان ارتباط بین دو پایتخت هخامنشی را در زمستان و تابستان فراهم می کرده است.

قبر حسن گاویار

حسن قویار از عرفای لک زاب از قرن هفتم هجری دلفان این آرامگاه در ۱۶ کیلومتری نورآباد در دامنه رشته کوه بزکان و یک کیلومتری آبشار زیبای گوسلگه قرار دارد.

زیباترین جاذبه های گردشگری دلفانه کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا